|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Asylmottak i nabolaget
Bare noen eksempler men anbefaler første link "Rike barn leker best" |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
anglofil
Det er jo unasett en frykt for menneskene ikke sant. Jeg tviler om om frykten ville ha vært der hvis det var en haug med svenske pensjonister som kom? Det ville jo også ha blitt en ubalanse i forhold til enormt antall eldre? Ville folk ha vært "redde" da? Kjernen i saken er vel at man er redd for den "grusomme" kurderen eller irakeren som alle norske medier har klart å fått malt til en psykopat eller voldteksmann? |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Passiv
|
![]() Sv: Asylmottak i nabolagetJeg er ganske så avslappet til det, synes naboene var tullete når de gikk i fistel for å få et mottak for enslige mindreårige i sommer. Har erfaring fra flere mottak og de er i det store og det hele positive. |
![]() |
![]() |
#44 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kan det ha noe med at dere har fått informasjon om at det kommer? Folk for tenkt litt før det er blitt opprettet? Vet ikke, men her vet jeg at mye av motforestillingene kommer av manglende informasjon. Jeg hadde reagert omtrent likedan hvis det plutselig hadde flyttet inn 30 norske menn i de boligene mens vi var på ferie. Mange nye på en gang og vi vet akk så lite. Jeg ser nå at jeg bør prøve å få litt mer info for å få ro. Og når info ikke blir gitt, ja da må jeg selv søke den. Egentlig ganske logisk |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
|
Nei det er ikke frykt for menneskene i det hele tatt som avgjør min vurdering i alle fall. Jeg kan selvsagt ikke snakke for andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
|
Hadde det flyttet 30 norske menn inn i et hus her i bygda sånn helt plutselig ville det også merkes veldig godt. Hadde det vært snakk om 10 hadde det vært enklere. Det har med stedets størrelse å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Godt å høre at det kan være positivt! Selv om jeg sliter med mine følelser rundt dette, så er det helt uaktuelt å gå ut med at jeg er motstander. For jeg er ikke det. Alle som trenger det må få lov å komme!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
anglofil
Hva mener du med at "slik vil det være uansett hvor man kommer fra?" Man lyver om sin grunn for å søke opphold unasett hvor man kommer fra? Sist redigert av Lisa : 26-11-08 kl 23:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå er vel dette på siden av tema i denne tråden, men likevel. Overklassen er milliardærene, som vi har kanskje 200 av. Så har vi de fattige, som vi har kanskje 200.000 av. Og en middelklasse på 4,5 millioner? Poenget mitt er at å "oversette" fra USA eller GB blir feil. Og arbeidere, det har vi jo nesten ikke. Og de få vi har, de har det så godt her i landet at de likevel ville vært i middelklassen - eks. i GB. Da er jeg heller stemt for å gi overklassen et asylmottak, så kunne vi fått en ny Montebello-debatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
anglofil
Du har rett, nå er ikke dette en klassedebatt men dog, meget interessant. Ja, vi har jo en enormt stor middelklasse her i landet men også, i aller høyeste grad en stor arbeiderklasse. Sosiale levekår henger sterkt sammen men også i økende grad - kulturell og human kapital. Det er ganske sjokkerende at vi i Norge, der vi har Statens Lånekasse for Utdanning som gir støtte og lån til alle, uavhengi av familiens inntekt, har akkurat de samme skillelinjene på på hvem som tar høyere utdannelse. Det er trist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Som minner meg om at selv de mest inntørka rektorene nå er begynt å snakke om "sosiodemografiske" forhold som spiller inn når det går bra, eller skeis, med akkurat deres skole på de nasjonale prøvene. Altså foreldres utdanning, inntekt, fint område. En skole i et bra strøk er nesten dømt til å gjøre det bedre enn en skole i et dårligere ett. Og så er jo spørsmålet om hva som er dårlig og bra strøk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Asylmottak i nabolagetDet hadde jeg ikke hatt noen motforestillinger til. Nærmeste nabo til jentenes barnehage er et transittmottak.
![]() |
#53 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: Asylmottak i nabolagetJeg bor i nærheten av et asylmottak (fem minutter med bil, tyve minutters gangsavstand) og det har aldri vært noe problem. Det har vært der i mange år. Datteren min har stort sett alltid hatt noen barn derfra i klassen sin, og selvsagt opplevd det triste ved at de blir hjemsendt mot sin vilje. Det er ikke hyggelig å oppleve at en klassevenninne blir hentet av uniformert politi midt i en time. På ungdomsskolen hendte det visst at noen svært traumatiserte bebeoere hadde med seg våpen og var rimelig aggressive. Det ble håndert sånn passe av skolen. Min datter har aldri vært redd, men hun har endt opp med svært velutviklet empati.
Det har jeg også, rett i nærheten, faktisk. Det har heller aldri vært noe som helst problem, hverken med bråk eller rus. Ikke som jeg har fått med meg i alle fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
![]() Sv: Asylmottak i nabolagetLisa: forklarte det nok litt feil... det jeg mener er at det alltid er noen som utnytter systemet, om man er nordmann eller kommer fra andre land. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|