|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg får respekt for dem som selger blader for å tjene litt penger. Støtter så godt jeg kan opp om det. De er høflige og alltid like hyggelige.
|
|
|
#82 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Når det gjelder selve behandlingen er vel ikke den den værste. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?
Nei, det har jeg da heller ikke gjort? Tvert i mot. Jeg reagerer på generaliseringen din i første innlegg, og det var det jeg gjorde et poeng ut av.
|
|
|
#84 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg vet ikke helt hva jeg mener. Jeg har nok et hav av fordommer, det skal jeg innrømme. Jeg kjenner også et ubehag -kall det frykt, kall det usikkerhet- de få gangene jeg treffer på noen som kommer litt for nært. Jeg føler empati med dem som har havnet der, og har ingen problemer med å se at de ikke får rare behandlingen i samfunnet. Samtidig er jeg empatiløs/kunnskapsløs/naiv nok (stryk det som ikke passer) til å tenke du har et valg, og du velger dette. Utover det ser jeg ikke på narkomane som en ensartet gruppe. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Har nå skummet gjennom tråden og funnet mange gode poeng. Selv er jeg veldig delt på hva jeg "skal tenke". |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Passiv
|
Som regel har man et valg, hvor bevisst det er kan man diskutere i det uendelige tror jeg. Min erfaring er at det enkelte ganger ligger vanskelige ting i bunnen for det at man blir rusmiddelavhengig. Det er ofte slik at de det gjelder døyver noe som er vanskelig på en eller annen måte selv om noen kommer inn i dette av andre årsaker.
Synes dette er viktige poenger. Ettervernet er nærmest ikke tilstede i det hele tatt. Det er tragisk at de som har maktet å komme seg gjennom abstinensene, som har maktet å være nykter en periode blir sendt tilbake til miljøet. Det er ikke akkurat vanskelig å tenke seg til hvordan de som klarer seg har stålsatt seg. For det er jo hevet over enhver tvil at enkelte illegale rusmidler nesten er umulig å blitt kvitt suget etter. |
|
|
|
#87 |
|
Pauset
|
Var ikke ment som en generalisering, men ser at det ble det. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Passiv
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Om det der med valg: Å bli rusmisbruker er ikke alltid noe valg man tar, det kan fort være sånn det blir. |
|
|
|
#89 |
|
Passiv
|
Dersom det ikke er et valg vil det jo si at det er andre som er ansvarlig for at noen blir rusmiddelavhengige, eller? |
|
|
|
#90 |
|
By the Sea
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Forskning viser at rusmisbruk ofte er en selvmedisinering av psykiske problemer. Med det i bakhodet, ser jeg også på rusmisbruk som en sykdom.
|
|
|
#91 |
|
Passiv
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Skvetten - jeg har jobbet med ungdom i en god del år i den alderen da noen faller utenfor. |
|
|
|
#92 |
|
By the Sea
|
Ja?
|
|
|
#93 |
|
Passiv
|
Det er korrekt at mange ungdommer eksperimenterer men at si at de fleste eksperimenterer med illegale stoffer også skal man være fosiktig med å si. Bergensundersøkelsen, http://www.bergenclinics.no/index.as...and=&subExpand= viser som du ser det motsatte av hva du sier. |
|
|
|
#94 |
|
By the Sea
|
Nei. Kanskje ikke. Men så skal jo ikke jeg stille diagnoser heller.
|
|
|
#95 |
|
Live and let live
|
Men det er forskjell på å ha et valg når man står i en situasjon og får tilbudt en verktøykasse, og det å være i en situasjon og totalt mangle verktøyene.
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14. -Det du tror, avgjør hva du ser. Sist redigert av DM : 25-11-08 kl 23:56. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
weird
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg sliter litt med "logikken" bak valg = ikke sykdom.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#97 |
|
By the Sea
|
Eksepsjonelt godt skrevet, DM!
|
|
|
#98 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Jeg ser hva du skriver og forstår det tildels, men når man har disse verktøyene da eller gir andre fullmakt til å ta valg for seg? |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Passiv
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg har i mange år prøvd å jobbe med mitt syn på rusmisbrukere. Jeg var lenge av den oppfatning at bare man "tok seg på tak" så kunne alle klare seg. Det gjaldt bare å ta seg sammen, liksom. Jeg har selv hatt flere rusmisbrukere i nærmeste familie, og det har nok absolutt farget mine holdninger i negativ retning. Å møte rusmisbrukere som tigger på gata har alltid vært veldig provoserende for meg. Det har nok endret seg litt med årene og jeg er ikke like fordømmende som jeg var, men strever fremdeles med å klare å se på rusmisbrukere som likeverdige. Jeg er absolutt ikke stolt over det, og ser at problemet ligger hos meg. :ærlig: |
|
|
|
#100 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg ønsker massevis av gode behandlingstilbud til rusavhengige, både avrusing, psykiatrisk hjelp, ettervern og hele pakka. Og ikke minst at hjelpen kommer fort, når motivasjonen kanskje er der. Muligens må noen regler forandres også, disse flotte kriteriene som sier at du må være nykter under behandlingstiden for ikke å bli sparket ut av kabalen... (hvis man fint hadde klart å være nykter når_som_helst hadde man vel ikke trengt avrusing?) I det økonomisk aspektet er jeg litt delt-det føles kanskje bortkastet å prøve gang på gang, uten at den rusavhengige klarer å dra nytte av hjelpen, og man kan kanskje tenke at de pengene kunne vært spart ved å si at nok er nok. Men jeg tenker at de pengene vil kanskje bli brukt opp etterhvert uansett, i det langsiktige løp, da all den "skade" en psykisk syk/rusavhengig kan få til på bare noen få år. Samfunnet har vel ikke det peneste regnestykket på barn av rusavhengige og barn av psykisk syke, etter hva jeg har skjønt.
|
![]() |
| Emneord |
| rusmisbrukere |
|
|