|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Pakkeløsningene jeg er tilbudt hittil har jo ikke vært gode nok til at jeg hverken er blitt kristen eller til at jeg er endt som søkende, så du kan ha rett i at de ikke har vært gode nok. |
![]() |
![]() |
#162 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Re: Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint d
Retningslinjer må det være ja, for hvis det hadde vært regler så kunne de vel ikke uten videre brutt dem.
![]() |
#163 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?
Det er naturligivis lettere å lage argumenter mot en religiøs eller filosofisk retning dersom man overforenkler ved å legge til grunn at alle tilhengere av den har et simpelt, tradisjonelt, dogmatisk og ureflektert syn på ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?
Å si at det er en ganske grei fellesnevner at kristne mener at gud er virkelig og at Jesus kunne utføre mirakler er vel strengt tatt ingen overforenkling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Epikur
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Kall meg gjerne en hykler, for jeg, en ekte hedning, skal gifte meg i kirken. Min sjels elskede er kristen og det er viktig for ham å gifte seg i kirken. Hvilken som helst kirke, også om den var kjip og stygg. Jeg får derfor lov til å velge kirke og velger den hjemme som er pen, har godt orgel og tar med egen prest.
![]() |
#166 |
flisespikker
|
Jeg synes også det er forskjell, men jeg tror ikke det er den helt store teologiske forskjellen. Man ber ikke "aktivt" om å få Guds velsignelse når man gifter seg i kirken, med mindre du mener at man ved å gifte seg i kirken ber om denne velsignelsen - men i så fall "ber" man jo om velsignelse ved å være til stede ved en gudstjeneste også. Det var bare det jeg mente.
![]() |
#167 |
Epikur
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Så lenge jeg ikke tror på det, så betyr det jo ingenting, gjør det vel? Altså, å få en velsignelse fra en Gud jeg ikke tror på er jo helt irrelevant.
![]() |
#168 |
Bork bork bork
|
Samme her, vi fikk holdt ritualet rett utafor selskapslokalet. Kirkelig bryllup ville ha vært fullstendig ut for oss; vår samvittighet tillater oss å være til stede som tilskuere til andres religiøse ritualer hvis det betyr noe for dem, men vi ville aldri frivillig delta i en religiøs handling (som f.eks. å være fadder i en barnedåp). Det ville vært respektløst både overfor oss selv og de som handlingen faktisk betyr noe for.
Jo, hadde det gått an å leie/låne bare bygningen for en liten time... det er mange skikkelig fine kirkebygg rundt omkring, og rent praktisk sett passer de jo perfekt til en slik type ritualhandling som en vielse med publikum/gjester er. (Det kan faktisk være nokså vanskelig å få til i andre typer lokaler; vi var rimelig heldige med vårt eget bryllup siden være tillot oss å gjøre ritualet utendørs, det hadde blitt litt krøkkete å måtte gjøre det inne i selskapslokalet.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Erfaren nok
|
Men hvem kan si hvilken måte det er "best" å tro på?
![]() |
#170 |
Passiv
|
Eh... Det er ikke meningen å være vanskelig her nå. Men mener du da at mange kristne ikke mener disse tingene? De kristne jeg kjenner ser ut til å ha troen på Jesus som gjør ting andre ikke får til, mora hans sin mangel på sexliv og det at Gud både finnes og er snill til felles? |
![]() |
![]() |
#171 |
intro
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Vi giftet oss i kirken til tross for at mannen og hans familie er humanetikere. Min familie står i statskirken, men kan ikke betegnes som religiøs. Da vi valgte kirkelig vielse, var det delvis fordi mannen og hans slekt har et nært forhold til denne middelalderkirken. Mannen har spilt mange konserter der, og flere nære slektninger er gravlagt på stedet. Vi kjenner organisten godt, og presten som viet oss, var ikke lenger prest, men personalsjef i Hydro.
![]() |
![]() |
#172 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Religion er ikke like viktig for alle. For noen er religion veldig lite viktig, og da er det ikke så urimelig at man benytter statskirkens lokaler når man gifter seg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Glad
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Vi valgte tingretten, noe som var helt ok. Nå, etter å ha bivånet en del humanistiske vigsler ville jeg trolig valgt dette istedenfor, med et passende lokale - enten utendørs eller inne.
![]() |
#174 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Vi ble viet på stuegulvet i barndomshjemmet mitt vi, så jeg er viet utenfor kirkerom. Men vi jobbet iherdig for å få en prest til å forestå vielsen. Det var viktig for oss begge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Det er faktisk ikke alle teologer i vår kirke som tror bokstavelig på jomfrufødsel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Passiv
|
Du store min hatt! |
![]() |
![]() |
#177 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Det kan jo hende de tror (som meg) at disse miraklene ikke er bokstavelige men metaforer på noe annet?
![]() |
#178 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Vi valgte å IKKE gifte oss i kirken. Mannen er katolikk, jeg er ateist, og det er en del av begrunnelsen. Seremonien vi hadde i hagen hjemme på gården der jeg kommer fra, som betyr mye for oss begge, ble utrolig høytidelig og vakker. Jeg er veldig glad for at vi gjorde det. Kirken hadde blitt feil for meg, rett og slett fordi jeg ikke tror på noen gud. Vi valgte dog å sette opp benkene i "kirkeformasjon", og min far fulgte meg opp "midtgangen".
![]() |
#179 |
Personlig pessimist
|
Signerer.
![]() |
![]() |
#180 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?9 av 10 nordmenn har ikke noe religiøst forhold til kirken. Allikevel velger 9 av 10 å gifte seg i kirken. Dette tilsynelatende paradokset har en morsom effekt; et relativt ukontroversielt spørsmål vekker et voldsomt engasjement. Det virker som om mange ser på denne spørsmålsstillingen som et angrep på deres integritet. |
![]() |
![]() |
Emneord |
kirke, kirkekjole, krigsfisker, religion, vielse |
|
|