Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Barnefordeling ved en evt skilsmisse

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvem synes du i ditt ekte-, samboerskap er mest egnet til å ta vare på barna
Kvinnen 19 12,03%
Mannen 9 5,70%
Begge to like mye 123 77,85%
Dustepoll 7 4,43%
Deltakere: 158. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-08, 17:49   #41
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff: Barnefordeling ved en evt skilsmisse

Begge to like mye.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-08, 17:58   #42
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Hvorfor er ikke dette bra for barna? Trygghet i barnas tilværelse innebærer både et fast bosted og forholdet de har til begge foreldrene. En skilsmisse innebærer at barna mister én av disse pilarene, og det vil alltid være uheldig. Men at en omflakkende tilværelse i utgangspunkt er verre enn å miste mye kontakt med én av foreldrene, er jeg ikke med på.

Nå finnes det ganske mange barn som lever med en forelder som stort sett tar seg av omsorg og ansvar, og en forelder som ikke gjør det. Hvor tilknytningen er mye sterkere til den ene forelderen. Enda så synd det er, så kan man ikke lukke øynene for realitetene. Man bør ha det i bakhodet når man fordeler omsorgen. Barnets alder er også et poeng, jeg ville vært veldig skeptisk til å sende en unge på 0-2 år fra forelder til forelder annenhver uke. Det betyr ikke at jeg ikke tror at begge foreldrene er viktige for barna, eller i stand til å ivareta deres behov på en god måte. Dette med 50/50-deling er også en diskusjon om kontinuitet, bosted, barnets personlighet, oppdragelsesfilosofier osv. Ikke bare foreldrenes foreldrekompetanse.

Gammel 30-11-08, 20:43   #43
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Nå finnes det ganske mange barn som lever med en forelder som stort sett tar seg av omsorg og ansvar, og en forelder som ikke gjør det. Hvor tilknytningen er mye sterkere til den ene forelderen. Enda så synd det er, så kan man ikke lukke øynene for realitetene. Man bør ha det i bakhodet når man fordeler omsorgen. Barnets alder er også et poeng, jeg ville vært veldig skeptisk til å sende en unge på 0-2 år fra forelder til forelder annenhver uke. Det betyr ikke at jeg ikke tror at begge foreldrene er viktige for barna, eller i stand til å ivareta deres behov på en god måte. Dette med 50/50-deling er også en diskusjon om kontinuitet, bosted, barnets personlighet, oppdragelsesfilosofier osv. Ikke bare foreldrenes foreldrekompetanse.

Jeg er helt enig med deg. I en barnefordelingssak er det mange hensyn som må tas, men jeg reagerte på utsagnet om at delt omsorg i de fleste tilfeller ikke er bra for barna. Uten å dvele ved detaljer synes jeg 50/50 er et greit utgangspunkt.

Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 10:00   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Irma. Og det er jo forsåvidt sikkert greit om man ikke bor langt unna hverandre. Men jeg er skeptisk til en 50/50-deling, synes det høres ustabilt ut og at det er mye som skal klaffe for å få det til. Man må jo feks. bo innenfor samme skolekrets? Jeg har jo full forståelse for at mange er uenige, og at en slik deling i mange tilfeller faktisk fungerer ypperlig, men jeg er på mange måter skeptisk og verken jeg eller min mann føler oss komfortable med at barna skal ha en uke her og en uke der.

Gammel 01-12-08, 10:10   #45
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte begge to like mye, men kanskje det egentlig er mannen. Han er mer oppofrende og uselvisk, mer omsorgsfull og tålmodig. Jeg er nok bedre på teori, mat, klær og logistikk.

Gammel 01-12-08, 10:12   #46
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I en slik situasjon finnes det vel knappest noen god løsning. Hvis det blir aktuelt for oss så håper jeg at vi kan oppføre oss såpass sivilisert overfor hverandre at det går an å bo i nærheten. Å bo i samme skolekrets må være en forutsetning for 50/50, mener jeg. Jeg ser likevel på dette som det beste alternativet, fordi jeg også tror at det å få dramatisk mindre tid med den ene omsorgspersonen vil oppleves som mye mer dramatisk.

Gammel 01-12-08, 12:33   #47
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Jeg er faktisk usikker. Vi utfyller hverandre veldig godt som foreldre, og ingen av er soleklart bedre enn den andre. Eldsten har sterk tilknytning til begge to, tipper det samme vil gjelde for vesla innen kort tid (pappaen begynner permisjon i dag og regner med å være hjemme med henne til august).

Vi ville nok prøvd å dele 50/50, men stilt oss åpne for andre ordninger dersom det ikke fungerte. Hvis en skulle hatt hovedomsorg, tipper jeg at det ville blitt meg. Fordi jeg er mer organisert og har større arbeidskapasitet enn han.

Gammel 01-12-08, 15:05   #48
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Begge, men om det hadde blitt 50/50 ved en evt skilsmisse aner jeg ikke.

Gammel 02-12-08, 12:26   #49
Amic@
Tobarnsmor :)

Amic@ sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Har dessverre kommet opp i denne situasjonen, og så langt deler vi 65/35. Men prøver i tillegg å møtes en gang pr uke for å spise middag sammen eller lignende. For meg passer det veldig godt, og personlig hadde nok også jeg hatt problemer med 50/50. Men vi er vel begge foreløpige enige om at vår sønn er for liten til å bo en uke her og en uke der. Virker som det går greit som vi har det nå, og er stort sett fornøyd hvorenn han er. Vi er nok begge like egnet, men jeg er nok den med mest omsorg, mens faren er mer lekekompisen. Det har helt fra fødselen av vært jeg som har passet på å ha rene klær, hele klær, nok klær, passe klær. Variasjoner i middag, planlagt og gjort innkjøpt osv osv. Sånn er det også i dag, men når jeg sier det er noe han trenger kjøper hans far det uten å klage på det altså... Men likevel så er det mitt ansvar det meste. Og jeg trives godt med det...

Gammel 03-12-08, 22:26   #50
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Jeg mener vi er likestilte her

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:28.