|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Passiv
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?
Det sto altså ingen steder i det jeg skrev at de fleste ungdommer eksperimenterer med andre rusmidler enn alkohol. Det sto at de fleste eksperimenterer med rusmidler og at alkohol var det vanligste. Alkohol er jo også et vanedannende rusmiddel. Det at alkohol er det vanligste står også i stil med at det er vesentlig flere alkoholikere enn narkomane. Jeg tar med disse også, da det etter det jeg ser ikke er rare forskjellen på å være nedkjørt narkoman og alkoholiker på siste stadium. Sist redigert av Slettet bruker : 26-11-08 kl 08:38. |
|
|
|
#102 |
|
Curlingkone
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Nå har jeg prøvd å skrive innlegg to ganger her, men ikke klart å poste det fordi jeg er så usikker på hvordan jeg skal skrive ting. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Ustabil
|
Enig. Det blir for enkelt å bortforklare all rus med psykisk sykdom. |
|
|
|
|
|
#104 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg føler bar for å understreke at når jeg snakker om valg her, så sier jeg ikke "de har valgt selv", ergo er de mindre verdige eller noe slik. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Elsker gamlis- godis
Ja, selvfølgelig. Men dette var et så selvsagt argument at jeg ikke har tatt det med i innlegget. Men er jo enig i det. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Epikur
|
Dette er noe av det mest fordomsfulle og fjollete jeg har lest på lenge.
|
|
|
#107 |
|
intro
|
Helt enig. Å ignorere hele valgaspektet innebærer i mine øyne lett en stakkarslig- og umyndiggjøring av rusmisbrukerne som gruppe. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke mener de skal ha krav på behandling og respekt, selvfølgelig ikke. Jeg synes bare det er litt naivt å tro at alle som ruser seg gjør det fordi de har så store traumer og/eller psykiske problemer at de nærmest er tvunget ut i elendigheten. Det hadde vært interessant å se statistikk på bakgrunnen til rusavhengige mennesker.
|
|
|
|
#108 |
|
Epikur
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Vi er vel forsåvidt alle bare noen få valg fra å henge på Plata.
|
|
|
#109 |
|
Passiv
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg spammer veldig nå, håper jeg ikke irriterer vettet av dere. |
|
|
|
#110 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Mim, det var fjasete skrevet, men jeg tror ikke hun mente det helt slik hun skrev. Hun forklarte jo i et senere innlegg, blant annet at hun mener at alle mennesker er født grunnleggende gode. Noe jeg er en smule uenig i.
|
|
|
#111 |
|
Epikur
|
Enig med deg.
|
|
|
#112 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Valgaspektet synes jeg er interessant. Og på samme måte som vi har gjentatt til det kjedsommelige i denne tråden, at rusmisbrukere ikke er en ensartet gruppe, så tror jeg at årsakene til rusmisbruk ikke er ensartet.
|
|
|
#113 |
|
Ekvilist
|
|
|
|
#114 |
|
Passiv
|
Vi er veldig enige, DM.
Flott måte å si det på, vi er helt enige.
På ingen måte flådd. Det er mange varianter av rusmiddelavhengige. Jeg har som deg møtt veldig mange, unge såvel som eldre. Til syvende og sist tror jeg vi har samme holdninger og rimelig like tanker om dette. |
|
|
|
#115 |
|
Curlingkone
|
Jeg ser at det kan se ut som jeg mener all rusavhengighet bunner ut i psykisk sykdom. Det er nok ikke det jeg mener. Det jeg mente var at jet mener at selve rusavhengigheten ikke er en sykdom i seg selv i mine øyne. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
weird
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Jeg synes mange av de som så glatt avfeier sykdomsaspektet ved rusmisbrukere, virker nesten litt uvitende i forhold til hva jevnlig tilførsel av rusmiddel i store doser gjør med kroppen og psyken.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#117 |
|
By the Sea
|
|
|
|
#118 |
|
weird
Jeg ser hva du sier, men jeg synes det blir feil å blande personlige egenskaper med handlinger som er konsekvens av den svikten rusmisbruket medfører. Om du skjønner.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Leser
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Skriver svaret mitt uten å ha lest tråden, tenkte å ikke være "farget" av det som er skrevet her. Jeg tenker ikke noe spesielt om rusmisbrukere, men jeg føler meg ofte redd for narkomane. Av en eller annen grunn er jeg ikke redd for alkoholikere (ett unntak: de med svære hunder), det er egentlig litt rart, det er jo utrolig mye vold som skjer av folk som er påvirket av alkohol. Vet heller ikke helt hvorfor jeg føler det slik. Har blitt skjelt ut av narkomane, og fått en trussel en gang, men ingenting alvorlig.
|
|
|
#120 |
|
Epikur
|
Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?Kie: Når du lar rusmisbruket komme i veien for det du eventuelt skulle ha av gode personlige egenskaper så er du et dårlig menneske. Hvis du velger rus fremfor omsorg så er du et bedrident ynkelig lite menneske. Jeg blir så forbanna bare av å skrive om det at jeg kjenner jeg aldri aldri kunne ha møtt en rusa mor som ikke tok vare på ungen sin, ettersom jeg sannsynligvis hadde kvalt den jævla nærkisen med egne hender. :sjikkli' tållerang:
|
![]() |
| Emneord |
| rusmisbrukere |
|
|