Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-08, 14:26   #121
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Hvilken kirke snakker vi om nå?

Hint: I Den norske kirke er altså de 4 ritualene du nevner ikke i samme klasse; vielse og begravelse hører ikke sammen med de andre, men i Den katolske kirke gjør de vel det.

Ben "teologisk reality check" Murphy

Hvilken klasse ritualene er i, synes jeg ikke er relevant i denne sammenhengen, og jeg snakker altså om Den Norske Kirke™. Hvis man deltar i disse ritualene, bekjenner man (gjennom litturgien) at man tror. Det var derfor jeg nevnte dem. Vel, når man begraves bekjenner man fint lite der man ligger, men man har jo gitt en slags forhåndsgodkjenning.

Jeg har aldri skrevet «litturgi» før i hele mitt liv tror jeg, og nå har jeg snart brukt opp kvoten min i denne debatten...

Sist redigert av noen : 24-11-08 kl 14:30. Årsak: Bort med en «før» og noen rare fonter
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:28   #122
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Hvilken klasse ritualene er i, synes jeg ikke er relevant i denne sammenhengen, og jeg snakker altså om Den Norske Kirke™. Hvis man deltar i disse ritualene, bekjenner man (gjennom litturgien) at man tror.

Hvordan mener du at man bekjenner at man tror gjennom ekteskapsinngåelse og begravelsesritualet, men ikke gjennom å være til stede under f.eks. en gudstjeneste? (Hvis du altså ikke synes det er relevant å skille mellom hva som er sakramenter og ikke?)

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg har aldri skrevet «litturgi» før i hele mitt liv før tror jeg, og nå har jeg snart brukt opp kvoten min i denne debatten...

Det heter "liturgi". Sånn hvis du trenger en ekstra kvote.

Gammel 24-11-08, 14:29   #123
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Man kan være gudmor, men man kan ikke stå oppført som fadder dersom man ikke er medlem av kirken eller er kristen som ikke forkaster barnedåp.

Jo, det kan man hvis presten tillater det. Et vennepar av oss sjekket det med presten før de spurte oss (som er utmeldt av statskirken) om å være faddere i dåpen deres. Og presten godtok det så de kunne bruke oss.

(Vi sa jo nei da, men.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:30   #124
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Oh. Hun kalte meg fariseer.

Jeg er stor, stor fan av tvil og undring og at det skal være lov å ytre det uten å bli sett på som en dårligere kristen eller [enter alternativ trosretning] av den grunn. Og jeg skjønner at jeg virker svært bastant og firkantet. Det jeg nok savner er et mer bevisst forhold til hva ens tro og livssyn egentlig går ut på. Litt research.

(og jeg må si, ikke bare for å smiske, at det er ikke manges uttalelser om tro, kirke og livssyn jeg respekterer mer enn dine, Fnatten.)

Det med å ha en religion er vel å ha en pakkeløsning på at man har valgt en bestemt måte å betrakte verden på. Så da blir man "feil" innenfor den troen hvis man setter spørsmålstegn ved rammene.

Blir som å ignorere rettskrivningsregler på fp - bare at verre?

Vi som ikke greier å svelge ferdigtygde regler får heller stå på utsiden og tenke det vi vil.

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:30   #125
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Nei men hadde du vært ateist og utmeldt så hadde det ikke gått, selv om du ønsket det. Det er noe med den formelle koblingen.

Det er sant. Men personlige anfektelser er jo uavhengig av medlemsskap i statskirken, det går på personlig tro.

Gammel 24-11-08, 14:32   #126
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Dersom the great Moderator in the Sky plutselig hadde begynt å sende PM-er og grønne prikker så hadde jeg blitt teist jeg også. :datapunkt:

Gammel 24-11-08, 14:32   #127
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er sant. Men personlige anfektelser er jo uavhengig av medlemsskap i statskirken, det går på personlig tro.

For å være skikkelig vrang: Om du hadde vært kristen, men ikke innmeldt, hva da?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:35   #128
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med å ha en religion er vel å ha en pakkeløsning på at man har valgt en bestemt måte å betrakte verden på. Så da blir man "feil" innenfor den troen hvis man setter spørsmålstegn ved rammene.

Vi som ikke greier å svelge ferdigtygde regler får heller stå på utsiden og tenke det vi vil.

Åh nei, så ille som å ignorere rettskrivningsregler er det nok ikke.

Dette er veldig person-, menighets- og religionsavhengig, tror jeg. Ens eget referansegrunnlag (det ordet har jeg brukt mye i det siste) farger automatisk hvordan man ser på ting generelt, og hvis man har erfaringer fra en inkluderende, varm og nestekjærlig menighet som respekterer individet er det nok lettere å se litt stort på andres trosgrunnlag enn hvis man for eksempel, helt hypotetisk, er vant til at Sånn er det. Og er det ikke Sånn, så prøver du ikke hardt nok. End of discussion.
Jeg har litt fra begge deler, heldigvis.

(Skilpadda, ser du at jeg runder av i kantene etterhvert her? :lærer: )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:35   #129
Slettet bruker
Passiv

Standard

Dersom the great Moderator in the Sky plutselig hadde begynt å sende PM-er og grønne prikker så hadde jeg blitt teist jeg også. :datapunkt:

Jeg trodde store deler av kristendommen var bygget opp nettopp ved at han sender pm'er til spes utvalgte - og grønne prikker? Tilogmed røde til noen?

Var det ikke noe med en brennende amerikansk president han sendte pm'er gjennom? (The burning Bush)

Og hva i alle dager skal man kalle stalltipset Noa fikk om at det var sesong for å bygge båt om ikke en grønn prikk?

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:36   #130
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 24-11-08, 14:36   #131
Slettet bruker
Passiv

Standard

Åh nei, så ille som å ignorere rettskrivningsregler er det nok ikke.

Dette er veldig person-, menighets- og religionsavhengig, tror jeg. Ens eget referansegrunnlag (det ordet har jeg brukt mye i det siste) farger automatisk hvordan man ser på ting generelt, og hvis man har erfaringer fra en inkluderende, varm og nestekjærlig menighet som respekterer individet er det nok lettere å se litt stort på andres trosgrunnlag enn hvis man for eksempel, helt hypotetisk, er vant til at Sånn er det. Og er det ikke Sånn, så prøver du ikke hardt nok. End of discussion.
Jeg har litt fra begge deler, heldigvis.

Veldig bra formulert. Det gjelder ikke bare om religion, men om barnehager, lekser, lærere, skilsmisser osv også.

Ens egne gode erfaringer sperrer ofte for innsikten i at andre kan ha erfaringer som er meget annerledes.

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:37   #132
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

For å være skikkelig vrang: Om du hadde vært kristen, men ikke innmeldt, hva da?

Jeg skjønner ikke helt? Om jeg hadde kunnet tenkt meg å være fadder i en protestantisk kirke dersom jeg var totalt fanatisk katolikk f.eks? Nei da hadde jeg vel syntes det var En Viktig Ting og kranglet som et lite helvete (oi, det kan jeg ikke si som katolikk nei) helledussendei, som jeg gjør på alt som er Ordentlig Viktig.

Gammel 24-11-08, 14:38   #133
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Det er akkurat slike brilliante utsagn proppet med selvinnsikt, intelligens og lysende av dyp filosofisk forståelse som gjør at de andre deltagerne, til og med de selverklært religiøse, vanligivs blir totalt blendet og overbevist av de religionskritiske i slike debatter.

Ben "impånert" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:39   #134
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Det er fordi du er ung. Da Skilpadda var på din alder, så tørte vi ikke å diskutere små ting som "Nelliken, en vakker blomst, eller floraens lepra" uten at hun ble fanatisk, sarkastisk og slem. :datapunkt:

Gammel 24-11-08, 14:41   #135
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Det er fordi du er ung. Da Skilpadda var på din alder, så tørte vi ikke å diskutere små ting som "Nelliken, en vakker blomst, eller floraens lepra" uten at hun ble fanatisk, sarkastisk og slem. :datapunkt:

Jeg ser for meg en avsporing her.

Gammel 24-11-08, 14:41   #136
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kan forstå at de som anser seg som kristne i den forstand at de tror på Gud og som er oppdratt i kristen tradisjon ønsker å bruke kirken, selv om de ikke bruker den eller tenker så mye på den i hverdagen.

Men at de som definerer seg selv som ateister syns det er greit å bruke kirken, det kan jeg ikke forstå. Jeg hører argumentet om at man anser huset for å være en fin bygning, men for meg handler det utelukkende om respekt for hva andre tror på, ikke så mye om mitt eget relgiøse syn.

Dere som er ateister og kunne giftet dere i kirken, ville dere syns det var like uproblematisk å gifte seg i en flott synagoge?

Gammel 24-11-08, 14:42   #137
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jammen et tankekors, ja.

Gammel 24-11-08, 14:43   #138
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At det var? Som kristen ville jeg selvsagt få trøbbel med "rammebetingelsene" om jeg plutselig skulle stille spørsmål ved guds eksistens og hvorvidt Jesus var hans sønn, ja. Sett bort i fra det så merker jeg lite til noen "pakkeløsning". Det finnes da like mange forskjellige kristne, som det finnes kristne.

Ferdigtygde regler?

Gammel 24-11-08, 14:45   #139
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det er akkurat slike brilliante utsagn proppet med selvinnsikt, intelligens og lysende av dyp filosofisk forståelse som gjør at de andre deltagerne, til og med de selverklært religiøse, vanligivs blir totalt blendet og overbevist av de religionskritiske i slike debatter.

Ben "impånert" Murphy

Jeg - blond - og stolt av det.
(Dette ble et meget godt eksempel på at det ikke alltid er lett å få frem at man forsøker å være morsom, eller kanskje et grelt eksempel på at man kanskje ikke er morsom selv om man tror det selv.... )

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 14:48   #140
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner ikke helt? Om jeg hadde kunnet tenkt meg å være fadder i en protestantisk kirke dersom jeg var totalt fanatisk katolikk f.eks? Nei da hadde jeg vel syntes det var En Viktig Ting og kranglet som et lite helvete (oi, det kan jeg ikke si som katolikk nei) helledussendei, som jeg gjør på alt som er Ordentlig Viktig.

Hmm... vet ikke om du misforsto.

Jeg syntes bare det var rart at ateister som er medlem av statskirken er greit som faddere, men f.eks. folk som kanskje ikke er døpt eller innmeldt, men likevel kan bli/være troende som voksne, ikke kan være faddere. Medlemskap blir så sentralt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
kirke, kirkekjole, krigsfisker, religion, vielse

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:16.