Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Sekstimersdag er deltid

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-08, 00:04   #21
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sekstimersdag er deltid

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Men Obelix; De har innført det i Bergen, og de har brukt det en tid. Du får søke på sidene til forbundet du er medlem av, og se om du finner noe der?

Finner veldig lite altså
Og jeg tror ikke dette er aktuelt på en stund her i Oslo ihvertfall.
Her er det nok prosjekter som det er akkurat nå.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 09:18   #22
Skvetten
Passiv

Standard

Hvor da, Skvetten?
Der må jo de tillitsvalgte ha sovnet på post. Bokstavelig talt ...

I Bergen kommune. Skremmende ikke sant?
Jeg har forresten også en turnus i staten som innebærer en 13-timers vakt i løpet av 12 uker, hvor man går direkte til dagvakt dagen etter. Forstå det den som kan.

Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 10:32   #23
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Skjønner ikke hvordan det skal fungere i skolen ihvertfall. Da blir det mange å forholde seg til for elevene.

Dette er overhodet ikke ment som en løsning for alle. Det er ment brukt i tyngre yrker, der slitasjen er høy og sykemeldingsfraværet likeså.
Jeg vet at det er mye fravær i skolene også, men det antar jeg har mer sammenheng med bemanningssituasjonene enn at det er fysisk tungt ...

Ikke noe vondt om lærere, men de, som prestene, lever lengre enn de i pleien.

Gammel 29-10-08, 10:34   #24
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

I Bergen kommune. Skremmende ikke sant?

I KF-et da?
Det er vel bare de som har 6-timers dag.
Der er det nå uansett så mye riv ruskende gale, at ingenting forundrer meg lenger.
Men det er jo uansett ikke ulovlig ...

Gammel 29-10-08, 10:36   #25
Skvetten
Passiv

Standard

I KF-et da?
Det er vel bare de som har 6-timers dag.
Der er det nå uansett så mye riv ruskende gale, at ingenting forundrer meg lenger.
Men det er jo uansett ikke ulovlig ...

Ikke helt sikker, men det stemmer nok det du sier.
Nei, det henger ikke på greip rett og slett.
Ulovlig er det ikke, men fy flate hvor slitsomt det er. Men nå er det vel sånn med turnus og en del av grunnen til at man prøver å lette byrden. Selv kunne jeg tenke meg lange friperioder. Det hadde vært lekkert.

Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 10:42   #26
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Da får du få deg jobb i bofelleskap i Fana. Det er i hvert fall et der, som har nordsjøturnus.
(Dog på disp. fra både fagforeninger og arbeidsgiver og tjohei, men de ansatte er visstnok fornøyd.)

Gammel 29-10-08, 12:49   #27
Skvetten
Passiv

Standard

Da får du få deg jobb i bofelleskap i Fana. Det er i hvert fall et der, som har nordsjøturnus.
(Dog på disp. fra både fagforeninger og arbeidsgiver og tjohei, men de ansatte er visstnok fornøyd.)

Hmmm........men bofelleskap høres litt slitsomt ut da. Men det finnes langturnus innen det jeg driver med også. Så kanskje det blir til noe sånt en gang.

Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 13:47   #28
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror sekstimersdag kan ha noe for seg på kort sikt, for å få ned sykefraværet i yrker sånn som hjemmehjelp feks. Men på lang sikt tror jeg kanskje vi kunne sett tendenser til det som nevnes i artikkelen. Hvis en yrkesgruppe har gått over til sekstimersdag, og så skulle det avgjøres hvem som skulle få mer lønn. De med åtte timer eller de med seks timers arbeidsdag? Sjansen er vel kanskje størst for at det blir de med åtte timers arbeidsdag.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 13:52   #29
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er en artikkel som tar for seg sekstimersdagen, blant annet forsøket fra hjemmetjenesten i Bergen kommune.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:17.