Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva er din favoritt-hverdagsmiddag?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-08, 09:26   #21
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er din favoritt-hverdagsmiddag?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Toro smaker sagmugg. Men Stangeland Mølle sitt Komlemel er godt. Veldig godt, faktisk. Jeg har masse pinnekjøttkraft i frysen som jeg koker det i, slik at det smaker ordentlig.

Kraft i fryseren? Wow, du er virkelig en ekte husmor Fibi!

Gammel 04-11-08, 09:30   #22
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad i å woke grønnsaker og kyllingkjøtt. Etter man-tager-hvad-man-haver-prinsippet.

Gammel 04-11-08, 09:59   #23
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Enig i at Stangeland sin raspeball mel blanding fungerer utmerket. Og sammen med pinnekjøttfett blir det fantastisk godt. Men jeg vil ikke kalle raspeball for hverdagsmat, selv om jeg er vandt med å spise det en gang i uken da jeg var liten. Det var fordi min mor jobbet ofte senvakter og hadde da hele dagen på kjøkkenet hjemme. Det har ikke jeg mulighet til om jeg ikke er i permisjon da.

Min favoritt hverdagsmat er wok med sursøt-saus.

Wok:
Svinekjøtt eller kyllingkjøtt i biter, stekes sammen med litt hvitløk, legges så til siden.
Grønnsaker av det man liker wokkes til nesten ferdig, f.eks: babymais, sukkererter, løk, annans, sopp, gulerot, bambusskudd og stangselleri. Evt kan man ta en pose med frosne wok grønnsaker.

Sursøt-saus
1/2 boks hakket tomater
1 ss tomatpure
1 dl annanas saft
1-2 ss brunt sukker
2-3 ss hvitvineddik
1 ss maisenna

Bland sausen i en liten bolle, hell så over grønnsakene og ta i kjøttet, la det surre sammen til sausen er passe tjukk og grønnsakene og kjøttet er ferdig.
Server med ris.

Gammel 04-11-08, 11:33   #24
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er fryktelig glad i fiskeboller i hvit saus med poteter og grønnsaker til.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 12:39   #25
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fullkornspasta, tomatsaus og kjøttdeig/karbonadedeig er nok en favoritt hjemme hos oss - det er alle fire glade i

Gammel 05-11-08, 00:42   #26
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Tenkte dette i mitt stille sinn, jeg også. Og kom fram til at jeg kanskje bare er komle-amatør.
Noen som har smakt sånn posevariant (Toro?) av komle? Smaker det høgg, eller er det verdt å prøve?

Posevarianten er ikke noe særlig syns jeg.
Vi sier forøvrig "raspeball" og ikke "komle"

Gammel 05-11-08, 00:58   #27
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hva er din favoritt-hverdagsmiddag?

Vi er veldig glad kjøtt og fisk med grønnsaker, jeg tror ikke jeg kan peke ut en favoritt altså. Men slike som Flygande Jacob, Tacolåda, Parmesankylling, stek, laks i folie, torsk med purre og hjemmelaget fiskesuppe er noen av favorittene.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-08, 01:00   #28
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Re: Sv: Hva er din favoritt-hverdagsmiddag?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Vi er veldig glad kjøtt og fisk med grønnsaker, jeg tror ikke jeg kan peke ut en favoritt altså. Men slike som Flygande Jacob, Tacolåda, Parmesankylling, stek, laks i folie, torsk med purre og hjemmelaget fiskesuppe er noen av favorittene.

Flygende Jacob? Hva er det?

Gammel 05-11-08, 01:14   #29
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Hva er din favoritt-hverdagsmiddag?

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Flygende Jacob? Hva er det?

En herlig blanding av kylling, krem, chilisauce, karri, bananer, bacon og cashewnøtter.

Vi lager den slik:
Skjærer kyllingfileter i biter, steker dem i smør og har dem i en ildfastform, så har man et lag med bananer skjært i skiver over der, også masse karri over. (Vi liker sterk smak.) Så har man en saus over det igjen som er laget av pisket fløte (krem) blandet med hot chilisaus. Vi har mye chilisaus i, man må smake til, men vi liker den sausen sterk. Så koser den seg i ovnen i ca. 20 min. (200 grader såvidt jeg husker.)
I mellomtiden lager jeg ferdig blomkålmosen eller "jukserisen" av blomkål som vi har til. Og steker bacon skjært i biter.
Når vi forsyner oss strør vi selv baconbiter og cashewnøtter over.
Nydelig!

(Man kan sikkert ha naturris eller vanlig ris til, men vi spiser lavkarbo og ingen av oss er glad i ris.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:23.