|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#2 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Beltestol eller fortsatt bakovervendt?Jeg tenker at 4års grense ligger i størrelse?
|
|
|
#3 |
|
Ekvilist
|
Sv: Beltestol eller fortsatt bakovervendt?Jeg har en gutt som er like gammel som Fnatten sin, og som sitter bakovervendt. Dette med snuing framstår litt uklart for meg. Hva er de viktgiste faktorene i forhold til å snu?
|
|
|
#4 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Beltestol eller fortsatt bakovervendt?Vi har snart ikke noe valg, og kommer til å snu. Den eneste stolen vi fikk plass til bakovervendt i vår bil gjør at hun nesten ikke får plass til føttene. Ved to anledninger har beina visnet fordi hun har sittet galt (på 15 minuttersturer). Det er ikke særlig stas det heller. Hun er 3. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Beltestol eller fortsatt bakovervendt?Jeg tror det også har noe å gjøre med modenhet i nakkemuskulaturen, ikke bare hode/lengde-forhold. Men jeg er ingen ekspert. Jeg er også usikker på når vi skal snu. Jeg vet ikke om Kløver har nådd 15 kg engang, som er det jeg føler er avgjørende i forhold til beltestol.
|
|
|
#6 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Beltestol eller fortsatt bakovervendt?Vi kommer til å snu når 2005-gutten når 15 kg. Da får han beltestol. Det er trangt for ham nå i sin bakovervente HTS Izikid, men det går. Han er 14 kg nå.
|
|
|
#7 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Beltestol eller fortsatt bakovervendt?Vi snudde rett før minstejenta var 4 år. Da var det så mye mas med "trangt til beina" osv samt at jeg slet med veldig vond rygg og rett og slett ikke klarte å løfte opp jenta i bilstolen. Hadde egentlig bestemt at hun skulle sitte bakover til fylte 4 år, men det ble altså litt før. Og det at hun kunne klatre opp i setet selv, gjorde samtidig underverker for ryggen min. Pappaen fikk ikke plass i passasjersetet foran og jeg satt også veldig ukomfortabelt. Så etter å ha veid for og i mot noen dager, bestemte jeg meg for å snu.(pappaen ville gjerne ha snudd et par år før... |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Beltestol eller fortsatt bakovervendt?
Det er vel derfor anbefalingen er til minst 4 år?
|
|
|
|
#10 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Beltestol eller fortsatt bakovervendt?http://www.dinside.no/php/art.php?id=775450
Tor Einar Calish, overlege ved barneintensiven ved Ullevål:
|
|
|
|
#11 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Beltestol eller fortsatt bakovervendt?Frank Lilleheil fra HTS Besafe sier:
|
|
|
#12 |
|
Ute av drift
Ja, og det er vel grunnen til at det på veldig mange tog nå nesten bare er bakovervendte seter? Jeg setter meg alltid bakovervendt hvis jeg kan, og jeg tror nok at min nakke reagerer omtrent sånn som dette, selv om jeg er voksen.
|
|
|
#13 |
|
Ute av drift
Sv: Beltestol eller fortsatt bakovervendt?Jeg tar aldri lokaltog, tar igrunn bare tog et par-tre ganger i året, og har ikke peiling på hva slags tog det er. Men stort sett alle setene er bakovervendt iallfall.
|
|
|
#14 |
|
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
Sv: Beltestol eller fortsatt bakovervendt?Det med tog. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Beltestol eller fortsatt bakovervendt?Tja, synes den her sier det meste jeg:
Belastning på barnets nakke (Newton)
|
|
|
#16 |
|
Multividunder
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() |
Sv: Beltestol eller fortsatt bakovervendt?Vår datter er like gammel som din Hattifnatten. Hun er ca 105 cm og sitter fremdeles bakovervendt i Britax TWE. Det er ikke trangt for henne og jeg kommer til å ha henne sittende sånn til hun virkelig ikke får plass lenger.
|
|
|
#17 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Beltestol eller fortsatt bakovervendt?Står en del her og. Men ikke akkurat om den 4 årsgrensa.
|
|
|
#18 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Beltestol eller fortsatt bakovervendt?Hattifnatten: jeg skjønner. Men det ser ut til at de er litt vanskelig å få de tørre fakta på det der, kan man høre med TT kanskje?
|
|
|
#19 |
|
I mål
|
Ja, der er det iallfall en grense ang hvor høyt over setet hodet kan stikke. Jeg har sjekket, men husker ikke svaret helt, det er 1/3 eller 1/2 mener jeg. Ut fra kraftargumentasjonen og antall Newton ville jeg tenkt at hvis mer enn 1/3 av hodet stikker over ryggkanten vil noe av bakovereffekten forsvinne. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
...
Medlem siden: Sep 2006
Når ørene går over kanten så er stolen for liten. Man vil jo ha mest mulig av hodet innenfor stolen slik at det er noe som tar imot når hodet blir presset bakover.
------------------------------------------------------------- Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW Sist redigert av Stikka : 18-10-08 kl 21:16. |
|
|
|
![]() |
|
|