|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Ustabil
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?
Jeg oppfatter også min holdning som ganske gjengs, bare for å ha det sagt. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Borte
|
Jeg tenkte ikke på direkte årsak, men på menneskesyn. Uansett hva slags valg man tar så fortjener man ikke å bli sett på som et menneske uten verdi.
|
|
|
#43 |
|
Erfaren nok
|
Dette tror jeg er et vesentlig poeng.
|
|
|
#44 |
|
Ustabil
|
Likevel er det sånn at ikke alle som ble født på samfunnets skyggeside ble narkomane. De tok et valg. Og valget de tok var dårlig. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?For det første liker jeg ikke ordet rusmisbrukere. Ordet misbruker er så negativt, så hardt. Jeg bruker det ikke selv, og i jobben min refererer jeg til dem som rusavhengige mennesker i stedet for rusmisbrukere.
|
|
|
#46 |
|
geskjeftig
|
Dette tenker jeg også.
|
|
|
#47 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Kjenner at jeg er litt enig med deg her, selv om du var noe bastant i det første innlegget ditt. Jeg har selv sett hvor mye en rusmisbruker kan ødelegge for familie sin gjennom mange, lange år. Det er ikke bare barndommen som blir ødelagt, flere jeg kjenner sliter med ettervirkninger av å ha vokst opp med en alkoholikerfar, eller en pillespisende mor. Mener helt klart at det ikke bør være en frivillig sak om man vil behandles eller ikke hvis man har ansvar for små barn.
Mener du virkelig at du ikke ser forsjellen på å spise litt for mye sjokolade og å ta litt for mye heroin? Alt er skadelig i store mengder, helt klart, men det er en stor forskjell likevel. Jeg har vokst opp med en overvektig, og røykende far. Klart han har tatt valg som i verste fall kan føre til at han dør tidligere enn han burde. Likevel har jeg hatt en trygg oppvekst. Har til og med unngått å begynne å røyke! En venn av meg har vokst opp med en mor som er alkoholiker. Tror nok at hans oppvekst var ganske annerledes enn min. Han sliter ennå med mange av tingene han har opplevd i barndommen. Noen valg er dummere og får større konsekvenser enn andre! |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Borte
|
Ja. Det var det jeg mente.
|
|
|
#49 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg tror det er mange flere som ikke klarer seg bra enn det det er solskinnshistorier fra barn som har opplevd svært vanskelige barndommer. Det er ikke bare noen få enkeltindivider som blir rusmisbrukere og/eller får andres store problemer. Det er derfor jeg skrev at det desverre ikke er alle til del at de er født sterke nok til å bryte et mønster, til å klare å komme seg vekk fra et barndomsmiljø som er usunt, fordi dette er normalen. At en del klarer det ser jeg bare på som en kjempeinnsats fra noen som virkelig er født sterke psykisk, som har hatt en større vilje og evne til å komme seg bort fra det de er født inn i. Men jeg ser ikke på de som ikke klarer det uten empati. Jeg kan også ha en del negative tanker om rusmisbrukere og rusbruken, som nevnt ble jeg nesten drept av en i amfetaminrus da jeg var yngre og var i mange år veldig redd for narkomane. Jeg slet med å føle sympati og empati, men ser man bak rusen, så er det ofte redde mennesker som ofte ikke er blitt lært ansvarsfølelse, selvdisiplin eller har fått den grunnleggende selvtilliten til å tro at de er verdt noe mer.
|
|
|
#50 |
|
Passiv
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Angående det med at noen vokser opp under tøffe forhold og klarer å ta valg i livet som gjør at de ikke ender med trynet i asfalten mens andre ikke greier det: |
|
|
|
#51 |
|
Passiv
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg tenker omtrent som kie. Rusmisbrukere er like forskjellige som andre syke. Jeg blir fysisk uvel når jeg leser/ser hvordan mange blir behandlet bare fordi de er rusmisbrukere. |
|
|
|
#52 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?På et seminar jeg var på for noen år siden, var det en svensk dame som pratet engasjerende om hvor mye viktigere og mer nyttig det ville vært om det ble studert og forsket på HVA det er som gjør at noen klarer seg bedre enn andre, tross dårlige vilkår, enn alle de faktorer vi vet kan være med på å ødelegge.... Hun mente at ved å lære mer om hvilke personlighetstrekk som kan gjøre at noen klarer seg bedre, kan man mer aktivt gå inn og styrke disse egenskapene hos barn og unge man vet har det vanskelig. Litt som med mobbingt; dumt å sette for mye fokus på hva mobbing er, man burde heller fokusere vilt og hemningsløst på hva man gjør som er hyggelig for andre- hvordan være en god venn, hvordan inkludere, ja rett og slett en mer forebyggende streategi, fremfor negativt fokus.
|
|
|
#53 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg synes rusavhengighet er utrolig trist, og dessverre ofte veldig håpløst. En svært nær slektning døde veldig ung av alkoholisme og det var bare meningsløst. Vedkommende hadde akkurat samme muligheter som søsknene sine, som skikket seg bra - så hvorfor henne? Hvilke valg var det hun bommet på underveis? Det var ikke mye; bare ørsmå feilvurderinger kombinert med en litt sart og ugunstig personlighet. Wham. Der satt den.
|
|
|
|
#54 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Mener du at alle mennesker er grunnleggende gode, eller snakker du spesielt om narkmane nå?
|
|
|
#55 |
|
Borte
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg har gnaget på dette med hvorvidt rusmisbrukere kan skylde seg selv for egne valg i noen timer nå, og jeg kan ikke helt se at det er noen argumentasjon i rusdebatten at misbrukerne selv har valgt å bli misbrukere. Jeg syns iallefall ikke det er noen legitim argumentasjon for å rettferdiggjøre måten denne grupper behandles på i samfunnet. Jeg er grunnleggende uenig i at noen mennesker er mindre verdt enn andre fordi de er narkomane. Og hvis man er så nedlatende at man tenker om en stakkar som tigger på Karl Johan og sover i et gammelt telt bak Oslo S at han ikke fortjener bedre fordi han har valgt det selv, da syns jeg man burde vurdere menneskesynet sitt. Uansett hvilke grunner man har for å ruse seg og hva som var bakgrunnen for at man begynte, så tviler jeg på at det finnes en eneste rusmisbruker som bevisst har tatt et valg om å leve som en utstøtt på siden av samfunnet til spott og spe og irritasjon for "vanlige folk".
|
|
|
#58 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg har skummet lett igjennom denne tråden, jeg kjenner at jeg blir uvel av en del holdninger som dukker opp. Det blir litt for nært, etter å ha jobbet nært med mange personer med et rusproblem.
|
|
|
#59 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#60 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Jeg har selv hatt en vanskelig oppvekst og jeg vet at veien ut i elendigheten er veldig kort. Det har gått bra med meg, men jeg vet så alt for godt at det skal svært lite til for å havne på skråplanet. Når man da ikke har noe som helst nettverk rundt seg så har man på en måte tapt allerede tidlig i prossessen.
|
![]() |
| Emneord |
| rusmisbrukere |
|
|