Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Asylmottak i nabolaget

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-08, 22:22   #41
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Asylmottak i nabolaget

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Hvordan er det der, har vi begynt på ordentlig i Norge nå med klasseinndeling? Jeg ser det i hvert fall oftere og oftere. Hvor går i såfall grensen mellom overklasse, middelklasse og underklassen? Finnes det en form for gausskurve på dette?

Bare noen eksempler men anbefaler første link "Rike barn leker best"
http://www.dagbladet.no/magasinet/20...29/484497.html
http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle2774083.ece
http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/11/17/295422.html
http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle2475247.ece

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 22:25   #42
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Lisa.. Hva tenker du om å plassere asylmottak hvor som helst? Det var jo ens nabolag en blir spurt om i tråden og jeg tror kanskje en del som har svart her ville svart annerledes om de hadde bodd andre steder.. Jeg vet ikke altså.

For min del er det ikke frykt for menneskene som kommer som ville være avgjørende for hva jeg mener om asylmottak i nabolaget, men andre faktorer.

Det er jo unasett en frykt for menneskene ikke sant. Jeg tviler om om frykten ville ha vært der hvis det var en haug med svenske pensjonister som kom? Det ville jo også ha blitt en ubalanse i forhold til enormt antall eldre? Ville folk ha vært "redde" da? Kjernen i saken er vel at man er redd for den "grusomme" kurderen eller irakeren som alle norske medier har klart å fått malt til en psykopat eller voldteksmann?

Gammel 26-11-08, 22:28   #43
Tertitten
Passiv

Standard

Jeg er ganske så avslappet til det, synes naboene var tullete når de gikk i fistel for å få et mottak for enslige mindreårige i sommer. Har erfaring fra flere mottak og de er i det store og det hele positive.

Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 22:30   #44
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Må forresten også legge til at jeg ikke har hørt noen motforestillinger ellers i nabolaget her, er faktisk litt overrasket over å lese denne tråden.

Kan det ha noe med at dere har fått informasjon om at det kommer? Folk for tenkt litt før det er blitt opprettet? Vet ikke, men her vet jeg at mye av motforestillingene kommer av manglende informasjon. Jeg hadde reagert omtrent likedan hvis det plutselig hadde flyttet inn 30 norske menn i de boligene mens vi var på ferie. Mange nye på en gang og vi vet akk så lite. Jeg ser nå at jeg bør prøve å få litt mer info for å få ro. Og når info ikke blir gitt, ja da må jeg selv søke den. Egentlig ganske logisk

Det hadde bare vært så mye enklere å ta kontakt om det var barnefamilier som flyttet inn. Er jeg litt på viddene der eller?

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 22:30   #45
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er jo unasett en frykt for menneskene ikke sant. Jeg tviler om om frykten ville ha vært der hvis det var en haug med svenske pensjonister som kom? Det ville jo også ha blitt en ubalanse i forhold til enormt antall eldre? Ville folk ha vært "redde" da? Kjernen i saken er vel at man er redd for den "grusomme" kurderen eller irakeren som alle norske medier har klart å fått malt til en psykopat eller voldteksmann?

Nei det er ikke frykt for menneskene i det hele tatt som avgjør min vurdering i alle fall. Jeg kan selvsagt ikke snakke for andre.

Jeg har tidligere bodd ikke så veldig langt fra asylmottak og det var absolutt ikke problematisk. Flere bekjente har bodd på asylmottak og det er deres erfaringer som gjør at jeg mener at et asylmottak i nabolaget mitt hadde vært en svært dårlig ide.

Jeg tror små bygder langt uten offentlige servicekontor og med få tilbud annet enn en liten dagligvarebutikk er dårlig egnet som sted for asylmottak.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 22:33   #46
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonar, her.

Kan det ha noe med at dere har fått informasjon om at det kommer? Folk for tenkt litt før det er blitt opprettet? Vet ikke, men her vet jeg at mye av motforestillingene kommer av manglende informasjon. Jeg hadde reagert omtrent likedan hvis det plutselig hadde flyttet inn 30 norske menn i de boligene mens vi var på ferie. Mange nye på en gang og vi vet akk så lite. Jeg ser nå at jeg bør prøve å få litt mer info for å få ro. Og når info ikke blir gitt, ja da må jeg selv søke den. Egentlig ganske logisk

Det hadde bare vært så mye enklere å ta kontakt om det var barnefamilier som flyttet inn. Er jeg litt på viddene der eller?

Hadde det flyttet 30 norske menn inn i et hus her i bygda sånn helt plutselig ville det også merkes veldig godt. Hadde det vært snakk om 10 hadde det vært enklere. Det har med stedets størrelse å gjøre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 22:34   #47
Sonar

Sonar sin avatar

Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tertitten, her.

Jeg er ganske så avslappet til det, synes naboene var tullete når de gikk i fistel for å få et mottak for enslige mindreårige i sommer. Har erfaring fra flere mottak og de er i det store og det hele positive.

Godt å høre at det kan være positivt! Selv om jeg sliter med mine følelser rundt dette, så er det helt uaktuelt å gå ut med at jeg er motstander. For jeg er ikke det. Alle som trenger det må få lov å komme!!

Bare så synd noen lyger om sine årsaker til at de er her og utnytter systemet. Men slik vil jo det alltid være uansett hvor man er fra.

Gammel 26-11-08, 22:53   #48
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonar, her.

Godt å høre at det kan være positivt! Selv om jeg sliter med mine følelser rundt dette, så er det helt uaktuelt å gå ut med at jeg er motstander. For jeg er ikke det. Alle som trenger det må få lov å komme!!

Bare så synd noen lyger om sine årsaker til at de er her og utnytter systemet. Men slik vil jo det alltid være uansett hvor man er fra.

Hva mener du med at "slik vil det være uansett hvor man kommer fra?" Man lyver om sin grunn for å søke opphold unasett hvor man kommer fra?

Det er desverre et trist faktum at hele asylinstittet nå er så preget av at så mange antall mennsker kommer ikke fordi de er forfulgt i sitt eget hjemmland men de kommer for å tjene penger til å forsørge familien sin. Husk at det er ikke uten grunn mange kommer fra Afghanistan og Irak, vi i vesten har bombet dem sønder og sammen i mange år nå (uten at jeg ønsker å ta den disuksjonen nå). Jeg snakker med mange asylsøkere og mange inrømmer mer en gjerne at ja, de har kommet i håp om å kunne få en jobb slik at de kan sende familien sin penger til å OVERLEVE. De har ingenting, de reiser med en plastpose ofte og lever som dyr, sover ute rundt omkring i Europa før de kommer seg et sted og søker asyl. Ofte jobber de ulovlig. Her i Oslo akkurat nå, 23 om kvelden, tipper jeg det er hundrevis av ulovlige immigranter som jobber ræva av seg med å vaske og skrubbe møkk til i morgen tidlig klokken 0600. Da forsvinner de og blir usynlige. De jobber for elending lønn og har ingen rettigheter, jobber ofte 18 timer i døgnet. Men de foretrekker dette livet fremfor det de hadde (hvor ABSURD er det egentlig??) fordi det gir dem en liten lønn de kan forsørge familien sin med. Det er den eneste prioriteringen de har i livet, å forsørge familien sin.
Folk snakker om de som snyltere, lykkejegere osv. Faen så provoserende det er - hvem av oss ville ha godtatt å leve slik? Kan vi forestille oss å pakke en bag eller en pose for så å gå ut av døren og reise til et annet land og leve et slikt liv?

Ja, en ekte flykning slik vi liker å definere det ville jo ha vært f.eks folk fra DR Congo men de kommer seg jo ikke ut av elendingheten. Så i stor grad er asylsøkere i dag økonomiske migranter som kommer hit fordi de ønsker å jobbe. Akkurat som Europere reiste til USA osv. Det har alltid vært mønstere og folkevandring til steder med økonomisk vekst, og slik kommer det alltid til å bli.

Det er noe helt perverst sykt med systemet i Norge og i Europa forøvrig. Jeg er helt på linje med Kristin Clemet. Ja til fri innvandring men selvfølgelig med krav, det overveldende flertall ønsker seg bare et "decent life" som oss. De ønsker å jobbe og de er villig til å ta drittjobbene. Det er tross alt et mye mer verdig liv en å bli stuet vekk på et asylmottakk i flere år uten å hva som skjer fra en dag til en annen. Asylinstituttet skulle man tro var utviklet for å forsterke elendigheten for disse menneskene.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article363049.ece
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/08/09/543054.html

Sist redigert av Lisa : 26-11-08 kl 23:40.
Gammel 26-11-08, 22:59   #49
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Nå er vel dette på siden av tema i denne tråden, men likevel. Overklassen er milliardærene, som vi har kanskje 200 av. Så har vi de fattige, som vi har kanskje 200.000 av. Og en middelklasse på 4,5 millioner? Poenget mitt er at å "oversette" fra USA eller GB blir feil. Og arbeidere, det har vi jo nesten ikke. Og de få vi har, de har det så godt her i landet at de likevel ville vært i middelklassen - eks. i GB. Da er jeg heller stemt for å gi overklassen et asylmottak, så kunne vi fått en ny Montebello-debatt.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 23:06   #50
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Nå er vel dette på siden av tema i denne tråden, men likevel. Overklassen er milliardærene, som vi har kanskje 200 av. Så har vi de fattige, som vi har kanskje 200.000 av. Og en middelklasse på 4,5 millioner? Poenget mitt er at å "oversette" fra USA eller GB blir feil. Og arbeidere, det har vi jo nesten ikke. Og de få vi har, de har det så godt her i landet at de likevel ville vært i middelklassen - eks. i GB. Da er jeg heller stemt for å gi overklassen et asylmottak, så kunne vi fått en ny Montebello-debatt.

Du har rett, nå er ikke dette en klassedebatt men dog, meget interessant. Ja, vi har jo en enormt stor middelklasse her i landet men også, i aller høyeste grad en stor arbeiderklasse. Sosiale levekår henger sterkt sammen men også i økende grad - kulturell og human kapital. Det er ganske sjokkerende at vi i Norge, der vi har Statens Lånekasse for Utdanning som gir støtte og lån til alle, uavhengi av familiens inntekt, har akkurat de samme skillelinjene på på hvem som tar høyere utdannelse. Det er trist.

Og hele "harry" debatten er vel også relevant? Smak og preferanser generelt, særlig kosthold, har en sterk tilknyttning til hvilke klasse folk liker å identifisere seg med.

Gammel 26-11-08, 23:10   #51
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er ganske sjokkerende at vi i Norge, der vi har Statens Lånekasse for Utdanning som gir støtte og lån til alle, uavhengi av familiens inntekt, har akkurat de samme skillelinjene på på hvem som tar høyere utdannelse. Det er trist. .

Som minner meg om at selv de mest inntørka rektorene nå er begynt å snakke om "sosiodemografiske" forhold som spiller inn når det går bra, eller skeis, med akkurat deres skole på de nasjonale prøvene. Altså foreldres utdanning, inntekt, fint område. En skole i et bra strøk er nesten dømt til å gjøre det bedre enn en skole i et dårligere ett. Og så er jo spørsmålet om hva som er dårlig og bra strøk.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 23:14   #52
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det hadde jeg ikke hatt noen motforestillinger til. Nærmeste nabo til jentenes barnehage er et transittmottak.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-08, 23:44   #53
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bor i nærheten av et asylmottak (fem minutter med bil, tyve minutters gangsavstand) og det har aldri vært noe problem. Det har vært der i mange år. Datteren min har stort sett alltid hatt noen barn derfra i klassen sin, og selvsagt opplevd det triste ved at de blir hjemsendt mot sin vilje. Det er ikke hyggelig å oppleve at en klassevenninne blir hentet av uniformert politi midt i en time. På ungdomsskolen hendte det visst at noen svært traumatiserte bebeoere hadde med seg våpen og var rimelig aggressive. Det ble håndert sånn passe av skolen. Min datter har aldri vært redd, men hun har endt opp med svært velutviklet empati.

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Tror ikke jeg ville syntes det hadde vært så ille, jeg er mye reddere for at vi har ei kommunal boligblokk like i nærheten

Det har jeg også, rett i nærheten, faktisk. Det har heller aldri vært noe som helst problem, hverken med bråk eller rus. Ikke som jeg har fått med meg i alle fall.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 07:33   #54
Sonar

Sonar sin avatar

Standard

Lisa: forklarte det nok litt feil... det jeg mener er at det alltid er noen som utnytter systemet, om man er nordmann eller kommer fra andre land.

Mener absolutt ikke at "alle" asylsøkere lyger om hvor de kommer fra!!!!

Bare så det er sagt, tror jeg har fått det frem...jeg er ikke imot asylmottak. Jeg ble bare møtt av mine egne følelser rundt dette.

Gammel 29-11-08, 10:59   #55
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Kjenner at jeg ikke er helt komfortabel med tanken.
(men jeg hadde ikke giddet å demonstrere for å si det slik)

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:18.