Sv: Privat skolematfirma
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Jeg skal være helt ærlig nå og innrømme at denne ordningen hadde vært ypperlig for oss. Bonus om det offentlige betaler regningen, men vi er villige til å betale 32 kroner dagen for varm mat på skolen. Jeg synes ikke det er riktig å snakke om klasseforskjeller her, og jeg får litt bismak i munnen av det hele. Det minner meg veldig om den debatten hvor et barn fikk beskjed om å ha med seg mindre spennende matpakker i barnehagen for de andre barna ble så misunnelige. Jeg synes det kan være et tilbud til de som ønsker.
Jeg synes ikke det blir helt det samme - det er ikke her snakk om å være motstander av at noen foreldre legger mer penger og arbeid i matpakkene enn andre, men at man ikke liker at skolen skal organisere et tilbud som er såpass dyrt at det nødvendigvis vil utelukke en del av elevene. For min egen del er det mest det at et sånt tilbud antagelig vil sperre helt for et eventuelt billigere/gratis tilbud, som mange kunne hatt godt av å få.
Og hvorfor synes du egentlig det er så feil å snakke om "klasseforskjeller" her? Det er klart at familier med god råd fint vil kunne betale 6000 kroner i året per barn, mens det er like klart at de familiene som har dårligst råd ikke vil ha råd til det. De fleste av oss er sant nok et sted imellom - vil kunne ta oss råd til det hvis vi prioriterer slik - men at det er et klasseskille mellom de rikeste og de fattigste er vel ikke så merkelig å påstå?