Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Dere som er medisinere i en eller annen form, hvordan kan det ha påvirket en feilvurdering om Farah faktisk var ruset (hasj), i tillegg til å ha fått et slag i hodet? Kan det for eksempel ha vært tegn som forminskede pupiller, etc. som har gjort det vanskeligere å gjøre en riktig vurdering?
Etter det jeg har fått med meg hadde Farah røyket hasj og det kan jo gi forstørrede pupiller, og pupillene kan også bli store ved hodeskade. Om ambulansesjåførene hadde tatt feil på det vet jeg ikke, uansett så sier Schjenken i kronikken at de ikke så avvikende pupillereaksjon eller størrelse.
Det som jeg reagerer på i denne saken er at ut fra historien så hadde Farah fått et slag mot hodet med bevissthetstap og det er etter definisjon noe som man skal ta med seg og sjekke ut på legevakt. Det er feil å ta en kjapp sjekk og så klarere, man sjekker sånn at dersom man finner noe så øker man prioriteringen, men etter en sånn episode så skal man altså sjekkes av lege.
Jeg tror at ambulansesjåførene ble sinte (om det var pga overarbeiding som alle i helsevesenet er på sommeren, balubaet fra folkene rundt, eller hva) og fikk ikke fram hva som egentlig hadde skjedd.
Dette skjer nå titt og ofte i Oslo det, jeg har selv sett en som ble slått i hodet og som falt langstrakt i asfalten og var bevisstløs en fredag kveld i Oslo, og da kom det to ambulansesjåfører som ikke ville ta ham med. Jeg måtte bort til dem og si at personen hadde fått et høyenergitraume og at det bare var å ta ham med seg. Så om problemet er at de har for lite ambulanser til å ta med seg alle og det forklarer det lotteriet som foregår om man blir med en ambulanse eller ei, så har det ihvertfall kommet helt bort i denne saken.