|
|||||||
| HPs vevstove Forum for datasnakk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Blir _kjempesint_ over facebook.... Kan dette løses?[quote=safran;1312079]Jeg fant også nylig et bilde av meg der, tagget og lagt ut uten min tillatelse. Utrolig at folk gjør sånt uten å spørre først?!/quote]
|
|
|
#22 |
|
Passiv
|
Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?:Kremt: Ens talent som kjeftesmelle er nok en gang bekreftet... |
|
|
|
#24 |
|
Passiv
|
Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?Som jeg pleier å si - snille jenter kommer til himmelen. Vi andre kommer dit vi vil... |
|
|
|
#25 |
|
Pauset
|
Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?Om bildet er av flere mennesker og du ikke er "hovedpersonen" på bildet, så har man visstnok ikke rettigheter så lenge du ikke står der med navn. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Pauset
|
Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?
Be om å få bildet så du kan sladde det neste gang. Er bare å duse ut ansiktet ditt. Dette bør være uproblematisk og et bra kompromiss syntes jeg. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Pauset
|
Sv: Blir _kjempesint_ over facebook.... Kan dette løses?[quote=Embriksmamma;1312432]
Taggen blir jo satt for å be om tillatelse. Dvs gjøre personen oppmerksom på at bildet er der. Jeg har gjort dette uten tillatelse og har ikke noe problem med at noen fjerner den, eller hadde bedt meg om å fjerne eller sladde bildet. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
saftig
|
Sv: Blir _kjempesint_ over facebook.... Kan dette løses?
Taggen er da ikke der for å be om tillatelse? Taggen er for å knytte navn til bildet. Så du spør altså ikke om tillatelse til å legge ut bilder, men mener du har spurt gjennom en tag? Det er jo å snu saken på hodet.
|
|
|
#29 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, vet du, det tror jeg også. Lav-terskel-opplegg for ikke-bevandrede nettbrukere. Jeg tror ikke de er klar over at slikt ikke er lov en gang. Jeg blir ganske gretten når folk tagger meg på bilder uten å spørre først, og jeg mener du har grunn til å rapportere dette.
Helt enig. Du skal spørre før du tagger. Det er nok de færreste som gjør det, dessverre.
|
|
|
|
#30 |
|
By the Sea
|
Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?De yngste brukerne av FB legger jo ut haugevis av bilder og tagger hverandre i hytt og pine. Det blir jo en umulig oppgave for dem å be hver enkelt om tilatelse hver gang de legger ut bilder fra fester og skoleturer. Men det ser ut til å funke fint av to grunner: 1. I den aldersgruppen har de et langt mer avslappet forhold til bilder av seg selv på nett og 2. så vidt jeg kan se, så er folk flest kjappe til å slette bilder når venner ber dem om å gjøre det.
|
|
|
#31 |
|
Steiketakkehatar
Medlem siden: Oct 2006
![]() |
Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?Jeg så meg så lei av Facebook, bilder og annen skit til slutt at jeg slettet hele profilen der inne
|
|
|
#32 |
|
saftig
|
Det er bare det at andre fortsatt kan legge ut og tagge bilder av deg der, så akkurat det problemet blir man jo ikke kvitt.
|
|
|
#33 |
|
Steiketakkehatar
Medlem siden: Oct 2006
![]() |
Men det man ikke vet osv
|
|
|
#34 |
|
*_*
|
Bra han fjernet bildet.
|
|
|
|
#35 |
|
Pauset
|
Jeg regner med at vedkomne sier i fra om det er upassende da ja. Det er tross alt folk på min venneliste og jeg regner med at de sier i fra om det er noe de har veldig i mot. Det har ikke skjedd ennå. Ikke ofte jeg legger ut bilder av andre. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Pauset
|
Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?Jeg forundres stadig over folks motvillighet over å ha bilder på nett. Skjønner at uflatterende bilder og bilder tatt i veldig private settinger og settting som man ikke vil at andre skal se, ikke er noe ok å ha liggende, men ellers så ser jeg ikke problematikken. Dvs jeg kan se de, men realiteten er vel at de færreste blir misbrukt pr bilde og de færreste får konsekvenser som er fryktelige over å ha disse bildene her. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
saftig
|
Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?Joika, det er å snu saken på hodet fordi du skal be om tillatelse FØR du legger ut bildet. Hvor slitsomt det blir for deg er ikke noe som skal tas med i vurderingen. Vi snakker om et lovverk her.
|
|
|
#38 |
|
Pauset
|
Lovverket sier ikke at det er ulovelig å legge bilder av andre på nett. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Pauset
|
Sv: Blir _kjempesint_ over facebook ... Kan dette løses?Med mindre det er snakk om portrettbilder så er det ikke noe krav om samtykke. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
saftig
|
Da bør du lese litt mer lovverk. For eksempel åndsverklovens § 45c:
|
![]() |
|
|