Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det berre eg som reagerer på denne reklamen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-08, 22:40   #41
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det berre eg som reagerer på denne reklamen

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Liten magesekk og eit ekstremt(!) krav til næringsrik mat til alle måltid t.d?
Meiner du verkeleg at det er ein liten operasjon utan biverknader slik som innlegget ditt insinuerer?

Nå har vel jeg bedre forutsetninger til å vite hva dette innebærer enn de fleste

Noen liten operasjon er det ikke, men med Gislason & Co er jo risikoen minimal. (Les i legetidskriftet om du tviler). I mine øynene er farene ved IKKE å gjøre det langt større enn farene ved operasjonen.

Også psykisk føler jeg dette stemmer.

Jeg har hatt en tøff tid og halvparten av tiden etter min operasjon har vært et megapress. Jeg har ikke blitt operert i hodet, jeg bruker enda noen gamle mestringstrategier, og har spist feil i forhold til det ideelle. Jeg har ikke gått ned så mye som jeg ønsket. I den tiden, men uten operasjon ville jeg i denne tiden ha lagt på meg 20-30 kilo minst. I stedet har jeg gått ned litt saktere.

Jeg angrer ikke et eneste sekund på operasjonen. Andre kan jo ha hatt andre erfaringer enn meg, men jeg har knapt hørt om noen som er missfornøyd.

Jeg spiser ganske så normalt nå, om mindre enn mange. Jeg har ikke lenger dårlig samvittighet for alt jeg spiser. Det er enkelte ting jeg helst bør unngå. Jeg risikerer å bli uvel av for mye sukker, jeg bør ungå et par matvarer pga stiftene. Appelsin og Asparges bør tygges veldig godt eller unngås. For mye fett gir løs mage. Værre bivirkninger har jeg ikke opplevd.

Noen lekser har jeg lært den harde veien, men det har vært et gode.

Jeg har redusert risikoen for type 2 diabetes, og flere krefttyper i tillegg til de helsemessige gevinstene vektreduksjonen gir. I tillegg har jeg fått bedre odds for ikke å legge på meg, i og med at noen hormoner ikke vil havne i blodbanen min.

Jeg innrømmer at når jeg møter folk som sliter med STOR overvekt, kjenner jeg trangen til å missjonerer. For jeg angrer meg så bittert for alle årene med selvbebreidelser og selvdestruktiv adferd. Å vite at alle gangene jeg gikk opp i vekt ikke var MIN feil, men en kamp mot hormoner som knapt noen kan motstå har gjort underverker med min selvfølelse.

Det værste er at mannen min som i utgangspunktet var VELDIG negativ også føler trangen til å misjonere. Ikke fordi jeg er slankere, penere eller noe slikt, men fordi det har gjort meg lykkeligere å slippe den daglige kampen og de dagige selvbebreidelsene.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 22:40   #42
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Selvfølgelig er det ikke en enkel løsning, og jeg tror ikke denne reklamen får alle gladtjukke til å hive seg over telefonen for timebestilling. Jeg tror, og nå er jeg muligens på tynn is, at denne type operasjoner faktisk hjelper pasientene til å få mentalt overskudd til å gjøre noe med årsakene til overvekten. Vi har jo blitt enige om at ingen blir 50++ kg overvektig fordi de er så glad i å kose seg i helgen, og jeg antar at det er lettere å jobbe med psyken når overvekten, med alle de tilleggsbelastningene det gir, er borte.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 22:45   #43
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Selvfølgelig er det ikke en enkel løsning, og jeg tror ikke denne reklamen får alle gladtjukke til å hive seg over telefonen for timebestilling. Jeg tror, og nå er jeg muligens på tynn is, at denne type operasjoner faktisk hjelper pasientene til å få mentalt overskudd til å gjøre noe med årsakene til overvekten. Vi har jo blitt enige om at ingen blir 50++ kg overvektig fordi de er så glad i å kose seg i helgen, og jeg antar at det er lettere å jobbe med psyken når overvekten, med alle de tilleggsbelastningene det gir, er borte.

Hvorfor kan ikke jeg uttrykke meg så klart, men der tok du det på kornet.

Gammel 31-10-08, 22:46   #44
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maz: ikkje misforstå meg. Eg har kjemperespekt for dykk som har behov for ein slik operasjon og som handterer det bra i etterkant. Min kritikk er eine og åleine retta mot organisasjonane som tilbyr "lettvindte" løysingar. Sjølvsagt er det store helsegenvinstar i å ta ein sli operasjon dersom alternativet er å leve som svært overvektig. Det er ikkje der kritikken ligg.

Likevel så er eg skeptisk til den retorikken som ligg i ei slik reklame. Dei annonserer fedmeoperasjon som noko som alle som er overvektige treng. Spesielt ved å ha ein BMI-kalkulator på link-sida.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 22:59   #45
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Siden det med langsiktige konsekvenser ble nevnt.. Man vet vel ingen ting om langsiktige konsekvenser ennå?

Ut frå det eg har lest så veit ein at fedmeopererte er veldig utsette for alkoholmisbruk, narkotikamisbruk og sjølvskading. Dette fordi ein ikkje lenger har maten å få utløp for følelsar gjennom.

Gammel 31-10-08, 23:05   #46
Maz
Pauset

Standard

Siden det med langsiktige konsekvenser ble nevnt.. Man vet vel ingen ting om langsiktige konsekvenser ennå?

Jeg liker ikke reklame for operasjoner, helsetjenester og medisiner generelt.

Hva er langsiktige konsekvenser?

Det finnes studier på GBP som går ganske mange år tilbake, men de operasjonene var vel en større påkjenning en dagens operasjon.

Det de vet er at Gastric Banding operasjonen ikke har så bra langtidsresultat.

Med GBP tror jeg de har resultater fra minst 15 år tilbake.

Gammel 31-10-08, 23:09   #47
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Hva er langsiktige konsekvenser?

Sitat:

Slike operasjoner foretas bare på ekstremt overvektige med en BMI på over 35. Mange av disse personene har oppnådd sin store kropp ved å spise for å få et «kick». Etter operasjonen er det umulig å spise de enorme mengdene som før, og den euforiske rusen uteblir. Da melder det seg et nytt problem. For behovet for rusen maten gir forsvinner ikke. Det har ført til at mange fedme-opererte griper til alkohol isteden. I USA har hele 30 prosent av gastric bypass-pasienter utviklet alkoholisme i etterkant. Fenomenet er ennå ikke forsket på i Helse-Norge, men mange er likevel ofre for «erstatnings-avhengighet».

Halvdårleg kjelde. I know.

Gammel 31-10-08, 23:18   #48
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Jeg tenker konsekvenser i alderdom osv. Det er vel ganske få GBP-opererte som i dag er over 80 år?

Noe av det som gjør at jeg ikke liker slike reklamer er at det iøynefallende blir presentert som noe lettvint..Greit nok at det inne på sidene ligger grundig informasjon, men blikkfanget er lettvint.
Det er snakk om operasjon, narkose, medisinering og selv om Aleris har gode tall så er det en risikabel operasjon i det store og hele. Aleris opererer tross alt ganske få i verdensmålestokk og bare ett eller to tilfeller med alvorlige komplikasjoner ville blitt prosentvis betydelig hos dem.

Jeg er ikke i tvil om at dette er en viktig operasjon for mange, og nettopp derfor synes jeg kommersialiseringen blir tvilsom.

Eg er heilt med på din tankegang. Ein ting er å få ein slik operasjon som følgje av ei langarig oppfølging av lege. Noko anna er å kunne "bestille" det via vg.no.

Gammel 31-10-08, 23:20   #49
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke reklame for operasjoner, helsetjenester og medisiner generelt.

I agree.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 23:42   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker konsekvenser i alderdom osv. Det er vel ganske få GBP-opererte som i dag er over 80 år?

Det er veldig få sykelig overvektige, om noen, som er over 80 år. Det vi vet er i hvertfall at GBP øker både livskvalitet og livslengde for sykelig overvektige (om man ikke får alvorlige komplikasjoner, noe som kan skje ved enhver operasjon). Jeg hadde nok ikke levd i 5 år til engang, om jeg ikke ble operert.

Jeg signerer Maz i alt hun sier her, fornuftige damen.

Gammel 31-10-08, 23:44   #51
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Nemlig! Eg må seie at eg mista ein del respekt for Aleris etter at eg først såg denne reklamen, og stiller verkeleg spørsmålsteikn ved kva for verdiar og normer dei styrer organisasjonen sin etter.

Det er ikkje akkurat god merkevarebygging.

Jeg reagerte også første (og andre og tredje) gang jeg så denne reklamen. Og dette sitatet oppsummerer veldig godt hva jeg tenkte.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 23:50   #52
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er veldig få sykelig overvektige, om noen, som er over 80 år. Det vi vet er i hvertfall at GBP øker både livskvalitet og livslengde for sykelig overvektige (om man ikke får alvorlige komplikasjoner, noe som kan skje ved enhver operasjon). Jeg hadde nok ikke levd i 5 år til engang, om jeg ikke ble operert.

Jeg signerer Maz i alt hun sier her, fornuftige damen.

Veldig godt poeng Iset. Jeg har sett statistikk på det med levealder. I opererte og ikke opererte grupper. Hvor dødsraten i den ikke opererte gruppen var veldig høy. Men jeg finner jo ikke det igjenn.

Jeg var ikke syk av min overvekt, bortsett fra insulinresistent, men jeg var psykisk sliten av alle selvbebreidelsene. Å høre om Ghrelin og Gip ( tror det var navnet) og at det ikke var min idioti som lå bak alle gangene jeg ødela mitt harde arbeid og gikk opp igjenn, er noe av det som har forandret meg mest.

Resultatet var en langt mere positiv holdning til meg selv.

Jeg ville ikke anbefale en normalvektig person å forebyggende operere seg, men for de med BMI på 40 er jeg ikke i tvil om at jeg vil anbefale det. Jeg tror sansynligheten for å klare å gå ned å holde seg er så liten, og skadene på sinne av disse svigningene er så store at jeg ikke er i tvil.

Gammel 31-10-08, 23:54   #53
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig godt sagt, spesielt den siste setningen din.

Gammel 31-10-08, 23:57   #54
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Veldig godt sagt, spesielt den siste setningen din.

Men vi diskuterer jo ikkje opersjonen. Vi diskuterer kommersialiseringa av operasjonen. Eg veit at det fins positive verknader, men det er kommersialiseringa eg set spørsmålsteikn ved.

Gammel 31-10-08, 23:57   #55
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er reglene for reklame for medisin, egentlig? Man ser jo reklame for paracet og den slags, men jeg kan ikke huske å ha sett reklame for Ritalin, liksom. Jeg tror jeg hadde reagert kraftig på en reklame med "trenger DITT barn ritalin?", og en sjekkliste for ADHD-symptomer og "snakk med din lege om Ritalin til ditt barn". Det er ikke fordi je har noe mot det legemidlet, men fordi det er et "alvorlig" legemiddel, men mange mulige bivirkninger. Slik tenker jeg på denne saken også. Jeg har ikke prinsippielle motforestillinger mot inngrepet, men såpass "store greier" (både selve inngrepet, rekonvalesens, kravene til psyke for å komme seg gjennom det uten problemer, etc.) syns jeg ikke man skulle kunne reklamere for.

Gammel 01-11-08, 00:20   #56
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Ritalin er et narkotikum, ikke helt sammenlignbart synes jeg.

Gammel 01-11-08, 00:25   #57
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel klassifisert som legemiddel?

Men jeg kan bruke andre eksempler. Eller kunne ha gjort, om jeg var mer bevandret i medisinen. Men generelt alle reseptbelagte medisiner.

Gammel 01-11-08, 00:31   #58
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Standard

Det er klassifisert som et narkotikum.
Skjønner poenget ditt og det blir reklamert for legemidler, men i spesielt utvalgte blader som Dagens medisin og Tidsskriftet for Den norske legeforening.

Gammel 01-11-08, 00:34   #59
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Det er klassifisert som et narkotikum.
Skjønner poenget ditt og det blir reklamert for legemidler, men i spesielt utvalgte blader som Dagens medisin og Tidsskriftet for Den norske legeforening.

Men fedmeoperasjonar blir det reklamert for på vg.no?

Gammel 01-11-08, 00:34   #60
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Noe jeg har tenkt over i det siste er at slankeoperasjoner og andre kirurgiske inngrep blir markedsført til dels aggresivt og temmelig hyppig. Da jeg begynte å henge inne på div foreldrefora for seks år siden kan jeg knapt huske at bukplastikk var et tema. Nå er det i ferd med å bli dagligdags. Jeg merker at det er ikke bra for hodet mitt, jeg får lyst til å ta opp lån, legge meg under kniven og bli tynn og stram igjen.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:30.