Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-08, 14:38   #21
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blir _kjempesint_ over facebook.... Kan dette løses?

[quote=safran;1312079]Jeg fant også nylig et bilde av meg der, tagget og lagt ut uten min tillatelse. Utrolig at folk gjør sånt uten å spørre først?!/quote]

Samme her, ble ikke særlig blid da nei. Er det egentlig lovlig å legge ut bilder av folk uten tillatelse?

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 12:32   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?

:Kremt: Ens talent som kjeftesmelle er nok en gang bekreftet...

Tullingen slettet bildet - og ba om unnskyldning tilslutt...

Tusen takk til alle for hjelpen!

Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 12:38   #23
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra å høre!

Gammel 22-11-08, 12:42   #24
Slettet bruker
Passiv

Standard

Som jeg pleier å si - snille jenter kommer til himmelen. Vi andre kommer dit vi vil...

Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 12:53   #25
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om bildet er av flere mennesker og du ikke er "hovedpersonen" på bildet, så har man visstnok ikke rettigheter så lenge du ikke står der med navn.

Men klart.. dette handler jo om litt etiske ting som medmenneskelighet og forståelse.. syntes han burde kunne fjerne det, eller sladde deg i allefall.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 12:53   #26
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

:Kremt: Ens talent som kjeftesmelle er nok en gang bekreftet...

Tullingen slettet bildet - og ba om unnskyldning tilslutt...

Tusen takk til alle for hjelpen!

Be om å få bildet så du kan sladde det neste gang. Er bare å duse ut ansiktet ditt. Dette bør være uproblematisk og et bra kompromiss syntes jeg.

Gammel 22-11-08, 12:55   #27
Joika
Pauset

Standard

[quote=Embriksmamma;1312432]

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg fant også nylig et bilde av meg der, tagget og lagt ut uten min tillatelse. Utrolig at folk gjør sånt uten å spørre først?!/quote]

Samme her, ble ikke særlig blid da nei. Er det egentlig lovlig å legge ut bilder av folk uten tillatelse?

Taggen blir jo satt for å be om tillatelse. Dvs gjøre personen oppmerksom på at bildet er der. Jeg har gjort dette uten tillatelse og har ikke noe problem med at noen fjerner den, eller hadde bedt meg om å fjerne eller sladde bildet.

Gammel 22-11-08, 13:26   #28
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Taggen blir jo satt for å be om tillatelse. Dvs gjøre personen oppmerksom på at bildet er der. Jeg har gjort dette uten tillatelse og har ikke noe problem med at noen fjerner den, eller hadde bedt meg om å fjerne eller sladde bildet.

Taggen er da ikke der for å be om tillatelse? Taggen er for å knytte navn til bildet. Så du spør altså ikke om tillatelse til å legge ut bilder, men mener du har spurt gjennom en tag? Det er jo å snu saken på hodet.

Gammel 22-11-08, 14:11   #29
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde blitt rasende.

Opprinnelig lagt inn av Agurke, her.

Det er så mange uten nettvett der ute, og kanskje spesielt på Facebook.

Ja, vet du, det tror jeg også. Lav-terskel-opplegg for ikke-bevandrede nettbrukere. Jeg tror ikke de er klar over at slikt ikke er lov en gang. Jeg blir ganske gretten når folk tagger meg på bilder uten å spørre først, og jeg mener du har grunn til å rapportere dette.

Taggen er da ikke der for å be om tillatelse? Taggen er for å knytte navn til bildet. Så du spør altså ikke om tillatelse til å legge ut bilder, men mener du har spurt gjennom en tag? Det er jo å snu saken på hodet.

Helt enig. Du skal spørre før du tagger. Det er nok de færreste som gjør det, dessverre.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 14:43   #30
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De yngste brukerne av FB legger jo ut haugevis av bilder og tagger hverandre i hytt og pine. Det blir jo en umulig oppgave for dem å be hver enkelt om tilatelse hver gang de legger ut bilder fra fester og skoleturer. Men det ser ut til å funke fint av to grunner: 1. I den aldersgruppen har de et langt mer avslappet forhold til bilder av seg selv på nett og 2. så vidt jeg kan se, så er folk flest kjappe til å slette bilder når venner ber dem om å gjøre det.

Selv har jeg tagget uten å spørre - men da bare folk jeg vet legger ut bilder av seg selv på nett. Også vet jeg jo at de bare kan be meg slette om det skulle være uønsket. Nå legger jeg jo ikke ut mange bildene,da.

Gammel 22-11-08, 14:43   #31
Ylvania
Steiketakkehatar

Ylvania sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Ylvania er litt kul
Standard

Jeg så meg så lei av Facebook, bilder og annen skit til slutt at jeg slettet hele profilen der inne

Godt det løste seg for deg Smilefjes!

Gammel 22-11-08, 14:45   #32
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ylvania, her.

Jeg så meg så lei av Facebook, bilder og annen skit til slutt at jeg slettet hele profilen der inne

Det er bare det at andre fortsatt kan legge ut og tagge bilder av deg der, så akkurat det problemet blir man jo ikke kvitt.

Gammel 22-11-08, 14:49   #33
Ylvania
Steiketakkehatar

Ylvania sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Ylvania er litt kul
Standard

Det er bare det at andre fortsatt kan legge ut og tagge bilder av deg der, så akkurat det problemet blir man jo ikke kvitt.

Men det man ikke vet osv

Gammel 22-11-08, 16:48   #34
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg skal sende ham en ny melding og forlange at han fjerner det ellers kontakter jeg admin - så skal jeg se om jeg finner ut hvordan jeg kontakter admin...

Bra han fjernet bildet.

Sånn til en annen anledning: Under hvert bilde ligger det en lenke som het "report this photo" eller noe sånt. Om du klikker på det, kan du skrve en beskjed til admin. der du forklarer hvorfor du vil at bildet skal fjernes. Jeg har ikke brukt den muligheten før, men jeg har brukt en lignende på en gruppe jeg mente ikke burde få ligge der - og da ble den gruppen fjernet. Så de hører på deg, om du kan argumentere for deg.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-08, 18:21   #35
Joika
Pauset

Standard

Jeg regner med at vedkomne sier i fra om det er upassende da ja. Det er tross alt folk på min venneliste og jeg regner med at de sier i fra om det er noe de har veldig i mot. Det har ikke skjedd ennå. Ikke ofte jeg legger ut bilder av andre.

Snu det på hodet? Det er det vel ikke. Det er snakk om at det kan bli fryktelig mye jobb om alle skal maile alle i en bildeserie. Jeg var på en klassereunion her forleden og syntes det var helt ok at de la ut noen bilder av meg, men jeg fjernet taggen på de, og jeg bad faktisk om å få et ille stygt et slettet. Å tagge er å knytte navn opp mot bildet ja, men det er også på denne måten man ser om folk legger ut bilder av deg. Uten tag så vet man jo ikke om det. Vet ikke hva som er verst jeg?

Gammel 22-11-08, 18:24   #36
Joika
Pauset

Standard

Jeg forundres stadig over folks motvillighet over å ha bilder på nett. Skjønner at uflatterende bilder og bilder tatt i veldig private settinger og settting som man ikke vil at andre skal se, ikke er noe ok å ha liggende, men ellers så ser jeg ikke problematikken. Dvs jeg kan se de, men realiteten er vel at de færreste blir misbrukt pr bilde og de færreste får konsekvenser som er fryktelige over å ha disse bildene her.

Internett har kommet for å bli, og det er ikke mye man kan gjøre med det egentlig...

Gammel 22-11-08, 18:24   #37
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Joika, det er å snu saken på hodet fordi du skal be om tillatelse FØR du legger ut bildet. Hvor slitsomt det blir for deg er ikke noe som skal tas med i vurderingen. Vi snakker om et lovverk her.

Gammel 22-11-08, 18:25   #38
Joika
Pauset

Standard

Joika, det er å snu saken på hodet fordi du skal be om tillatelse FØR du legger ut bildet. Hvor slitsomt det blir for deg er ikke noe som skal tas med i vurderingen. Vi snakker om et lovverk her.

Lovverket sier ikke at det er ulovelig å legge bilder av andre på nett.

Gammel 22-11-08, 18:31   #39
Joika
Pauset

Standard

Med mindre det er snakk om portrettbilder så er det ikke noe krav om samtykke.
Her er link. http://www.datatilsynet.no/templates...le____881.aspx

Utgangspunktet her er at situasjonsbilder kan offentliggjøres uten samtykke fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte er krenkende for de som er avbildet. Det skal likevel alltid foreligge en helhetsvurdering bak offentliggjøringen, der man vurderer formålet opp mot hensynet til de som er avbildet. I en slik helhetsvurdering er det viktig å tenke på at bildene heller ikke skal virke krenkende ut fra sammenhengen de benyttes i.

Gammel 22-11-08, 18:37   #40
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Lovverket sier ikke at det er ulovelig å legge bilder av andre på nett.

Da bør du lese litt mer lovverk. For eksempel åndsverklovens § 45c:
Dette handler både om rettigheter du har som fotograf, og som motiv. Bestemmelsen sier: "Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd. Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår."

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:09.