Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp meg

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-08, 22:53   #21
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp meg

Jeg hadde ikke giddet mase med dette. Send med henne det du vil hun skal ha i matboksen om hun har med dette. Ellers så kan du dytte i henne grønnsakene til alle de andre måltidene. : praktisk:

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 22:53   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Fra artikkelen: Et barn på 2-5 år kan få i seg 30 gram sukker om dagen før det begynner å bli for mye.
Det er etter min mening altfor mye for en så liten kropp.
Og:
De offentlige anbefalingene gir deg 1lov» til å få i deg ti prosent av energien din fra sukker.

TI prosent?! Altfor mye.

Enig! Jeg er enig med henne i at mange er for "hysteriske", men jeg synes enda flere er for lite "hysteriske" når det gjelder sukker. Det er veldig, veldig vanskelig å holde oversikten over hvor man får alt sukkeret fra på en hel dag, da det fader meg skjuler seg i alt vi spiser omtrent. Det er jo tilsatt sukker i endel brød, til og med. *må bli flinkere til å bake selv*

Gammel 10-11-08, 22:55   #23
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det skader vel ikke å ta det opp tenker jeg. Etterlys frukt og grønt og spør noe om hva de har tenkt i forhold til måltidene. Det er jo ikke å klage, men å vise interesse. Jeg (jobber som pedagogisk leder) syns mange foreldre viser liten interesse, så jeg blir nesten litt glad når vi får tilbakemeldinger for det viser jo at foreldrene følger med og bryr seg om hverdagen til barnet.

Gammel 10-11-08, 22:55   #24
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Personlig hadde jeg ventet litt for å se det an. Jeg synes ikke noe særlig om et kosthold som består av kneip og prim, men for meg hadde det ikke gjort noe å sett det an heller. Jeg synes ikke det er noen katastrofe hvis ungene spiser usunt i 14 dagers tid, for å si det slik.

Gammel 10-11-08, 22:58   #25
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Ai, ai, ai. Kosthold i ny bhg. Hjelp meg

Jeg hadde tatt det opp først som sist. Ser ikke helt poenget med å vente. Og da med god informasjon om hva som er sunt og ikke, det kan hende de setter pris på det.
Det der var jo helt elendig.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 23:01   #26
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om de har en pakke prim så betyr vel ikke det at alle barna spiser bare det hver eneste dag?

Jeg syntes det er litt merkelig jeg.. ville heller bedt om at mitt barn ikke fikk det hver enetse dag da, om det var et potensielt problem.

Gammel 10-11-08, 23:02   #27
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Om de har en pakke prim så betyr vel ikke det at alle barna spiser bare det hver eneste dag?

Jeg syntes det er litt merkelig jeg.. ville heller bedt om at mitt barn ikke fikk det hver enetse dag da, om det var et potensielt problem.

Men det kan vel være greit å høre? Det å spørre og ta opp ting er jo ikke ensbetydende med at man klager.

Gammel 10-11-08, 23:03   #28
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser heller ikke poenget med å vente. Kjøper de inn kneip (som er et tøysebrød) og søtt pålegg nå, kommer de til å fortsette med det fremover også, hvis ikke noe snakker med de om det. At barnehagen er ny er vel ikke en unskyldning for å kjøpe inn usunn mat? Det krever da ikke mer arbeid å skaffe til veie sunt grovt brød og pålegg enn kneip og prim?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 23:04   #29
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det skader vel ikke å ta det opp tenker jeg. Etterlys frukt og grønt og spør noe om hva de har tenkt i forhold til måltidene. Det er jo ikke å klage, men å vise interesse. Jeg (jobber som pedagogisk leder) syns mange foreldre viser liten interesse, så jeg blir nesten litt glad når vi får tilbakemeldinger for det viser jo at foreldrene følger med og bryr seg om hverdagen til barnet.

Min erfaring (som forelder) er at folk bare klager. Eller, mange klager.
Noen ganger har jeg blitt helt sjokkert over alt jeg overhører i garderoben.
Og da tenker jeg i grunn ikke på hvilke temaer som blir tatt opp, men HVORDAN ting tas opp.

Jeg er IKKE hysterisk på sukker, men mine spiser svært lite fordet.
Og de elsker frukt og grønt! Skulle de få prim en dag i barnehagen, så overlever jeg det tror jeg. Jeg vet at de stort sett velger noe annet ...

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 23:04   #30
Joika
Pauset

Standard

Men det kan vel være greit å høre? Det å spørre og ta opp ting er jo ikke ensbetydende med at man klager.

Neida. Men kan hende de ikke bruker kneip hver eneste dag feks. Og kanskje de varierer pålegget?

Mener at man ikke har så mye belegg for å "kritisere" så tidlig og at man burde vente litt... først og fremst.

Gammel 10-11-08, 23:06   #31
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Enig.

Jeg har sett flere måltider i vår barnehage. Veldig få velger prim faktisk.
Spesielt ikke de barna som IKKE får det hjemme.

Gammel 10-11-08, 23:07   #32
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Neida. Men kan hende de ikke bruker kneip hver eneste dag feks. Og kanskje de varierer pålegget?

Mener at man ikke har så mye belegg for å "kritisere" så tidlig og at man burde vente litt... først og fremst.

Det jeg vil fram til er at man trenger ikke se på det som kritikk, men rett og slett at man spør fordi man lurer. Mye avhenger jo av hvordan det blir lagt fram. Jeg tror egentlig det er like greit å ta det først som sist, før man kanskje har blitt for irritert.

Gammel 10-11-08, 23:08   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo bedre å spørre om hvordan måltidene er fremfor å bare gå ut fra at de kaanskje, muligens ikke har kneipp og prim hver dag? Det at man spør betyr ikke at man syter og klager. Jeg ville definitivt spurt.

Gammel 10-11-08, 23:08   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det jeg vil fram til er at man trenger ikke se på det som kritikk, men rett og slett at man spør fordi man lurer. Mye avhenger jo av hvordan det blir lagt fram. Jeg tror egentlig det er like greit å ta det først som sist, før man kanskje har blitt for irritert.

Og der skrev vi omtrent det samme. Helt enig.

Gammel 10-11-08, 23:09   #35
Nå også i farger

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er jo bedre å spørre om hvordan måltidene er fremfor å bare gå ut fra at de kaanskje, muligens ikke har kneipp og prim hver dag? Det at man spør betyr ikke at man syter og klager. Jeg ville definitivt spurt.

Hun har jo spurt? Og så spør hun hva hun gjør videre. Spør igjen?

Gammel 10-11-08, 23:10   #36
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg tror jeg ville ventet litt for å se. I vår bhg hadde de is 3 dager på rad istedenfor frukt da ungene startet - men det har ikke gjentatt seg. De har forøvrig et greit kosthold, men de har gomme på bordet. Jeg er usikker på om de også har prim. Det jeg imidlertid vet, er at de er flinke til å variere, og de er flinke til å legge ligg grønn pynt på maten til ungene også når de er på tur. Jeg tror jeg hadde begynt med å foreslå sunne matsorter du ønsker at de skal ta inn istedenfor å gå til angrep på primen.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 23:10   #37
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Min erfaring (som forelder) er at folk bare klager. Eller, mange klager.
Noen ganger har jeg blitt helt sjokkert over alt jeg overhører i garderoben.
Og da tenker jeg i grunn ikke på hvilke temaer som blir tatt opp, men HVORDAN ting tas opp.

Jeg er IKKE hysterisk på sukker, men mine spiser svært lite fordet.
Og de elsker frukt og grønt! Skulle de få prim en dag i barnehagen, så overlever jeg det tror jeg. Jeg vet at de stort sett velger noe annet ...

Selvsagt er det noen som klager, men i de barnehagene jeg har jobbet så er det ikke flertallet, de aller fleste sier ikke så mye.

Jeg har fått så ørene flagret jeg altså, det er ikke det. Men om ting blir tatt opp på en grei måte så setter jeg pris på det, bedre det enn at man irritererer seg og f.eks er sur når man tar det opp.

Gammel 10-11-08, 23:19   #38
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det kommer litt an på hva som er inkludert i barnehagen og til hvilken pris?
I vår kommunale barnehage har barna med matpakke selv til alle måltider og vi som foreldre bestemmer hva som er på. Vi får også lov å sende med youghurt og kornprodukter og selvfølgelig middagsrester, men de har ikke micro til å varme det. Men i barnehageprisen inngår store kurver med frukt og grønt hver uke, det får de masse av. En gang i uka eller mnd (husker ikke) får de varmt måltid.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-08, 23:23   #39
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Hun har jo spurt? Og så spør hun hva hun gjør videre. Spør igjen?

Hun har stilt et spørsmål ang, prim. Jeg ville tatt opp kostholdet med ped.leder, jeg vil tro at de skal ha en startsamtale nå og da er det jo mulig å ta opp slike ting.

Gammel 10-11-08, 23:39   #40
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her ville jeg bestilt dette fra helsedirektoraet ganske kjapt og gitt det til barnehagen når det hadde dumpet ned i postkassen.

I mellomtiden hadde jeg sendt med prakteksemplaret makrell i tomat, kaviar og lign. Videre hadde jeg gitt uttrykk for at jeg ikke er helt begeistret for det begrensende utvalget de har i barnehagen. Maten barna inntar i barnehagen utgjør veldig mye av et barns totale kosthold.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:37.