|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Sekstimersdag er deltidHimmel, hele poenget er jo å jobbe 6-timer, med full lønnskompensasjon. Og det har vel heller aldri, ikke fra LO sin side i hvert fall, vært ment for alle.
![]() |
#3 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Sekstimersdag er deltidJeg vil ikke kalle meg en ihuga tilhenger av sekstimersdagen. Det jeg har tenkt var at sekstimersdagen kunne være en ordning for småbarnsforeldre, som en slags forlenget permisjon med tvunget tidskontoløsning. Denne vil heltidsbetales, men de 20% som utgjør forskjellen dekkes av NAV.
![]() |
![]() |
#4 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Sekstimersdag er deltid
Men 6-timers dagen er ikke ment for din bransje. Akkurat som AFP ikke er for direktører. Det er ikke de som har de tyngste løftene og som dør først.
![]() |
#5 |
Gjer så godt eg kan
|
![]() Sv: Sekstimersdag er deltidI ei avdeling i firmaet mitt køyrer dei 6-timarsdag som prøveprosjekt no. Der er det snakk om dei som jobbar i produksjonen. Kontorstillingar er ikkje med i prosjektet. Tilbakemeldingane så langt er gode. Antal sjukmeldingar er kraftig redusert og folk melder tilbake om betre livskvalitet og meir tid med familien. Betingelsen har vore at produksjonen skal opprettholde same nivå, og det har dei klart. Dagane blir kortare, men mykje meir effektive. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Gjer så godt eg kan
|
Eg tør ikkje uttale meg om alle detaljar her, for det har eg ikkje oversikt over. Dette er snakk om skiftarbeid (2 skift), der kvart skift blir kortare. Dette medfører m.a. at kveldsskiftet sluttar tidlegare, noko som blir trekt fram som positivt i seg sjølv. I tillegg var det som sagt stilt krav frå leiinga at produksjonen skulle opprettholdast på minst same nivå som ved vanleg 8-timarsdag. Dette har dei klart, ved å jobbe mykje meir effektivt i løpet av dagen. Det skal difor ikkje vere noko meir overtid enn tidlegare. Det blir påpeika at ein viktig suksessfaktor i dette er godt samarbeid på avdelinga. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Sekstimersdag er deltidJeg fant en artikkel i sted som nevnte Tine Heimdal, de har hatt stor suksess med 6-timers forsøk.
![]() |
#10 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Sekstimersdag er deltidJeg vet ikke hva som er kriteriene og hvem som har plukket dem ut.
![]() |
#11 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Sekstimersdag er deltidDe har mindre pauser, tror jeg. Det blir vel ikke samme behovet for pauser når det er 6 timer, som med 8. Ikke vet jeg.
![]() |
#12 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sekstimersdag er deltidJeg lurer på hvordan man praktisk skal løse det i fht turnus hvis 6-timers dag blir gjennomført. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
Det kan bli veldig interessant for å si det mildt. Kanskje det må settes inn deltidsansatte som går ved siden av ordinær turnus. |
![]() |
![]() |
#14 |
Protonterapeut
|
De har det jo på hjemmetjenesten i Bergen kommune. Jeg vet for lite om det, og akkurat nå ønsker jeg nesten at jeg hadde engasjert meg litt mer i det.
![]() |
#15 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Sekstimersdag er deltidFnatten: Jeg tror lunsjen ryker. Man har ikke krav på det så lenge arbeidsdagen er så kort ...
![]() |
#16 |
Passiv
|
Vet at det er enkelte steder som lager større deltidsstillinger med 13 timers vakter for å få ting til å gå opp. Helt sykt! |
![]() |
![]() |
#17 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Sekstimersdag er deltidHvor da, Skvetten?
![]() |
#18 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men blir vaktene som f.eks kl.08-14, 09.30-15.30, 15-21, 16.30-22.30 og deretter nattevakt til kl.08.15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Sekstimersdag er deltidMen Obelix; De har innført det i Bergen, og de har brukt det en tid. Du får søke på sidene til forbundet du er medlem av, og se om du finner noe der?
![]() |
#20 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Sekstimersdag er deltidSkjønner ikke hvordan det skal fungere i skolen ihvertfall. Da blir det mange å forholde seg til for elevene.
![]() |
|
|