Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff. Ville du betalt 35 kroner dagen for formiddagsmat til deg selv?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Ville du betalt for varm skolemat til ungene og lunch til deg selv?
Jeg er for å betale for skolemat, og ville betalt for å slippe matpakken selv 69 62,16%
Jeg er for å betale for skolemat, men ville ikke betalt for å slippe matpakken selv 5 4,50%
Jeg er mot å betale for skolemat, og ville ikke betalt for å slippe matpakken selv. 19 17,12%
Jeg er mot å betale for skolemat, men ville betalt for å slippe matpakken selv. 16 14,41%
Dustepoll 2 1,80%
Deltakere: 111. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-08, 20:35   #41
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff. Ville du betalt 35 kroner dagen for lunsj til deg selv?

Til meg selv... ja, jeg hadde nok det hvis det inkluderte drikke. Men til barna... det føles feil av en eller annen grunn. Og så er det dyrt. Ikke at jeg ikke kunne tatt meg råd til det hvis det ble aktuelt, men jeg synes det er veldig mye å bruke på lunsjen til skolebarn... det er jo 700 kr i mnd per barn! Da begynner man å nærme seg det de rimeligste private skolene tar i skolepenger. I tillegg kommer jo SFO og matpenger på sfo... kan fort bli nesten 1000 kr mnd per barn i matpenger til skolen det. Det er det mange som ikke har råd til, og enda flere som ikke kan ta seg råd til uten at det går for mye utover andre ting man prioriterer høyere, altså skaper det forskjeller som ikke hører hjemme i skolen. Og press på foreldrene for å delta/finne penger.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 21:25   #42
Dinochef
Aktiv

Dinochef sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Jeg hadde gjerne betalt for varm/kald lunsj til barna.
Men jeg ville ha stilt krav til kvalitet / tilbud til allergikkere.
Uansett så er 35 kr masse for et lunsj varmmåltid til et barn hvis det skal være kostpris.
Det er ikke problem å lager grei og variert varmlunsj til barn med en snitt pris på rundt 15 kr per dag når det lages til mange samtidig.
(en del av jobben min består av å regne ut priser og hva retter koster å lage).

Gammel 28-10-08, 21:30   #43
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville ikke brukt 35 kroner på lunsj til meg sjøl. Vi har ikke så mye penger for tida, og dessuten er jeg veldig glad i matpakke.

Gammel 28-10-08, 21:33   #44
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dinochef, her.

Jeg hadde gjerne betalt for varm/kald lunsj til barna.
Men jeg ville ha stilt krav til kvalitet / tilbud til allergikkere.
Uansett så er 35 kr masse for et lunsj varmmåltid til et barn hvis det skal være kostpris.
Det er ikke problem å lager grei og variert varmlunsj til barn med en snitt pris på rundt 15 kr per dag når det lages til mange samtidig.
(en del av jobben min består av å regne ut priser og hva retter koster å lage).

Mye hyggeligere med skolemåltid som serveres for alle også enn slike flymatpakker hvor halvparten går i bosset sammen med all embalasjen...

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 21:44   #45
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne gjort det, men da jeg hadde kantine lå jeg under det i snitt. Nå har jeg matpakke. Dersom jeg skulle brukt 35 kroner dagen skulle det vært noe annet enn kalkunpølsebiter, pasta og noen gulrøtter.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 21:44   #46
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Jeg er prinsippielt imot å betale skolemat, 35kr. dagen er ikke småpenger for alle. Og kan være med på å gjøre forskjellene for mange større, jeg er derimot veldig for varm skolemat og frukt til alle og er villig til å betale dette gjennom skatt som er utregnet i forhold til hver enkelts inntektsnivå.

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 22:39   #47
LN70
Nybegynner

LN70 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg kunne godt gjort det. Barna våre får varm lunsj på skolen og det setter de stor pris på. Det å spise sammen, smake på ny mat og lære å forsyne seg selv etc er en del av skolens pedagogiske tilbud. Det er alltid en lærer sammen med barna, og de koser seg virkelig i lunsjen.

Prinsipielt er jeg imidlertid i mot å innføre en ordning som medfører betaling. Det er mye penger for enkelte, og i utgangspunktet skal skole i Norge være gratis. Dersom man kunne fått til en differensiert betaling slik at man var sikre på at alle har råd ville det vært en annen sak.

LN70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 23:48   #48
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvem er det som har moderert overskriften min? Jeg skrev da vitterlig lunch.

Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 23:58   #49
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Hvem er det som har moderert overskriften min? Jeg skrev da vitterlig lunch.

Ikke jeg, i alle fall. "Lunch" er visst ikke tillatt, sier Bokmålsordboken, men jeg pleier å akseptere det som Norsk Ordbok har med, selv om det er markert som riksmål.

Gammel 30-10-08, 23:16   #50
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ikke jeg, i alle fall. "Lunch" er visst ikke tillatt, sier Bokmålsordboken, men jeg pleier å akseptere det som Norsk Ordbok har med, selv om det er markert som riksmål.

Høh. Da kunne du i hvert fall ha rettet det til formiddagsmat. Det kunne jeg godta.

Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 10:30   #51
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Høh. Da kunne du i hvert fall ha rettet det til formiddagsmat. Det kunne jeg godta.

Det var ikke jeg som rettet, sier jeg jo. Men vil du, så kan jeg godt endre til "formiddagsmat" nå?

Gammel 31-10-08, 10:38   #52
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det var ikke jeg som rettet, sier jeg jo. Men vil du, så kan jeg godt endre til "formiddagsmat" nå?

Heller det enn lunsj i hvert fall. *snerpete*

Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 10:39   #53
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne glatt ha betalt det for en god lunsj, og også for sønnen min om det gjorde at han fikk varm mat.

Men jeg er generelt imot ordninger som gjør at noen barn kan bli holdt utenfor, så da er jeg imot det som skoleordning. Jeg kunne godt ha betalt mere enn det, om det gjorde at alle fikk.

Gammel 31-10-08, 10:40   #54
Cazandra
Erfaren

Cazandra sin avatar

Hvor: Egersund
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Nei, det ville jeg ikke gjort.

Men jeg vet ikke hva jeg skal krysse av, for jeg kunne betalt for å slippe å lage matpakke, og det gjorde jeg da jeg hadde jobb med kantinetilbud, men jeg ville aldri betalt 35 kroner dagen. Hvis kantinen var så dyr, måtte jeg smurt matpakke.

Det blir sabla dyrt med 3 unger på skolen om jeg jeg skulle betalt 6000kr i året per unge.

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Jeg er prinsippielt imot å betale skolemat, 35kr. dagen er ikke småpenger for alle. Og kan være med på å gjøre forskjellene for mange større, jeg er derimot veldig for varm skolemat og frukt til alle og er villig til å betale dette gjennom skatt som er utregnet i forhold til hver enkelts inntektsnivå.

Helt enig.
Noen mener at det burde ikke være så vanskelig for foreldre å smøre en skikkelig matpakke til ungene så hadde man sluppet denne debatten, men jeg vet at mange ikke har tid, kapasitet, kunnskap eller råd til dette.

Gammel 31-10-08, 10:40   #55
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, det ville jeg.
Er student. Og skal man ha en lunsj i kantina blir det ca.40 kr bare for en baguett, så vil man kanskje ha noe å drikke, eller en kaffe e.l. og da er man fort oppi 60 kr på en lunsj....

Gammel 31-10-08, 15:39   #56
Potnia
Stoiker

Potnia sin avatar

Potnia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Spinoff. Ville du betalt 35 kroner dagen for formiddagsmat til deg selv?

Jeg betaler både for mat til meg og barna slik at jeg skal slippe matpakkestyret.

Potnia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 20:50   #57
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

På jobb har vi en lunsjavtale som vi betaler 300 kroner måneden for. Jeg hadde gjerne betalt mer for å få et ordentlig varmt måltid/skikkelig salatbar måltid. Jeg hadde også gjerne betalt for en ordentlig lunsjordning på skolen. Jeg synes virkelig at alle skolebarn skulle fått en skikkelig, gjerne varm, lunsj.

Når dette er sagt så er jeg av den oppfatning at en lunsjavtale på skolen burde være for alle barn. Ser for meg at dette er enklest å finansiere over skatteseddelen.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 21:54   #58
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg betaler omtrentlig 35 kroner for lunsjen min hver dag. Den er veldig mye bedre enn matpakke.

Jeg kunne vært villig til å kjøpe disse ferdiglunsjene så lenge det sørget for at ungene mine IKKE gikk ut å kjøpte skolebrød og cola etterpå. I følge avisartiklene jeg har lest så er det alternativet, og jeg spanderer mye heller 35 kroner på noe sunt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:48.