|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?
Sorry Mim, men dette var et "typisk Mim-innlegg" i diskusjonssaker. Du tar fram alle ektremiteter som det er umulig å motsi. Ingen kan si i mot deg når du trekker fram babyer som ikke får sine grunnleggende behov dekket, og ingen kan være i tvil om at foreldre/familie av tungt narkomane mennesker sliter.
|
|
|
#122 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#123 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Og jeg håper og tror at om Poden om 15 år havner på kjøret og sliter meg ut av bekymringer, at jeg likevel kan se at han er grunnleggende god. At den som jeg kanskje avskyr og er redd, ikke er det grunnleggende gode gutten som jeg kjente en gang.
|
|
|
#124 |
|
Epikur
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Kirsebær: Det er også umulig å motsi at folk som er blitt behandlet bra som oftest blir bra folk.
|
|
|
#125 |
|
Guardian of the galaxy
|
Ja, det er ikke en oppskrift som fører til at barnet ditt blir narkoman. Så selv om jeg er en fantastisk mor (:beskjeden
|
|
|
#126 |
|
Erfaren nok
|
Det er vel det som skremmer meg mest. At jeg ikke kan garantere meg mot at mine barn blir avhengig av rus. Jeg har dog tenkt å holde de innesperret i bygda til de blir 30.
|
|
|
#127 |
|
Guardian of the galaxy
|
Ja, det er klart. Jeg har en fin bod i kjelleren. Det er varme der, det er et arbeidsbord, og en liten lufteluke. Der skal selvsagt Truls leve de neste 30 årene. :sikker oppskrift på sunn og harmonisk unge:
|
|
|
#128 |
|
Epikur
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Eh...Bod i kjelleren?
|
|
|
#131 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Men ja, det er skummelt å tenke på at uansett hvor sunn og "riktig" barneoppdragelse man praktiserer så har man ingen garantier. Man får bare satse på at man gir ungene en så bra bagasje at de er best mulig rustet til å ta valgene sine når de begynner å utforske verden.
|
|
|
#132 |
|
Epikur
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Vi har et koffertloft hvor jentene skal bo fra de er 15.
|
|
|
#133 |
|
Epikur
|
Det er her indrestyringen kommer inn. mener jeg. Alt for mange barn (og voksne) er ytrestyrt og går etter feedback, skryt og fellesskap, eller redsel for straff, utenforskap og ensomhet. Mange er uten en indre stemme som sier: nei, dette gidder jeg ikke, dette vil jeg ikke, dette har jeg ikke lyst til, så jeg lar være. Mange har kanskje en indre stemme som sier de ikke vil, men redselen for å bli utenfor eller iveren etter å oppleve fellesskap er sterkere.
|
|
|
#134 |
|
Ekvilist
|
Jeg vet ikke om du sikter til meg, jeg har problematisert sykdomsperspektivet som en konklusjon på hva rusmisbruk er. Ikke som et perspektiv på rusmisbruk. Jeg tror at man må ha med seg sykdomsperspektivet, men ikke som det eneste. Da tror jeg at man blir rimelig blind. Og jeg har virkelig sett hva rusmiddel i store doser gjør med folk.
|
|
|
#135 |
|
By the Sea
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?kie:
|
|
|
#136 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jepp.
|
|
|
|
#137 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Mim: Jeg håper virkelig ikke at du tror jeg ved å ikke avgjøre at narkomane per definisjon er onde, mener at man ikke skal sette klare grenser for hva de får lov til å utsette andre for. For meg er ikke det å dele inn folk i gode eller onde nødvendig for å f.eks. gjennomføre en omsorgsovertakelse.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Leser
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg tror alle mennesker bærer i seg potensialet til å bli gode eller onde. Jeg tror gud og djevelen er flyttet inn i mennesket som en integrert del av det å være menneske. Kanskje hadde det vært lettere med en ytre kilde. Men jeg synes det er et sidespor å diskutere hva folk har gjort (latt barna sine sulte etc) når man snakker behandling. Jeg synes alle har krav på hjelp og støtte fra samfunnet. Hvis man knekker en fot skal den gipses uansett om man er tre år og uskylden selv, eller om man er 30 og drapsmann.
|
![]() |
| Emneord |
| rusmisbrukere |
|
|