Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Du ønsker altså at tro skal være et valg på bakgrunn av premisser du selv har lagt til grunn for ditt livssynsvalg?
Jeg skjønner poenget ditt, men jeg mener at det er preget av en måte å tenke religion og tro på som ikke nødvendigvis er den eneste rette.
Det blir på en måte fariseerisk for å bruke et bilde fra Bibelen.
Skal det ikke være rom for tvil, undring, osv. uten at man bør komme seg på hodet ut?
For min del opererer jeg ut i fra det syn at det er Gud som kjenner den enkelte og det holder for meg.
Kirken har regler, dogmer og annet og det skal den ha, men det må være opp til den enkelte å selv vurdere hvilken stilling man skal ha i forhold til det.
Oh. Hun kalte meg fariseer. 

Jeg er stor, stor fan av tvil og undring og at det skal være lov å ytre det uten å bli sett på som en dårligere kristen eller [enter alternativ trosretning] av den grunn. Og jeg skjønner at jeg virker svært bastant og firkantet. Det jeg nok savner er et mer bevisst forhold til hva ens tro og livssyn egentlig går ut på. Litt research.
(og jeg må si, ikke bare for å smiske, at det er ikke manges uttalelser om tro, kirke og livssyn jeg respekterer mer enn dine, Fnatten.)
|