Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Beltestol eller fortsatt bakovervendt?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-08, 20:35   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beltestol eller fortsatt bakovervendt?

....

Sist redigert av Guava : 29-11-12 kl 00:41.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 20:40   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beltestol eller fortsatt bakovervendt?

Jeg tenker at 4års grense ligger i størrelse?
Her kommer vil til å skifte stol og sette Hannah i en forovervendt stol neste år, i februar kanskje. Når P blir ett år, og tar over den stolen H har nå.

Da er hun 3,5 år - men hun er allerede over 100 cm.
Jeg tror ikke noe magisk skjer fra 3,8 til 4 år liksom.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 20:52   #3
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en gutt som er like gammel som Fnatten sin, og som sitter bakovervendt. Dette med snuing framstår litt uklart for meg. Hva er de viktgiste faktorene i forhold til å snu?

Gammel 17-10-08, 20:55   #4
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har snart ikke noe valg, og kommer til å snu. Den eneste stolen vi fikk plass til bakovervendt i vår bil gjør at hun nesten ikke får plass til føttene. Ved to anledninger har beina visnet fordi hun har sittet galt (på 15 minuttersturer). Det er ikke særlig stas det heller. Hun er 3.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 21:04   #5
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror det også har noe å gjøre med modenhet i nakkemuskulaturen, ikke bare hode/lengde-forhold. Men jeg er ingen ekspert. Jeg er også usikker på når vi skal snu. Jeg vet ikke om Kløver har nådd 15 kg engang, som er det jeg føler er avgjørende i forhold til beltestol.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 21:08   #6
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kommer til å snu når 2005-gutten når 15 kg. Da får han beltestol. Det er trangt for ham nå i sin bakovervente HTS Izikid, men det går. Han er 14 kg nå.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 21:45   #7
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi snudde rett før minstejenta var 4 år. Da var det så mye mas med "trangt til beina" osv samt at jeg slet med veldig vond rygg og rett og slett ikke klarte å løfte opp jenta i bilstolen. Hadde egentlig bestemt at hun skulle sitte bakover til fylte 4 år, men det ble altså litt før. Og det at hun kunne klatre opp i setet selv, gjorde samtidig underverker for ryggen min. Pappaen fikk ikke plass i passasjersetet foran og jeg satt også veldig ukomfortabelt. Så etter å ha veid for og i mot noen dager, bestemte jeg meg for å snu.(pappaen ville gjerne ha snudd et par år før...).
At hun veide over 15 kg og snart var 4 år var det avgjørende.

Men hadde vi da hatt den bilen vi har nå, hadde hun trolig sittet bakovervendt ennå, for der er det kjempegod plass.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 21:55   #8
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg tror det også har noe å gjøre med modenhet i nakkemuskulaturen, ikke bare hode/lengde-forhold.

Sånn har jeg også skjønt det.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-08, 22:03   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvordan modnes nakkemuskulaturen da?
Vil ikke dette også være veldig individuelt? Jeg synes det høres rart ut dersom nakkemuskulatur styrkes utelukkende etter alder.

Det er vel derfor anbefalingen er til minst 4 år?

Gammel 17-10-08, 22:14   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.dinside.no/php/art.php?id=775450

Sitat:

Trygg Trafikk anbefaler at småbarn sikres bakovervendt så lenge som mulig, helst til de er over fire år og går over til neste vektklasse.

Tor Einar Calish, overlege ved barneintensiven ved Ullevål:

Sitat:

- Barn som ikke sikres godt nok, har større risiko for alvorlige hodeskader. Årsaken er at barn har store hoder i forhold til kroppsvekt. Et umodent skjelett gjør også at vanlig voksen sikring ikke fungerer bra nok. Barn som sitter korrekt montert og vendt mot kjøreretningen, blir derimot vanligvis svært lite eller ikke skadd, understreker han.

Calisch mener at lovene må forandres slik at slik at det kun brukes bakovervendte seter opptil barnet er fire år.

Gammel 17-10-08, 22:20   #11
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Frank Lilleheil fra HTS Besafe sier:

Var det praktisk mulig burde sågar voksne sittet bakovervendt!

(kilde: sikringavbarnibil.blogspot.com)

Gammel 17-10-08, 22:29   #12
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Vil det også si at man bør sette seg i bakovervendt sete på toget hvis man har mulighet?

Ja, og det er vel grunnen til at det på veldig mange tog nå nesten bare er bakovervendte seter? Jeg setter meg alltid bakovervendt hvis jeg kan, og jeg tror nok at min nakke reagerer omtrent sånn som dette, selv om jeg er voksen.

Nyansene på nakkebelastning på stor vs liten 4-åring vet jeg ikke noe om.

Gammel 17-10-08, 22:37   #13
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Jeg tar aldri lokaltog, tar igrunn bare tog et par-tre ganger i året, og har ikke peiling på hva slags tog det er. Men stort sett alle setene er bakovervendt iallfall.

Gammel 17-10-08, 23:41   #14
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Det med tog.
Altså, det er lokomotiv i begge ender hvis det er lokaltog.
Halvparten av setene står med og halvparten mot kjøreretningen når toget f.eks kjører ut fra Oslo S mot Ski. Så stopper det siste stopp i Ski, lokfører går ut og setter seg i andre enden og kjører tilbake til Oslo S.
Setene er ikke satt en vei for å være bakovervendt, for selve toget blir ikke snudd for å kjøre tilbake sånn som en bil gjør, toget har "ratt" i begge ender.
På tog som går langt er det en del tog hvor setene kan snues og da snur de dem etter hvem vei toget skal før passasjerer går på. Disse togene blir "snudd" ved at loket blir hektet av og festes i andre enden når de skal tilbake. Altså selve toget snur aldri.
Skikkelig avsporing. Men jeg måtte bare sjekke det opp.
Så det har ikke med sånt å gjøre på togene, men jaggu skulle de tenkt på det for det er jo faktisk en plass hvor voksne kan sitte bakfrem.
I gamle dager gikk det faktisk an å snu setene selv. Man vippet bare over ryggen i toget, SÅ greit.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 03:08   #15
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tja, synes den her sier det meste jeg:
http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Tra...var320x240.mov

Eller her. http://www.tryggtrafikk.no/?module=A...licShow;ID=926

Sakset herifra, vedlegg 4 (side 191-322), her er det lesestoff...
http://www.vinnova.se/upload/EPiStorePDF/va-07-07.pdf

Sitat:

Skillnaden på ett krockprov i 50 km/h och ca 20 g belastning i en bakåtvänd bilbarnstol och en
framåtvänd bilbarnstol är att den bakåtvända bilbarnstolen sprider krockkraften på en stor yta, hela
ryggen, nacken och bakhuvudet och hela paketet bromsas effektivt av stolens ryggstöd.
I den framåtvända bilbarnstolen bromsar endast bältena barnets kropp. Inget hjälper till att bromsa
huvudet, enbart nacken får likt ett rep försöka fånga huvudet. Givetvis blir krafterna på nacken
stora, i prov liknande det som visas ovan kan man mäta ca 50 kg dragkraft i halsen när man
använder en bakåtvänd bilbarnstol och ca 300–320 kg dragkraft i halsen när man istället brukar en
framåtvänd bilbarnstol.
Barn är inte små miniatyrer av vuxna. På en vuxen människa med vikten 70–75 kg är huvudets vikt
ca 6 % av kroppsvikten eller ca 4,5–4,6 kg. För ett barn som är drygt året är huvudet normalt
drygt 25 % av kroppsvikten. Du som är vuxen, föreställ dig hur du skulle gå, cykla, åka bil m.m.
om du hade samma proportioner som ett litet barn.

Belastning på barnets nakke (Newton)

Forovervendt barnestol 90-tallsbil
1700 newton

Forovervendt barnestol 80-tallsbil
950 newton

Bakovervendt barnestol
250 newton

Nakkekraften (belastningen) målt på testdukke tilsvarende tre år gammelt barn ved frontkollisjonstester. Grenseverdien for skade ligger på om lag 1000 Newton.Kilde: Folksam, Sverige)

Sitat:

Vägverket og VTI (2006) har sett nærmere på Folksams statistikk for de 20
barn under 6 år som ble drept, og de 30 som ble alvorlig skadde i perioden
1996-2002. 18% av de drepte eller skadde barna hadde ikke sikringsutstyr.
Man antar at 9 barn, det vil si ca halvparten, hadde overlevd hvis de hadde
benyttet bakovervendt stol. For de øvrige var kollisjonen så kraftig at ikke
heller denne form for sikringsanordning hadde hjulpet. Av de 30 alvorlig
skadde barna vil 12 fått lettere eller ingen skader hvis de hadde brukt
bakovervendt stol. For de øvrige hadde en slik stol hatt liten betydning.

Jeg er opptatt av bakovervendt sikring av barn, som du sikkert merker...

Gammel 18-10-08, 12:12   #16
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Vår datter er like gammel som din Hattifnatten. Hun er ca 105 cm og sitter fremdeles bakovervendt i Britax TWE. Det er ikke trangt for henne og jeg kommer til å ha henne sittende sånn til hun virkelig ikke får plass lenger.

Vi var i bilulykke i mars i år, kræsj i 100 km/t og hun kom fra uten en eneste skade. Jeg tør ikke tenke på hvordan det kunne ha gått om hun satt andre veien. Da ville nok nakken fått en voldsom sleng. Så om hun sitter bakovervendt til hun er tenåring er det greit for meg.

Gammel 18-10-08, 12:36   #17
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Står en del her og. Men ikke akkurat om den 4 årsgrensa.

http://www.tryggtrafikk.no/?module=A...licShow;ID=926

Gammel 18-10-08, 18:10   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Hattifnatten: jeg skjønner. Men det ser ut til at de er litt vanskelig å få de tørre fakta på det der, kan man høre med TT kanskje?
Jeg tenker at det med utvikling av nakke kanskje henger litt sammen med det at man vokser jeg da... Men jeg har jo virkelig ikke peiling.

Jeg ser så mange skremmende tilfeller av bilsikring i Hannah sin barnehage at jeg blir både redd og trist.

Gammel 18-10-08, 20:45   #19
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg har lest absolutt alt som har stått både hos Trygg Trafikk og på linker som har ligget ute på forum. Jeg vet at det beste er å sitte bakovervendt til man er 90. Det er ikke der tvilen ligger, men det vil for alle barn være en smertegrense i forhold til hvor lenge det er praktisk gjennomførbart. Fremdeles går det for sønnen min og han klaget ikke før han nå passerte 108 cm. Jeg lurer på hvor langt jeg skal presse og det er derfor jeg er nysgjerrig på fireårsgrensa og teorien bak. Det hjelper ikke så mye at folk sier at deres seksåringer sitter bakovervendt eller at noen sitter bakovervendt til de er voksne.

I noen tilfeller kan det synes mer lettvint å ha kortvokste barn.

Det er vel også en grense i forhold til hvor langt hodet skal kunne stikke opp over setet for at beskyttelsen skal kunne dekke?

Ja, der er det iallfall en grense ang hvor høyt over setet hodet kan stikke. Jeg har sjekket, men husker ikke svaret helt, det er 1/3 eller 1/2 mener jeg. Ut fra kraftargumentasjonen og antall Newton ville jeg tenkt at hvis mer enn 1/3 av hodet stikker over ryggkanten vil noe av bakovereffekten forsvinne.

S sitter forøvrig forover i beltestol, men det var vel ikke det du spurte om.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-08, 21:03   #20
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ja, der er det iallfall en grense ang hvor høyt over setet hodet kan stikke. Jeg har sjekket, men husker ikke svaret helt, det er 1/3 eller 1/2 mener jeg. Ut fra kraftargumentasjonen og antall Newton ville jeg tenkt at hvis mer enn 1/3 av hodet stikker over ryggkanten vil noe av bakovereffekten forsvinne.

Når ørene går over kanten så er stolen for liten. Man vil jo ha mest mulig av hodet innenfor stolen slik at det er noe som tar imot når hodet blir presset bakover.

Forøvrig er det ikke bare muskulaturen i nakken som må vokse og modnes. Skjelettet må også utvikle seg for at et barn skal "tåle" å sitte framovervendt. Skal se om jeg finner litt mer om dette.

Sist redigert av Stikka : 18-10-08 kl 21:16.
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:22.