Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tenker dere om rusmisbrukere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-08, 09:58   #121
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?

Sitat:

De fleste rusmisbrukere jeg kjenner til er grunnleggende egoistiske som lever fra rus til rus og prioriterer rusen fremfor alt. Årsakene bak rusmisbruket kan være så mangt, men at man blir/er/kan være et godt menneske av å være rusmisbruker? Spør hvem som helst som har rusmisbrukere i nærmeste familie. Spør barna deres, som de driter i, skader i svangerskapet, lar ligge som underernærte spedbarn med samme bleie i en uke, mens de selv ruser seg. Som de svikter og lyver til gang på gang, som de utsetter for den tristeste barndommen man kan ha. Grunnleggende god? Jeg blir sint når liksomtolerante folk skriver sånne tåpelige ting som er så helt blottet for perspektiv.

Grunnleggende gode? Spør mødrene til rusmisbrukere som er blitt rundstjålet av egne barn gang på gang. Som har lett etter dem i parker og under broer, som aldri har kunnet stole på dem, som blir løyet til og lurt gang på gang.

Sorry Mim, men dette var et "typisk Mim-innlegg" i diskusjonssaker. Du tar fram alle ektremiteter som det er umulig å motsi. Ingen kan si i mot deg når du trekker fram babyer som ikke får sine grunnleggende behov dekket, og ingen kan være i tvil om at foreldre/familie av tungt narkomane mennesker sliter.

Jeg tror i utgangspunktet at de fleste mennesker er grunnleggende gode. Det er ikke noe motsetning i det, og likevel se at narkomane mennesker ofte setter seg selv først i alle russammenhenger. Men du også ser vel at det ikke er mennesket eller personen i seg selv som gjør dette? En person som går på tyngre stoffer er gjerne en annen enn den i utgangspunktet var.

Når jeg sier at de fleste mennesker er grunnleggende gode betyr det at med en normal oppvekst og normale miljøpåvirkninger så tror jeg de fleste utvikler empati og samvitighet. Det er gjerne disse egenskapene som gjør oss i stand til å være medmenneskelige og vise omsorg. At noen ikke vokser opp under normale forhold, eller med normal påvirkning utenifra, gjør ikke at min oppfatning av 'det gode mennesket' forringes av den grunn.

Gammel 27-11-08, 10:02   #122
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Poenget er at man kan drive med rus uten at man nødvendigvis er syk. Man kan bli syk av å drive med rus. Og man kan være så syk at man starter med rus.. Kanskje?

Sånn tenker jeg også.
Og jeg tenker at det er ikke sånn at alle som velger å begynne med narkotiske stoffer har hatt en grusom oppvekst eller har det vanskelig i livet. En del gjør jo det nettopp for å teste ut hva det er. For å leke. For å være tøff? Det er mange årsaker. Og sånn sett synes jeg ikke synd på alle som starter med narkotika. Jeg kan godt synes synd på de som de som har blitt avhengig, for det må være en forferdelig opplevelse. Men noen velger å starte med narkotika selv om de vet konsekvensene, selv om de er oppegående og har kunnskap. Man kan jo spørre seg hvorfor? Når vi i dag er SÅ opplyste om hva det kan gjøre med en.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 10:04   #123
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg håper og tror at om Poden om 15 år havner på kjøret og sliter meg ut av bekymringer, at jeg likevel kan se at han er grunnleggende god. At den som jeg kanskje avskyr og er redd, ikke er det grunnleggende gode gutten som jeg kjente en gang.

Gammel 27-11-08, 10:05   #124
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kirsebær: Det er også umulig å motsi at folk som er blitt behandlet bra som oftest blir bra folk.

Men i utgangspunktet er ikke noen noe som helst, hverken gode eller mindre gode. De søker, får respons og blir slik de blir behandlet. Eller blir behandlet bra, men ikke riktig, og så går det galt allikevel. Feks. snille og grenseløse foreldre kan like gjerne få narkomane barn som foreldre som vanskjøtter ungene sine.

At mennesker, når de fødes, er grunnleggende gode, kan kanskje være mulig, men jeg tror rett og slett ikke at det er igjen noe særlig godhet når man behandler folk rundt seg slik enkelte narkomane gjør. Jeg tror virkelig ikke at alle er grunnleggende gode, det er for mye djevelskap i verden. :misantrop:

Gammel 27-11-08, 10:09   #125
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Kirsebær: Det er også umulig å motsi at folk som er blitt behandlet bra som oftest blir bra folk.

Men i utgangspunktet er ikke noen noe som helst, hverken gode eller mindre gode. De søker, får respons og blir slik de blir behandlet. Eller blir behandlet bra, men ikke riktig, og så går det galt allikevel. Feks. snille og grenseløse foreldre kan like gjerne få narkomane barn som foreldre som vanskjøtter ungene sine.

Ja, det er ikke en oppskrift som fører til at barnet ditt blir narkoman. Så selv om jeg er en fantastisk mor (:beskjeden så kan selvsagt Poden eller Stesnuppa ta valg i livet som gjør at de kommer helt feil ut. Men det har ikke noe å gjøre med den generelle godheten jeg mener de aller fleste menneskene innehar.

Mennesker som er avhengig av noe har ikke mye annet valg enn å sette avhengigheten først. Det ligger jo i ordet. Avhengighet. Hvis de ikke er ressurssterke nok til å kvitte seg med avhengigheten så ligger den først hele tiden. Hvis ikke er det jo ike en avhengighet.

Gammel 27-11-08, 10:10   #126
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Ja, det er ikke en oppskrift som fører til at barnet ditt blir narkoman. Så selv om jeg er en fantastisk mor (:beskjeden så kan selvsagt Poden eller Stesnuppa ta valg i livet som gjør at de kommer helt feil ut. Men det har ikke noe å gjøre med den generelle godheten jeg mener de aller fleste menneskene innehar.

Mennesker som er avhengig av noe har ikke mye annet valg enn å sette avhengigheten først. Det ligger jo i ordet. Avhengighet. Hvis de ikke er ressurssterke nok til å kvitte seg med avhengigheten så ligger den først hele tiden. Hvis ikke er det jo ike en avhengighet.

Det er vel det som skremmer meg mest. At jeg ikke kan garantere meg mot at mine barn blir avhengig av rus. Jeg har dog tenkt å holde de innesperret i bygda til de blir 30.

Gammel 27-11-08, 10:12   #127
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Det er vel det som skremmer meg mest. At jeg ikke kan garantere meg mot at mine barn blir avhengig av rus. Jeg har dog tenkt å holde de innesperret i bygda til de blir 30.

Ja, det er klart. Jeg har en fin bod i kjelleren. Det er varme der, det er et arbeidsbord, og en liten lufteluke. Der skal selvsagt Truls leve de neste 30 årene. :sikker oppskrift på sunn og harmonisk unge:

Gammel 27-11-08, 10:20   #128
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh...Bod i kjelleren?

Gammel 27-11-08, 10:20   #129
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Eh...Bod i kjelleren?

Jeg tenker i grunn bruke loftet på garasjen, så kommer de over bakken iallefall.

Gammel 27-11-08, 10:22   #130
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Eh...Bod i kjelleren?

Fritz and me are like this .

Gammel 27-11-08, 10:25   #131
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Men ja, det er skummelt å tenke på at uansett hvor sunn og "riktig" barneoppdragelse man praktiserer så har man ingen garantier. Man får bare satse på at man gir ungene en så bra bagasje at de er best mulig rustet til å ta valgene sine når de begynner å utforske verden.

Gammel 27-11-08, 10:27   #132
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Vi har et koffertloft hvor jentene skal bo fra de er 15.

Gammel 27-11-08, 10:29   #133
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Men ja, det er skummelt å tenke på at uansett hvor sunn og "riktig" barneoppdragelse man praktiserer så har man ingen garantier. Man får bare satse på at man gir ungene en så bra bagasje at de er best mulig rustet til å ta valgene sine når de begynner å utforske verden.

Det er her indrestyringen kommer inn. mener jeg. Alt for mange barn (og voksne) er ytrestyrt og går etter feedback, skryt og fellesskap, eller redsel for straff, utenforskap og ensomhet. Mange er uten en indre stemme som sier: nei, dette gidder jeg ikke, dette vil jeg ikke, dette har jeg ikke lyst til, så jeg lar være. Mange har kanskje en indre stemme som sier de ikke vil, men redselen for å bli utenfor eller iveren etter å oppleve fellesskap er sterkere.

Gammel 27-11-08, 13:42   #134
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg synes mange av de som så glatt avfeier sykdomsaspektet ved rusmisbrukere, virker nesten litt uvitende i forhold til hva jevnlig tilførsel av rusmiddel i store doser gjør med kroppen og psyken.

Jeg vet ikke om du sikter til meg, jeg har problematisert sykdomsperspektivet som en konklusjon på hva rusmisbruk er. Ikke som et perspektiv på rusmisbruk. Jeg tror at man må ha med seg sykdomsperspektivet, men ikke som det eneste. Da tror jeg at man blir rimelig blind. Og jeg har virkelig sett hva rusmiddel i store doser gjør med folk.

Min opplevelse er at rusmisbrukere er like gode og onde som folk ellers i samfunnet, og synes Mim forenkler problematikken ganske kraftig i forhold til barn og samvær og slikt. Nå setter jeg riktignok en del handlinger på kontoen for rusmisbruk, og ikke på kontoen for ondskap da. Jeg er imidlertid helt enig i at man har for lite fokus på risiko og barnets behov i saker hvor rus er innvolvert. Jeg har vært borti tilfeller hvor man i aktiv narkotikarus har fått videre ansvar for barn, fordi man ikke har kunnet påvise omsorgssvikt. Det er noe som overrasket meg ganske kraftig, jeg trodde rus i seg selv var en såpass stor risiko at det ville kunne føre til omsorgsovertakelse. Media gnåler stadig over hvor lett barnevernet gjennomfører omsorgsovertakelse, men foreldrevernet står virkelig sterkt altså.

Gammel 27-11-08, 17:56   #135
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

kie:

Mim: WTF? Er f.eks Alzheimer pasienter onde når de skjeller ut de omsorgsfulle barna sine? Man må skille mellom personlighet og sykdom.

At rusmisbrukere sporenstreks burde bli fratatt barna sine er jeg 100% enig i. Jeg tillater meg å være så tabloid at jeg hevder at barnevernet er latterlig dårlig. Altfor mange barn lever under forferdelige forhold i årevis, for tingen er tydeligvis å "vente og se".

Gammel 27-11-08, 18:44   #136
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Sånn tenker jeg også.
Og jeg tenker at det er ikke sånn at alle som velger å begynne med narkotiske stoffer har hatt en grusom oppvekst eller har det vanskelig i livet. En del gjør jo det nettopp for å teste ut hva det er. For å leke. For å være tøff? Det er mange årsaker. Og sånn sett synes jeg ikke synd på alle som starter med narkotika. Jeg kan godt synes synd på de som de som har blitt avhengig, for det må være en forferdelig opplevelse. Men noen velger å starte med narkotika selv om de vet konsekvensene, selv om de er oppegående og har kunnskap. Man kan jo spørre seg hvorfor? Når vi i dag er SÅ opplyste om hva det kan gjøre med en.

Jepp.
Jeg har "mistet" noen venner/bekjente oppigjennom årene nettopp på den måten (i den store "partydop"-bølgen for endel år siden), og dem klarer jeg ikke å synes synd på.
Jeg er bare jævlig forbanna på dem, for det har vært opplyste, oppegående mennesker som har gått inn i det med åpne øyne fordi " det er jo så fett!".
Jeg begriper bare ikke en sånn tankegang.

Gammel 27-11-08, 19:12   #137
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mim: Jeg håper virkelig ikke at du tror jeg ved å ikke avgjøre at narkomane per definisjon er onde, mener at man ikke skal sette klare grenser for hva de får lov til å utsette andre for. For meg er ikke det å dele inn folk i gode eller onde nødvendig for å f.eks. gjennomføre en omsorgsovertakelse.

Irma: Jeg siktet ikke til deg og er ganske enig i mye av det du skriver. Jeg liker veldig godt at du har med deg nyansene inn i sånne debatter.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 22:36   #138
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror alle mennesker bærer i seg potensialet til å bli gode eller onde. Jeg tror gud og djevelen er flyttet inn i mennesket som en integrert del av det å være menneske. Kanskje hadde det vært lettere med en ytre kilde. Men jeg synes det er et sidespor å diskutere hva folk har gjort (latt barna sine sulte etc) når man snakker behandling. Jeg synes alle har krav på hjelp og støtte fra samfunnet. Hvis man knekker en fot skal den gipses uansett om man er tre år og uskylden selv, eller om man er 30 og drapsmann.

Hvordan rusmisbrukere skal hjelpes har jeg egentlig ingen konkret formening om, men jeg mener at all hjelp som gjør ting bedre - selv om det bare er noen millimeter bedre er det verdt det. En reise på 1000 mil begynner med ett skritt.

Men dette er hva jeg forventer meg av samfunnet. Der har vi ikke lov å gi dem opp, men som privatpersoner er det en annen sak. Alle har sine tålegrenser, og man bør ikke la disse grensene bli uthulet, uansett om den som gjør det er en narkoman sønn, en irriterende svigermor, en mor som bestandig kritiserer deg eller en lillebror som aldri er blitt voksen. Hvis man setter grenser for seg selv tror jeg det faktisk vil være til nytte - om ikke annet har kanskje den som er narkoman en familie å komme tilbake til hvis vedkommende greier å gjennomføre en avrusning

Emneord
rusmisbrukere

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:56.