Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rødprikking i mangel av argumenter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-08, 11:52   #441
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rødprikking i mangel av argumenter

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hva er forresten feil bruk av ryktesystemet?

At man rødprikker sjefene.

Gammel 02-12-08, 11:53   #442
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

At man rødprikker sjefene.

Nå når jeg tenkte jeg skulle være diskret og ikke røpe deg, Sitron. Men siden du sier det selv ...

Gammel 02-12-08, 11:55   #443
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte egentlig på konkrete eksempler ettersom jeg ikke har startet opp den abstrakte delen av hjernen for dagen. :trøtt:

Gammel 02-12-08, 12:07   #444
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men uansett så er det jo faktum at mobbestatestikken stiger igjen. Og mye av mobbingen foregår på måter som man kan sammenligne med rødprikkingen her. Anonymt, over nett, over telefon, facebook etc.
Og selv om barna våre ikke er her (enda) - så ønsker jeg å prøve være en god rollemodell. Og jeg ønsker å ha fokus på det positive, ikke slenge dritt på bakrommet.

Det viser seg også at barn av foreldre som slenger med leppa om andre mennesker, har større sjanse for å ende opp med å mobbe andre. Jeg tror også at folk som rødprikker ofte og som sender disse pga uenighet eller tegnsetting, vil være mer tilbøyelig til å slenge med leppa om andre personer også IRL. Man endrer ikke personlighet totalt inne på nettet.

Dagbladet hadde en tankevekkende artikkel i helga om bitching - verdt å lese for alle.

Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 12:17   #445
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rød-prikking i mangel av argumenter

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Canto, du er mann, ikke sant?

Noen ganske få av kvinnfolkene her, jeg tør ikke si hvilket yrke jeg tror de har , råtter seg sammen mot alle menn som skulle være så "dumme og idiotiske" at de tør å vise seg her inne. Peis på, er nå min mening. Ikke la hønsehakkingen og janteloven ta deg. For de øvrige 99 prosent av medlemmene er herlige mennesker! (og de prikker deg nok til at de utligner det den ene prosenten tar ned)

Har du røyka sokkene dine eller?

Hva ville FP vært uten prikkesutretråder? Ikke mye morsomt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 12:17   #446
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Næh, nå skal jeg slutte å liksom-engasjere meg i denne tråden.
Sånn strengt tatt bryr jeg meg jo lite om prikkesystemet, især rødprikkene. Jeg gir ingen, og jeg får få. Men det var litt morsommere å bruke tid på å argumentere litt her istedet for å rydde og sånn som jeg egentlig bør gjøre nå.

Om jeg får en prikk med "nek" fra noen her inne tar jeg det ikke så tungt, særlig om jeg "kjenner" vedkommende litt, og på den måten kanskje også kjenner til litt tanken bak. Men mange kjenner jo ikke til alle så godt her som enkelte av oss gjør, og da er det ikke like greit å "ta" det for det det er. Ellerno.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 12:29   #447
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hva som skulle skje dersom noen får "for mange" har vi ikke hatt anledning til å finne ut enda.

Kanskje et slikt kort for å påpeke at det heter "enda" fler og "ennå" ikke funnet ut?

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 12:30   #448
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 12:32   #449
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Har du røyka sokkene dine eller?

.

Vi har hatt et lite foredrag, eller snarere fåredrag, om ironi tidligere her. Endte opp med at selv ikke en slags sokratisk jordmormetode klarte å klare opp for mottakeren. Får hive meg over sofistene neste gang.

Gammel 02-12-08, 12:37   #450
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje et slikt kort for å påpeke at det heter "enda" fler og "ennå" ikke funnet ut?

Du har nervene i orden, som flisespikker Padda. Det skal du ha.

Derimot skorter det på norskkunnskapene dine:

Sitat:

enda adv (norr enn þá 'enda på det tidspunkt') 1 tidsadv: fremdeles på det tidspunktet, så sent som, ennå de er e- ikke kommet / da bodde de e- i Bergen / da var han e- ung / vi har e- ikke sett noe til dem

Kilde: Bokmålsordboka

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 12:37   #451
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hatt et lite foredrag, eller snarere fåredrag, om ironi tidligere her. Endte opp med at selv ikke en slags sokratisk jordmormetode klarte å klare opp for mottakeren. Får hive meg over sofistene neste gang.

Ironi er muligens ikke din sterkeste side siden det mer hørtes ut som et slags forsøk på å være morsom på andres bekostning, dog uten den snerten som gjør at responsen fra publikum blir i stedet for

Gammel 02-12-08, 12:39   #452
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette lærte jeg også på skolen, men i følge Språkrådet er "ennå" og "enda" likestilte når de brukes som tidsadverb (men ikke som gradsadverb). Språkrådet anbefaler heller ikke det ene fremfor det andre.

Når vi først er inne på det.

... og det var det visst andre som også visste, ja.

Sist redigert av Turban Smukk : 02-12-08 kl 12:41. Årsak: For treig
Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 12:45   #453
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Standard

Har fått med meg språkrådets anbefaling, og den er vel grei nok den. Kom visst av at folk ikke klarte å se forskjell på de to der. Forøvrig er neppe det så rart, bladde opp i Riksmålsordboken - og forklaringen er på en hel side. Det har jeg aldri sett før.

Gammel 02-12-08, 12:48   #454
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ironi er muligens ikke din sterkeste side siden det mer hørtes ut som et slags forsøk på å være morsom på andres bekostning, dog uten den snerten som gjør at responsen fra publikum blir i stedet for

Joda, det ble sneiet innom dette også. Det var akkurat der den kom om Sokrates, som en slags forklaring på at av de mange formene for ironi, så er det bare en som er ment å være morsom. Resten, eller de morsomme som ikke faller seg slik, kan skaffe deg rødprikker.

Gammel 02-12-08, 12:50   #455
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er ganske mye "fritt frem" på FP. I den grad dette fører til problematisk adferd hos noen, så mener jeg problemet ligger hos den enkelte, og ikke i et system som legger ansvaret der det bør være, nemlig hos den enkelte. Og det er ikke bare en prinsipiell innstilling hos meg, det er også bygget på erfaringene med over to år med FP. Jeg synes det har virket over all forventning å la folk styre seg selv og ta konsekvensene av det, og å la dem som er uenige eller kritiske si fra om det, og så la miljøet og kulturen utvikle seg fra dette - i stedet for at ledelsen lager regler som skal håndheves av moderatorer og administratorer. Det har vært uhyre få tilfeller der det har vist seg nødvendig med offisiell inngripen (men det skjer jo, det også).

Jeg er ikke enig i dette. Jeg er enig i at miljøet på FP er bra, men jeg tror ikke det er fordi at folk får styre seg selv. Jeg tror det er fordi vi har veldig mange på dette forumet som setter en sterk (om enn ubevisst) føring for hvordan man skal oppføre seg. Sterke rollemodeller. (Det er meningen at du og mange andre skal ta dette som et kompliment forresten. )

Gammel 02-12-08, 12:53   #456
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Joda, det ble sneiet innom dette også. Det var akkurat der den kom om Sokrates, som en slags forklaring på at av de mange formene for ironi, så er det bare en som er ment å være morsom. Resten, eller de morsomme som ikke faller seg slik, kan skaffe deg rødprikker.

Man kan glatt være ironisk uten å være morsom, og fortsatt unngå å virke som en brødgjøk. Har jeg hørt.

Gammel 02-12-08, 12:58   #457
canto
Dramaking

canto sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
canto er litt kulcanto er litt kul
Standard

Jeg har fått veldig stor respekt for Ulvefar gjennom denne tråden! Han er i særklasse når det gjelder å se ting fra flere sider, være saklig og konstruktiv når det er det som etterlyses. Han har bidratt til å klargjøre en del ting for meg, bedre enn alle andre tilsammen. Skulle gjerne gitt blomster eller noe, men det høver seg vel ikke fra en mann til en annen..(?) Han er verdt å lytte til!

Gjorde det likevel..

Gammel 02-12-08, 12:59   #458
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av canto, her.

Jeg har fått veldig stor respekt for Ulvefar gjennom denne tråden! Han er i særklasse når det gjelder å se ting fra flere sider, være saklig og konstruktiv når det er det som etterlyses. Han har bidratt til å klargjøre en del ting for meg, bedre enn alle andre tilsammen. Skulle gjerne gitt blomster eller noe, men det høver seg vel ikke fra en mann til en annen..(?) Han er verdt å lytte til!

Gjorde det likevel..

Jeg tar gjerne litt blomster også.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 13:05   #459
canto
Dramaking

canto sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
canto er litt kulcanto er litt kul
Standard

Noen har stjålet bindestreken min!!

Rød-prikking har plutselig blitt rødprikking...

(Jeg pleier forresten ofte å "helgardere" meg hvis jeg er usikker på orddeling, setter ofte en strek mellom for å binde-sammen ord, satser på å slippe-unna med det... )

Gammel 02-12-08, 13:06   #460
Fargo
Hogger i stein

Fargo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Man kan glatt være ironisk uten å være morsom, og fortsatt unngå å virke som en brødgjøk. Har jeg hørt.

Takk.
Den ene drar fram et sitat fra fredags kveld, og skal ha meg til å forsvare det, den andre spinner videre, og jeg er blitt en brødgjøk (også) tirsdag. Tror jeg ville foretrukket hestkuk.

Svar

Emneord
klassiker, prikkesutring, rødprikking

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:18.