Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Hvordan forholdt din familie seg til vaksineprogrammet?
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, fulgte vaksineprogrammet (evt. med ekstra vaksiner) 66 27,73%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, fulgte vaksineprogrammet (evt. med ekstra vaksiner) 142 59,66%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, delte opp eller utsatte vaksiner 6 2,52%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, delte opp eller utsatte vaksiner 19 7,98%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, kuttet ut en eller flere vaksiner 4 1,68%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, kuttet ut en eller flere vaksiner 3 1,26%
En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, vaksinerte ikke i det hele tatt 1 0,42%
Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, vaksinerte ikke i det hele tatt 1 0,42%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 238. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-07, 14:55   #201
Bada-Bing
Pulled back in

Bada-Bing sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Jeg jobber i helsevesenet og vi har fulgt programmet + Prevnar. Her er en god Wikipedia artikkel om Prevnar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pneumoc...jugate_vaccine

Å være skeptisk til gamle velprøvde vaksiner er temmelig...naivt synes jeg. Nå er det jo sånn at ingen har funnet noen alvorlige bivirkninger I større grad enn normalt med Prevnar, det var betryggende nok for meg.

Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 21:38   #202
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bada-Bing, her.

Jeg jobber i helsevesenet og vi har fulgt programmet + Prevnar. Her er en god Wikipedia artikkel om Prevnar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pneumoc...jugate_vaccine

Å være skeptisk til gamle velprøvde vaksiner er temmelig...naivt synes jeg. Nå er det jo sånn at ingen har funnet noen alvorlige bivirkninger I større grad enn normalt med Prevnar, det var betryggende nok for meg.

Naivt? Som i "godtroende"?

Mer "vondtroende", egentlig, vil jeg si.

Men takk for info!

Gammel 13-09-07, 01:00   #203
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Ingen av oss jobber i helsevesenet, Vi har valgt å følge vaksninasjonsprogrammet på alle 4 barna.
Jeg mener at alle med friske barn bør vaksinere sine barn, ikke bare med tanke på egne barn men også med tanke på de som av en eller annen grunn ikke kan vaksineres.

Gammel 14-09-07, 17:15   #204
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Jeg er helsepersonell, og jeg har fulgt vaksinasjonsprogrammet for begge mine barn, har aldri vurdert å ikke gjøre det.

Samme her, men for tre barn da

Gammel 16-11-08, 21:29   #205
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja. Jeg er fortsatt i tenkeboksen på denne.

Polyanna: tenker du fremdeles?

Vår eldste har ikke fått denne.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 21:38   #206
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Eldste skulle ha mmr, akkurat da autisme hysteriet tok av så jeg søkte om å få den delt da det ikke var mulig så var han 2 1/2 så jeg vurderte det som tryggere å være vaksinert en ikke pluss at flokkvaksine faktisk er viktig for å unngå meslinger.

Minste har far med adhd og det er veldig mye arvelighet i familien hans så da var jeg også skeptisk til mmr , og siden vesla hadde hatt røde hunder så syntes jeg det var idiotisk å gi henne en unødvendig coktail, men så lenge valget vi fikk var fullpakke eller ingen så gikk jeg for full vaksinering på henne da hun begynnte i barnehage. Tenkte litt at om mmr er nok til å utløse en latent add eller adhd så vil nok noe annet skit gjøre det samme og meslinger er fortsatt en større risiko, heller litt hyper en hjerneskadd.(gikk bra)

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 21:59   #207
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi jobber ikke i helsevesenet og har fulgt vaksineprogrammet. Stælken fikk ikke MMR før han var to år, fordi han var så mye syk.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 22:05   #208
Cazandra
Erfaren

Cazandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Jeg er i helsevesenet og har fulgt vaksineprogrammet for alle barna mine!

Gammel 16-11-08, 22:36   #209
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har jobbet i helsevesenet i 12 år, og har delvis fulgt vaksineprogrammet.
100 % på førstemann (f.2004) men da lillesøster (f.2007) ble veldig dårlig av vaksinene ved 3 mnd + 5 mnd, har jeg bestemt meg for å avvente flere vaksiner.
Hele lille kroppen skrek i nesten 1 døgn ved 3 mnd-vaksinen (5-komponentsvaksinen inkl. Prevnar) og var høyfebril og skrek i timesvis daglig i en uke etter 5-mndvaksinen. (samme vaksine). Lege og helsesøster sa at bivirkningene ved 5 mnd var sikkert svarere fordi babyen var større og "sterkere", men hun var jo bare enda dårligere enn sist. Magekramper, feber 39-40 og utslett, og forferdelig mye "smertegråt" som kunne vare i 6 timer i strekk. Jenta vår som alltid var så fornøyd og rolig, var helt ugjenkjennelig den uka. Og det var klar sammenheng med vaksinene, og ikke et eller annet virus hun hadde.

Påfyllingsvaksinen ved 12 mnd har jeg bestemt takket nei til, med full forståelse fra helsesøster og lege.
MMR vil vi også utsette, muligens takke nei til, rett og slett fordi jeg har sett med egne øyne har sett hva bivirkningene har gjort med barnet mitt - heldigvis var de forbigående.

Helsesøster har gjentatte ganger sagt at det er en viktig del av jobben hennes - som i noe hun var nødt til å gjøre - å følge vaksineprogrammet.
Hun har også stilt spørsmål om vi i barselgruppa hadde lest den kritiske artikkelen i F&B (2007?), om å være kritisk til vaksiner.

Jeg syns 5-komponentsvaksine i en 3 måneder gammel liten kropp er voldsomt, og mener at det er sunt å vise en viss skepsis og stille spørsmål vedrørende vaksineprogrammet. Er alle vaksinene like nødvendige?

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 23:13   #210
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er i helsevesenet, og mine barn har fått alle vaksiner. Men det er kanskje noe rett i at helsepersonell også kan være blant de mer kritiske - jeg har i hvertfall vurdert hver enkelt vaksine med tanke på om de skulle ha den eller ikke. Jeg synes at de vaksinene som er i det offentlige programmet nå, er fornuftige. Men jeg vaksinerer dem ikke mot influensa, rotavirus eller vannkopper for å unngå at de blir syke, det kan tross alt se ut som det er en fordel å gå gjennom en viss mengde infeksjoner. Jeg vurderte prevenar da den kom, men da var minsten min godt over 3 år.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-08, 23:17   #211
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest flere steder at foreldre med barn som har reagert sterkt på vaksiner utelater påfyllsvaksinen og er mer forsiktige med vaksiner senere.

Jeg synes det er så ulogisk, jeg tenker heller at «Oi, shit, om babyen min tåler vaksinen så dårlig, så kommer han iallefall ikke til å tåle sykdommen om han får den.» Men dette vet jeg ikke altså, jeg finner ingen dokumentasjon på det ene eller andre veien, altså om sterk reaksjon på vaksine kan indikere veldig dårlig eller veldig god naturlig motstandsdyktighet mot sykdommen.

Og så synes jeg det er helt ulogisk at det er verre med en 5-komponentvaksine enn en 1-komponentvaksine. Man får jo akkurat den samme immunresponsen, forskjellen er jo at man bare plukker ut de 5 B-celletypene av hele spekteret istedet for en.

Gammel 17-11-08, 00:17   #212
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Underholdende tråd.

Vi jobber ikke i helsevesenet og følger programmet for begge ungene.

Gammel 17-11-08, 00:27   #213
Skvetten
Passiv

Standard

Har selvsagt fulgt vaksinasjonsprogrammet ++ på grunn av mange reiser.

Jeg forferdes av at enkelte velger bort vaksiner. Selv har jeg nå vært borte fra jobben i ca fire uker fordi noen har valgt å la være å vaksinere sitt/sine barn for kikhoste. Sånt er ergerlig rett og slett.

Det er tankevekkende at dersom man får en 5% rate på ikke vaksinerte barn kan man oppleve at det blir en sterk oppblomstring av epidemiske sykdommer som man har ansett for nærmet utryddet. Skremmende i våre dager hvor vi er så internasjonale av oss.

Her i byen sto en nyutdannet lege og lokalpolitiker frem og fortalte om at hun ikke så noen som helst grunn til å vaksinere sine barn. Ja, da tenkte i alle fall jeg mitt gitt. Sånt er direkte skummelt i mine øyne for man har et større samfunnsansvar som politiker enn den vanlige mann i gata.

Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 00:47   #214
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Fulgt vaksinasjonsprogrammet på begge to. I tillegg har de blitt vaksinert mot Hepatitt A en gang og skal egentlig ha påfyll innen desember.

Jeg er mer skeptisk til at barn ikke blir vaksinert, nå som man endelig har klart å begrense utbrudd av f.eks meslinger som kan ha uheldige følger i seg selv.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 00:52   #215
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det er tankevekkende at dersom man får en 5% rate på ikke vaksinerte barn (..)

5 %, faktisk.
Måtte bare. :flisespikker:

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 03:02   #216
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Vi jobber ikke i helsevesenet noen av oss og vi har fulgt/følger vaksineprogrammet. Mulig vi er naive, men det får så være.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 08:19   #217
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Re: Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

5 %, faktisk.
Måtte bare. :flisespikker:

Elsker flisespikking.

Svar med sitat
Gammel 17-11-08, 12:59   #218
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg forferdes av at enkelte velger bort vaksiner. Selv har jeg nå vært borte fra jobben i ca fire uker fordi noen har valgt å la være å vaksinere sitt/sine barn for kikhoste. Sånt er ergerlig rett og slett.

Det som er viktig å huske er at man ikke får livslang beskyttelse av disse vaksinene, så det å få kikhoste som voksen er ikke så uvanlig om man ikke får påfyll med 10 til 15 års mellomrom. Venninnen min er bioingenør og arbeider på sykehus og var så uheldig å pådra seg dette i vår og hun var syk lenge, stakkars.

Gammel 17-11-08, 13:02   #219
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Det som er viktig å huske er at man ikke får livslang beskyttelse av disse vaksinene, så det å få kikhoste som voksen er ikke så uvanlig om man ikke får påfyll med 10 til 15 års mellomrom. Venninnen min er bioingenør og arbeider på sykehus og var så uheldig å pådra seg dette i vår og hun var syk lenge, stakkars.

Nei, og derfor er det viktig at så mange som mulig vaksineres som barn, sånn at ikke smitten får florere.

Gammel 17-11-08, 13:02   #220
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Mormor og gammeltante i helsevesen. De får alle vaksiner + tok vaksine mot hjernehinnebetennelse før den ble gratis og inkludert i programmet.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:46.