|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
seru
|
![]() Sv: Privat skolematfirma
Hadde det offentlige sponset maten ville det vært nettopp det: Et tilbud til de som ønsker det. Men dessverre et slikt tilbud som skisseres her er et tilbud kun til de som har råd til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Ringskrømt
|
Det blir feil i denne sammenhengen, synes jeg. Jeg nekter ikke for at det er klasseforskjeller, men jeg tror de kommer til syne utenom måltidene også. Jeg vet ikke, altså. Jeg er ikke helt 100 % sikker på hva jeg mener om dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
|
Det er så mange andre som har svart det jeg mener, så jeg bare henviser til deres innlegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Ringskrømt
|
Ja, det var det jeg mente. Et tilbud til de som vil eller kan benytte seg av det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
flisespikker
|
Det er likevel forskjell på om noe tilbys gjennom skolen eller ikke, synes jeg. Hvis f.eks. skolen tilbød hjemkjøringstjeneste i fine biler til dem som betalte for det, ville jeg synes det var mye verre enn slik det er nå, som er at noen blir hentet i dyre biler mens andre trasker av gårde til trikken.
![]() |
#86 |
Ringskrømt
|
Nei, men det er med på å synliggjøre klasseforskjellene. Og det er ikke til å unngå, tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
flisespikker
|
Jeg er absolutt ikke blant dem som mener man skal prøve å skjule alle økonomiske forskjeller ved å uniformere barn eller matpakkene deres eller noe sånt, altså. Også fordi jeg er helt sikker på at samme hva man gjør, vil forskjellene alltid vises likevel. Men jeg synes at de tingene som tilbys gjennom skolen, og særlig ting som er så åpenbart nyttige og viktige som skolemat, bør være tilgjengelige for alle i så stor grad som mulig. Om cateringfirmaer skulle begynne å spesialisere seg på å levere skolemat ved inngangen til skolegården, eller skolen tillater at noen av elevene går og spiser i en privat "kantine" i nærheten, ville jeg ha mye mindre "kvaler" ved det.
![]() |
#88 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, gutta mine og mannen min.... Helt frivillig. Faktsik er det favorittpålegget til minsten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
|
Selvfølgelig, og selvfølgelig ikke, men jeg synes ikke det er heldig at skolen som organisasjon, gratis og klasseløs, skal være med på å bygge opp under det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Privat skolematfirmaFlott alternativ ! Skulle ønske det var et tilbud hos oss, selv om jeg ser at særlig de med flere skolebarn ville få en drøy utgiftspost. 18.000 for mine tre om tre år. Hva med min venninne som har 8 skolebarn ?
![]() |
#92 |
Borte
|
Det kan unngås at det finnes tilbud gjennom skolen som bidrar til å synliggjøre klasseforskjeller. På individnivå syns jeg også det er kjekt, lettvint og greit at det tilbys mat på skolen, på samfunnsnivå syns jeg det er problematisk siden det bidrar til ytterlig økte forskjeller på fattig og rik. Det at den forskjellen ekstisterer uavhengig av skolematen syns jeg ikke er noe argument. Målet må være at skolen ikke bidrar til å synliggjøre dette ytterligere, og det har jo også blitt streng regulering i forhold til hva skolen kan arrangere som krever foreldrebetaling. Hva foreldre gjør med klær og biler og fritidsinteresser og whatsnot kan ikke skolen styre, men hva som tilbys gjennom skolen kan de styre.
![]() |
#93 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Privat skolematfirmaDet er ellers ofte et tema på foreldremøter at skolen ikke har lov å arrangere turer eller andre ting som koster penger. Nå gjelder det tydeligvis ikke ordningen med skolemelk, og dermed sikkert ikke maten heller. (Nå er jo melken veldig rimelig i forhold til dette). Men problemet med ulikhet er jo akkurat det samme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Privat skolematfirmaPå vår skole har de skolematordning. Det er utrolig kjekt å slippe å smøre matpakker!! Prisen er forøvrig en helt annen enn den som det vises til her, og jeg tror ingen velger bort ordningen fordi de ikke har råd. Lunsjen består av brødskiver etc med pålegg og melk og frukt. Dersom de får varmmat, er det bare unntaksvis tror jeg. (Jeg må innrømme det er litt vanskelig å holde oversikt over maten de får på skolen og på SFO.) Det går også an å velge bare frukt og melk, tror jeg, eller muligens det bare var melk. Jeg husker ikke detaljene helt. Noen barn benytter seg ikke av skolematordningen, de har med matpakke selv. Det fungerer visstnok helt fint for alle parter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Ringskrømt
|
Ja, og det er dette som gir meg litt bismak. Men jeg ser helt klart aspektet ved skolens rolle i dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
flisespikker
|
![]() Sv: Privat skolematfirmaOpplegget du skisserer høres mye bedre ut, ElinM.
![]() |
#98 |
På vei
Ja, dette var et nesten enstemming ønske fra foreldrene ved skolen. I fjor var vi nemlig med på utprøvingen av utvidet skoledag, som inkluderte gratis skolemat. Utprøvingen av utvidet skoledag varte bare ett år, men skolemat var så kjekt at nesten alle ville videreføre ordningen. Jeg husker som sagt ikke detaljene nå, men prisen skal gjenspeile reelle kostnader. Prisen er estimert ut fra kostnader for mat per dag. Det innebærer f.eks. at vi betaler mindre for førsteklassingen. Vi betaler bare for 4 dager i uka for henne, fordi de har en turdag i uka og vi må da smøre niste. Jeg lurer også på om det koster litt mer for de eldre ungene enn for de i 1-4 klasse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
På vei
Æ huske itj, sjø. Kunne det være rundt 700 for et semester? Dersom det er veldig viktig for deg å vite, må jeg sjekke i papirene vi fikk ved skolestart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Privat skolematfirmaVi har "SFO-matordning", der ungene får brød og påleggs-buffet, samt juice og frukt hver dag og varmmat én dag i uka. Det er en ordning vi setter stor pris på. Det koster 170 kr måneden og er et frivillig tilbud. Det kommer i tillegg til skolemelkordningen. (De må ha med matpakke til skolematen kl. 10:30. Dette gjelder SFO-måltidet kl. 13.) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|