Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Privat skolematfirma

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-08, 12:28   #1
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Privat skolematfirma

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Ja altså hvis det er 20 dager i en mnd (de dagene man i er i bhg/skole). så er det ihvertfall 10 brød til 20 kr = 200 kr
Det går ihvertfall en pakke servelat (eller annet)om dagen og den koster rundt 20 kr, det blir 400 kr.
Noen har med yougurt, 20 yougurter kommer på 100 kr.

Et barn spiser verken 10 brød på 20 dager eller en pakke servelat om dagen. Ingen barn jeg kjenner iallefall.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:29   #2
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Et barn spiser verken 10 brød på 20 dager eller en pakke servelat om dagen. Ingen barn jeg kjenner iallefall.

Nei men jeg har to.
Uansett kjøper jeg nytt brød annenhver dag og i en pakke servelat pålegg er det 8 skiver, altså til 4 halve brødskiver til hver.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:30   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei men jeg har to.

I så fall må du betale 1000 kr. i måneden for skolemat til begge. Altså dobbelt så mye som du mener du gjør nå.

Gammel 28-10-08, 12:32   #4
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I så fall må du betale 1000 kr. i måneden for skolemat til begge. Altså dobbelt så mye som du mener du gjør nå.

Ja men hvsi du ser på regnestykke mitt, så går det over 500 kr, pluss at de har med seg frukt og oppkuttet grønnsaker.

Gammel 28-10-08, 12:36   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Ja men hvsi du ser på regnestykke mitt, så går det over 500 kr, pluss at de har med seg frukt og oppkuttet grønnsaker.

Jeg syns uansett regnestykket ditt ser veldig rart ut med fire skiver (siden de har to hver) om dagen av et halvt brød og en hel pakke servelat til pålegg på fire skiver. Hvis du finregner på det vil du nok se at du kommer godt under 1000 i måneden.

Gammel 28-10-08, 12:42   #6
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Standard

Jeg syns uansett regnestykket ditt ser veldig rart ut med fire skiver (siden de har to hver) om dagen av et halvt brød og en hel pakke servelat til pålegg på fire skiver. Hvis du finregner på det vil du nok se at du kommer godt under 1000 i måneden.

Ja men det går et halvt brød om dagen her, og jeg spanderer ei servelat skive på en halv brødskive jeg da.

Poenget er at jeg ikke synes det er dyrt med 6000 kr i året pr barn for mat på skolen, det er meg.

Gammel 28-10-08, 12:44   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her går det ofte to brød om dagen, men alt det kan ikke regnes inn i skolematbudsjettet. Fire skiver er jo ikke et halvt brød.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:49   #8
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror dette kan bidra til å øke skillet mellom dem som har råd til å kjøpe tjenester og dem som ikke har. Så jeg er i utgangspunktet negativ. 32 kr. dagen er mye i forhold til det en matpakke vanligvis inneholder. Om jeg hadde benyttet det vet jeg ikke.

Jeg er dog positiv til varm mat for alle på skolen. Det er jo ingen tvil om at det er litt bakvendt at de fleste spiser dagens største måltid på et tidspunkt hvor man allerede har brukt mesteparten av den energien man skal bruke det døgnet.

Helt og fullstendig enig.

Og Blomst - hva med å bake brød selv? Billigere, helt sikkert mer næringsrikt og mer mettende. Når vi har kjøpebrød spiser jentene dobbelt så mange skiver (minst!) og bruker dermed mer pålegg.

Gammel 28-10-08, 12:54   #9
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Ja men det går et halvt brød om dagen her, og jeg spanderer ei servelat skive på en halv brødskive jeg da.

Poenget er at jeg ikke synes det er dyrt med 6000 kr i året pr barn for mat på skolen, det er meg.

Det er jo greit nok at dere har tjukke brødskiver og en haug servelat på og at du syns det er billig med 32 kr. dagen. Det er godt mulig du bruker såpass på matpakker til to barn som du mener her. Det er forsåvidt ikke så interessant.

Reaksjonen kom da du mente det var vanlig å bruke over 500 kr. måneden på matpakke pr. barn og at man fort kom opp i den summen. Det er nok ikke så vanlig og iallefall ikke om man må tenke økonomisk. For oss som har råd til å betale er det selvsagt både greit og behagelig at barna får maten servert på skolen. For dem som ikke har så god økonomi vil jeg tro det er sten til byrden at de heller ikke har råd til å betale for dyr skolemat. Det en solidaritetstanke i bunnen her da. Kanskje litt gammeldags av meg, men jeg mener nå at det er et hensyn man bør ta.

Gammel 28-10-08, 12:48   #10
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Kan du se for deg at dette kan være dyrt for andre?

Selvfølgelig

Gammel 28-10-08, 12:51   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipper det reelle beløpet for maten sønnen min har med seg på skolen (altså holder jeg SFO utenom) er omtrent som følgende:

2 skiver av et brød til 25-30 kroner, kanskje en tiendedel av brødet: 2-3 kroner.
Pålegg (ost og skinke, makrell i tomat etc): 2 kroner.
Grønnsaker: 1-2 kroner.

Altså 5-7 kroner. Det er jo ganske mye mindre enn 32. Det hender han har mer fantasifulle matpakker som sikkert koster litt mer, men hjemmebakte pizzasnurrer eller rester fra en middag eller noen skruer med fullkornspasta koster ikke mye det heller.

Nå har jeg bare to skolebarn, men har hatt tre samtidig på det meste, og mange har jo enda flere. Det er klart det er en utgift ikke alle kan ta seg råd til.

Gammel 28-10-08, 12:31   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Ja, men da må du jo betale for to om de skulle hatt denne ordningen også. 64 kroner dagen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:40.