Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff av "Ville du ansatt en funksjonhemmet"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-08, 14:37   #1
Left
Passiv

Standard

Spinoff av "Ville du ansatt en funksjonhemmet"?

Ville du ansatt en med kjente rusproblemer som var under rehabilitering?
Hvorfor, og evt. hvorfor ikke?

Begynte å tenke på dette da vi fikk en assistent på avd. til storebror.
Det var en del reaksjoner på det, og de var ikke udelt positive.
H*n var tidligere stoffmisbruker, og under behandling på Veksthuset. I starten var denne assistenten veldig unnvikende og lite interessert i å snakke så mye med oss foreldre da vi kom for å levere/hente, men etterhvert som året gikk blomstret vedkommende opp, og du verden for en ressurs for barnehagen.
Jeg tenker at folk må få en sjanse til å bli en del av samfunnet igjen, og ønsker også å vise barna mine at vi mennesker er forskjellige, at vi gjøre ulike valg i livet, men at vi er like mye verdt for det.

Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 14:51   #2
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff av "Ville du ansatt en funksjonhemmet"?

Kommer an på arbeidsplassen. Jeg ville ikke ansatt ham/henne et sted hvor det var fristelser, men i en barnehage/skole har jeg ikke noen store motforestillinger.

Gammel 10-10-08, 14:56   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Enkelt og greit.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 14:58   #4
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Nei. Enkelt og greit. Og SPESIELT ikke i skole eller barnehage.

Hvis jeg derimot visste at rusproblemene lå langt tilbake i tid og at rehabiliteringen var over, så kunne jeg vurdert det.

Forøvrig ville jeg ikke ansatt noen med kriminelt rulleblad heller.

Og helt konkret unnlot vi å ansette en som har vært dømt for underslag.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 15:59   #5
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nei. Enkelt og greit. Og SPESIELT ikke i skole eller barnehage.

Hvis jeg derimot visste at rusproblemene lå langt tilbake i tid og at rehabiliteringen var over, så kunne jeg vurdert det.

Forøvrig ville jeg ikke ansatt noen med kriminelt rulleblad heller.

Og helt konkret unnlot vi å ansette en som har vært dømt for underslag.

Så folk med et kriminelt rulleblad skal ikke ha noen sjangs til å komme seg tilbake i samfunnet?

Jeg mener, tror og håper at mitt svar på HI er ja dersom settingen er rett.

Gammel 10-10-08, 16:02   #6
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg hadde ikke fått lov om jeg hadde ønsket. På min jobb må man levere politiattest, og særlig rushistorie ville vært problematisk da vi håndterer narkotika.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 16:04   #7
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er selvsagt veldig avhengig av arbeidsplass, Koma.

Jeg har svart på et generelt grunnlag, ikke med tanke på hvor jeg jobber, egentlig.

Gammel 10-10-08, 16:05   #8
Left
Passiv

Standard

Det var på generelt grunnlag jeg spurte også.

Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 16:11   #9
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det var på generelt grunnlag jeg spurte også.

Jeg forstår det, og på generelt grunnlag ville jeg i prinsippet ikke hatt noen problemer med det. Så lenge vedkommende var pliktoppfyllende og ville vært en ressurs for arbeidsplassen.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 16:11   #10
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Så folk med et kriminelt rulleblad skal ikke ha noen sjangs til å komme seg tilbake i samfunnet?

Jeg mener, tror og håper at mitt svar på HI er ja dersom settingen er rett.

Det sier jeg ikke. Men jeg sier at så lenge jeg kan velge så velger jeg folk som er funksjonsfriske, ikke er rusmisbrukere, ikke har kriminelt rulleblad.

Og kriminelt rulleblad er spesielt fordi det er HANDLINGER folk selv har valgt. Det å være funksjonshemmet kan man ikke noe for.

Gammel 10-10-08, 16:12   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det sier jeg ikke. Men jeg sier at så lenge jeg kan velge så velger jeg folk som er funksjonsfriske, ikke er rusmisbrukere, ikke har kriminelt rulleblad.

Og kriminelt rulleblad er spesielt fordi det er HANDLINGER folk selv har valgt. Det å være funksjonshemmet kan man ikke noe for.

Å gå i gjennom rehab er også noe de selv har valgt, og viser viljestyrke, mot og guts. Pluss i boka.

Gammel 10-10-08, 16:13   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må innrømme at jeg ville synes det var litt problematisk hvis en tidligere rusmisbruker skulle jobbet i barnehagen til ungene mine. På den annen side kjenner jeg jo til at folk på jobben min har alkoholproblemer, og det klarer vi jo å takle på et vis.

Noen ganger er det vel rett og slett sånn at "det man ikke vet har man ikke vondt av".

Gammel 10-10-08, 16:14   #13
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jepp. Enkelt og greit.

Gammel 10-10-08, 16:14   #14
bina
Ustabil

Standard

Å gå i gjennom rehab er også noe de selv har valgt, og viser viljestyrke, mot og guts. Pluss i boka.

Nja. Mange av dem har blitt presset på en eller annen måte til å gå i rehab. Og tilbakefallsraten er skremmende høy. Hva skjer da om jeg ansetter en rusmisbruker som har gjennomgått rehab, og så blir presset for stort, og personen får tilbakefall?

Gammel 10-10-08, 16:16   #15
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg må innrømme at jeg ville synes det var litt problematisk hvis en tidligere rusmisbruker skulle jobbet i barnehagen til ungene mine. På den annen side kjenner jeg jo til at folk på jobben min har alkoholproblemer, og det klarer vi jo å takle på et vis.

Noen ganger er det vel rett og slett sånn at "det man ikke vet har man ikke vondt av".

På en måte enig. Ellers må jeg si at alkoholproblemer er et forferdelig problem på mange arbeidsplasser. Man VET at enkeltpersoner har et problem, men det er så vanskelig å bevise. Og så står man der med en person som har problemer, men som ikke vil innrømme det, ikke vil ha hjelp, og slett ikke yter som forventet.

Gammel 10-10-08, 16:28   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Nja. Mange av dem har blitt presset på en eller annen måte til å gå i rehab. Og tilbakefallsraten er skremmende høy. Hva skjer da om jeg ansetter en rusmisbruker som har gjennomgått rehab, og så blir presset for stort, og personen får tilbakefall?

Vel, kjipere for h*n som faktisk går igjennom rehab, gjør sitt for å fikse på livet og ikke får jobb pga. gamle synder.

Gammel 10-10-08, 16:32   #17
bina
Ustabil

Standard

Vel, kjipere for h*n som faktisk går igjennom rehab, gjør sitt for å fikse på livet og ikke får jobb pga. gamle synder.

Selvsagt er det kjipt. Og det er vel strengt tatt ikke bare på grunn av gamle synder, men også på grunn av at mange andre rusmisbrukere har tilbakefall. Det forventes nesten tilbakefall.

Gammel 10-10-08, 16:34   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Selvsagt er det kjipt. Og det er vel strengt tatt ikke bare på grunn av gamle synder, men også på grunn av at mange andre rusmisbrukere har tilbakefall. Det forventes nesten tilbakefall.

Hvis de som er i rehab blir møtt med holdningen om at det forventes at de begynner å ruse seg igjen, er det kanskje ikke så rart at de gjør nettopp det.

Gammel 10-10-08, 16:39   #19
bina
Ustabil

Standard

Hvis de som er i rehab blir møtt med holdningen om at det forventes at de begynner å ruse seg igjen, er det kanskje ikke så rart at de gjør nettopp det.

Jeg aner ikke hvilke holdninger de blir møtt med. Men de må jo være rimelig fjerne for å ikke ha fått med seg at sjansen for tilbakefall er stor.

Det gjelder jo også kriminalitet. Svært mange faller tilbake til gamle vaner etter endt soning. Selvsagt er det belastende for de som da ikke gjør det, og som føler seg urettferdig dømt. Men det er jo realiteten, tross alt.

Gammel 10-10-08, 16:45   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå vil vel personer som er åpen på tidligere rusmisbruk bli fulgt opp/med på på en helt annen måte enn andre, så ja, det tror jeg. Også i barnehagen og skolen.

Jeg har hatt flere lærere med dårlig skjult alkoholmisbruk, og synes heller terskelen skulle vært mye lavere for testing, advarsler og oppsigelse.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:24.