Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-08, 15:12   #161
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?

Pakkeløsningene jeg er tilbudt hittil har jo ikke vært gode nok til at jeg hverken er blitt kristen eller til at jeg er endt som søkende, så du kan ha rett i at de ikke har vært gode nok.

Men kristendommen er ikke mer aktuell for meg enn islam for å si det sånn. Jeg tror kort og godt at det er fullt mulig at så mange mennesker kan ha tatt feil - og at det ihvertfall ikke er bevist at de har rett.

Det jeg tror er at for de som får religion til å fungere så har den en effekt på disse som kan være god - og det er det jeg kan se som kan være bra med religion. Selv føler jeg igrunnen ikke noe behov for noe Gud, med risiko for å opptre dårlig overfor de som tror? Jeg føler at jeg har det bra uten, og at jeg tenker at hvis det nå finnes en med all makt, så gjør han ikke noen jobb med den makten som gjør at jeg synes det er verdt beundring.

Men det er som sagt meg. Jeg synes det er heeeelt ok at andre mener noe annet, og synes dette blir bare tull.

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 15:13   #162
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint d

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Og det sier noe om hvordan praksis er. En ting er hva som står i reglene, en annen ting er at prester og biskoper kan vurdere hvorvidt andre kan være faddere eller ikke, men retningslinjene er slik jeg beskrev.

Retningslinjer må det være ja, for hvis det hadde vært regler så kunne de vel ikke uten videre brutt dem.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 15:27   #163
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg trodde at alle i den norske kirke var enige om at Gud var virkelig, Maria var jomfru og Jesus utøver av mirakler?

Det er naturligivis lettere å lage argumenter mot en religiøs eller filosofisk retning dersom man overforenkler ved å legge til grunn at alle tilhengere av den har et simpelt, tradisjonelt, dogmatisk og ureflektert syn på ting.

Ben "approves of this approach" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 15:32   #164
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det er naturligivis lettere å lage argumenter mot en religiøs eller filosofisk retning dersom man overforenkler ved å legge til grunn at alle tilhengere av den har et simpelt, tradisjonelt, dogmatisk og ureflektert syn på ting.

Å si at det er en ganske grei fellesnevner at kristne mener at gud er virkelig og at Jesus kunne utføre mirakler er vel strengt tatt ingen overforenkling.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 15:33   #165
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kall meg gjerne en hykler, for jeg, en ekte hedning, skal gifte meg i kirken. Min sjels elskede er kristen og det er viktig for ham å gifte seg i kirken. Hvilken som helst kirke, også om den var kjip og stygg. Jeg får derfor lov til å velge kirke og velger den hjemme som er pen, har godt orgel og tar med egen prest.

Gammel 24-11-08, 15:55   #166
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Det er forskjell på å være til stede under en gudstjeneste og det å delta aktivt. Hvis man er til stede ved en vielse, trenger man ikke delta i bønn, trosbekjennelse osv, men står man der som brud, ber man faktisk om Guds velsignelse. Jeg synes det er en stor forskjell.

Jeg synes også det er forskjell, men jeg tror ikke det er den helt store teologiske forskjellen. Man ber ikke "aktivt" om å få Guds velsignelse når man gifter seg i kirken, med mindre du mener at man ved å gifte seg i kirken ber om denne velsignelsen - men i så fall "ber" man jo om velsignelse ved å være til stede ved en gudstjeneste også. Det var bare det jeg mente.

Gammel 24-11-08, 16:03   #167
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge jeg ikke tror på det, så betyr det jo ingenting, gjør det vel? Altså, å få en velsignelse fra en Gud jeg ikke tror på er jo helt irrelevant.

Gammel 24-11-08, 16:09   #168
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

J
For egen regning er jeg ateist, og det er Ulvemor og hennes foreldre også, og siden de kjenner en snill dommer kunne vi ha ritualet vårt oppe i skogen der vi ville ha det.

Samme her, vi fikk holdt ritualet rett utafor selskapslokalet. Kirkelig bryllup ville ha vært fullstendig ut for oss; vår samvittighet tillater oss å være til stede som tilskuere til andres religiøse ritualer hvis det betyr noe for dem, men vi ville aldri frivillig delta i en religiøs handling (som f.eks. å være fadder i en barnedåp). Det ville vært respektløst både overfor oss selv og de som handlingen faktisk betyr noe for.

Sitat:

Men kunne man unngått presten hadde jeg ikke hatt de store kvalene ved å bruke et gammelt, fint kirkebygg. Den norske kirke har bygget og levd på statens (=folkets) regning i rundt regnet et millenium, så den skal ikke snakke for høyt om at bare aktive medlemmer har rett på å bruke lokalene den har fått.

Jo, hadde det gått an å leie/låne bare bygningen for en liten time... det er mange skikkelig fine kirkebygg rundt omkring, og rent praktisk sett passer de jo perfekt til en slik type ritualhandling som en vielse med publikum/gjester er. (Det kan faktisk være nokså vanskelig å få til i andre typer lokaler; vi var rimelig heldige med vårt eget bryllup siden være tillot oss å gjøre ritualet utendørs, det hadde blitt litt krøkkete å måtte gjøre det inne i selskapslokalet.)

Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 16:50   #169
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg bare skjønner ikke hva man baserer troen, eller sitt kristne verdigrunnlag på, om det er nok å stille opp en gang i blant og si "joa, fint med gud og Jesus og være snille mot hverandre", vet man egentlig hva man snakker om? Har man lest bibelen? Er det et reelt valg, eller er det mer tradisjon og ?

Men hvem kan si hvilken måte det er "best" å tro på?
Man er da ikke nødvendigvis en bedre kristen om man går i kirken hver søndag? Kanskje tror de ikke i det hele tatt, men møter opp fordi det er det som forventes? Jeg synes tross alt tro er privat.

På samme måte som at de som kanskje ikke er så åpen og synlig kristen faktisk finnes, så finnes det like mange som går i kirken fordi det er forventet av dem. Eller de tror det er forventet. Tror jeg.

Jeg synes det er trist om folk nødvendigvis må bevise troen sin for andre.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 16:54   #170
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Eh... Det er ikke meningen å være vanskelig her nå. Men mener du da at mange kristne ikke mener disse tingene? De kristne jeg kjenner ser ut til å ha troen på Jesus som gjør ting andre ikke får til, mora hans sin mangel på sexliv og det at Gud både finnes og er snill til felles?

Mener du at mange kristne ikke mener dette?

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 17:04   #171
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi giftet oss i kirken til tross for at mannen og hans familie er humanetikere. Min familie står i statskirken, men kan ikke betegnes som religiøs. Da vi valgte kirkelig vielse, var det delvis fordi mannen og hans slekt har et nært forhold til denne middelalderkirken. Mannen har spilt mange konserter der, og flere nære slektninger er gravlagt på stedet. Vi kjenner organisten godt, og presten som viet oss, var ikke lenger prest, men personalsjef i Hydro. Alt i alt føltes dette riktig for oss.

Gammel 24-11-08, 19:41   #172
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Religion er ikke like viktig for alle. For noen er religion veldig lite viktig, og da er det ikke så urimelig at man benytter statskirkens lokaler når man gifter seg?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 20:26   #173
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi valgte tingretten, noe som var helt ok. Nå, etter å ha bivånet en del humanistiske vigsler ville jeg trolig valgt dette istedenfor, med et passende lokale - enten utendørs eller inne.

Gammel 24-11-08, 20:33   #174
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Vi ble viet på stuegulvet i barndomshjemmet mitt vi, så jeg er viet utenfor kirkerom. Men vi jobbet iherdig for å få en prest til å forestå vielsen. Det var viktig for oss begge.

Vi er ikke veldig religiøse, men for oss var det riktig og viktig. Vi ønsket ikke kirkebryllup, men kristen vielse.

Om folk er anti-kirke så synes jeg det er et noe pussig valg å ønske kirkelig vielse. Men om en ønsker et religiøst, tradisjonellt rituale i tradisjonelle omgivelser synes jeg det er helt ok.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 20:38   #175
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Mulig jeg tar feil. Jeg trodde at alle i den norske kirke var enige om at Gud var virkelig, Maria var jomfru og Jesus utøver av mirakler?

Det stopper allerede der for meg serru.

Det er faktisk ikke alle teologer i vår kirke som tror bokstavelig på jomfrufødsel.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:17   #176
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det er faktisk ikke alle teologer i vår kirke som tror bokstavelig på jomfrufødsel.

Du store min hatt!
Det hadde jeg ikke trodd nei. Interessant informasjon igrunnen. Hvordan ser de på dette med vandring på vann, og de andre "overnaturlige" tingene da? Hvis man kan være enig i at det neppe var slik det heller så begynner det jo å bli spennende å diskutere etikken man praktiserer blant annet sammen med den øvrige religionsutøvelsen. Men for meg er det vanskelig å ha en helt seriøs diskusjon når man er fundamentalt uenige i virkelighetsoppfatningen i bunnen.

Er den mulig å finne et felles utgangspunt så er det også grunnlag for en spennende meningsutveksling.

Men - jeg er fremdeles neppe noen kristen da. Jeg er for uenig med gud om ting og tang hvis det finnes en sånn en noe sted til at jeg ønsker å tilbe'n.

Svar med sitat
Gammel 24-11-08, 21:22   #177
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du store min hatt!
Det hadde jeg ikke trodd nei. Interessant informasjon igrunnen. Hvordan ser de på dette med vandring på vann, og de andre "overnaturlige" tingene da?

Det kan jo hende de tror (som meg) at disse miraklene ikke er bokstavelige men metaforer på noe annet?

Gammel 24-11-08, 21:29   #178
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi valgte å IKKE gifte oss i kirken. Mannen er katolikk, jeg er ateist, og det er en del av begrunnelsen. Seremonien vi hadde i hagen hjemme på gården der jeg kommer fra, som betyr mye for oss begge, ble utrolig høytidelig og vakker. Jeg er veldig glad for at vi gjorde det. Kirken hadde blitt feil for meg, rett og slett fordi jeg ikke tror på noen gud. Vi valgte dog å sette opp benkene i "kirkeformasjon", og min far fulgte meg opp "midtgangen".

Så nei, jeg hadde ikke giftet meg i kirken på grunn av lokalene eller stemningen der. For meg som person blir det noe jeg ikke kan stå for når jeg ikke tror. Men det er min personlige mening, det kan nok være annerledes for andre.

Gammel 24-11-08, 21:46   #179
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

For min del er det ikke noe viktig poeng om jomfrufødselen skjedde rent bokstavelig eller ikke, men jeg velger å tro det.
Jeg tror på Gud og derfor har jeg ikke store vansker med å tro på jomfrufødser og undere, men det er ikke slike ting som definerer troen.
At Gud ble menneske i Jesus er noe jeg tror. Hvordan rent teknisk dette skjedde er det lite skriftlig materiale på i Bibelen. For meg er det et mysterium og det kan jeg fint leve med.

Signerer.

Gammel 24-11-08, 21:58   #180
Nebbia
Passiv

Standard

9 av 10 nordmenn har ikke noe religiøst forhold til kirken. Allikevel velger 9 av 10 å gifte seg i kirken. Dette tilsynelatende paradokset har en morsom effekt; et relativt ukontroversielt spørsmål vekker et voldsomt engasjement. Det virker som om mange ser på denne spørsmålsstillingen som et angrep på deres integritet.

Svar med sitat
Svar

Emneord
kirke, kirkekjole, krigsfisker, religion, vielse

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:47.