Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Stygge dialekter?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Er noen dialekter finere enn andre? (spesifiser i tråden)
Ja 130 90,91%
Nei 5 3,50%
Det tør jeg ikke ha noen mening om 3 2,10%
Vet ikke 0 0%
Dustepoll 5 3,50%
Deltakere: 143. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-08, 01:35   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Nå kommer dere sikkert til å le og synes jeg er domm såm et brø, og det er jeg jo, men jeg sliter litt med å forstå hva dere mener med denne kj- kontra ch-lyden. Jeg blir usikker på om jeg snakker "feil", men jeg snakker jo slik som alle andre jeg kjenner, med unntak av ei venninne fra Bryne. Hun har denne "tyske" uttalen når hun skal si kjøkken, kino osv. Som når man sier "ich". Er det det som er feil eller riktig? Er det en ch-lyd eller kj-lyd? Flaut å spørre, men jeg må jo ...

Sist redigert av Dixie Diner : 06-12-08 kl 01:49. Årsak: Skrivefeil
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 07:50   #2
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nå kommer dere sikkert til å le og synes jeg er domm såm et brø, og det er jeg jo, men jeg sliter litt med å forstå hva dere mener med denne kj- kontra ch-lyden. Jeg blir usikker på om jeg snakker "feil", men jeg snakker jo slik som alle andre jeg kjenner, med unntak av ei venninne fra Bryne. Hun har denne "tyske" uttalen når hun skal si kjøkken, kino osv. Som når man sier "ich". Er det det som er feil eller riktig? Er det en ch-lyd eller kj-lyd? Flaut å spørre, men jeg må jo ...

Uttaler du ordet kjede og skjede likt? Hvis ikke skiller du mellom kj-lyden og skj-lyden.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 09:12   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Uttaler du ordet kjede og skjede likt? Hvis ikke skiller du mellom kj-lyden og skj-lyden.

Jeg har ofte elever som uttaler kjede som skjede og da må jeg nesten kommentere det. Jeg spør om de snakker om det de har rundt halsen eller om underlivet sitt. De pleier å bli litt flaue

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 10:23   #4
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har ofte elever som uttaler kjede som skjede og da må jeg nesten kommentere det. Jeg spør om de snakker om det de har rundt halsen eller om underlivet sitt. De pleier å bli litt flaue

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 12:09   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Jeg tror jeg sier det likt ja. :uttaler høyt: Oj, da snakker jeg feil? Hvordan skal jeg uttale ordene da? Skjede = sjede?? Eller uttales kjede med den tyske "ich"-lyden? Jeg høres aldri (bortsett fra krystallklart) uttale det sånn ... Snakker alle her feil?

Gammel 06-12-08, 12:24   #6
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror jeg sier det likt ja. :uttaler høyt: Oj, da snakker jeg feil? Hvordan skal jeg uttale ordene da? Skjede = sjede?? Eller uttales kjede med den tyske "ich"-lyden? Jeg høres aldri (bortsett fra krystallklart) uttale det sånn ... Snakker alle her feil?

Kjede uttales som når du smiler og uttaler kj-lyden langt bak i munnen, mens skjede uttales som når du biter tennene sammen og uttaler skj-lyden ut mellom tennene. Skjønner?

Gammel 06-12-08, 12:26   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*kremt* Vi skiller da mellom kj og skj her også!

Gammel 06-12-08, 12:28   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Kjede" uttales med den tyske ich-lyden, ja. Mens "skjede" uttales med tysk sch-lyd. (Og å skrive denne lyden som "ch" synes jeg er helt villedende, jeg skjønner godt at du blir forvirret av det.)

Jeg er ikke sikker på dialekten din, men i noen vest- og sørvestlandske dialekter (Bergen, tror jeg?) uttaler de vel "sj" lyden som først en "s" og så en "j" - sånn at "sjakk" uttales "s-jakk". (Mens det vanligste i andre dialekter er å bruke "sch"-lyden her, altså "schakk".) Hvis du har en slik dialekt, blir det riktig å uttale "skjede" som "s-jede".

Gammel 06-12-08, 13:05   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"Kjede" uttales med den tyske ich-lyden, ja. Mens "skjede" uttales med tysk sch-lyd. (Og å skrive denne lyden som "ch" synes jeg er helt villedende, jeg skjønner godt at du blir forvirret av det.)

Jeg er ikke sikker på dialekten din, men i noen vest- og sørvestlandske dialekter (Bergen, tror jeg?) uttaler de vel "sj" lyden som først en "s" og så en "j" - sånn at "sjakk" uttales "s-jakk". (Mens det vanligste i andre dialekter er å bruke "sch"-lyden her, altså "schakk".) Hvis du har en slik dialekt, blir det riktig å uttale "skjede" som "s-jede".

Da tenkte jeg riktig, takk for svar.
På min dialekt (Stavanger) er det visst ikke vanlig å bruke ich-lyden, men mange bruker sj på den måten du beskriver. Helst litt eldre folk. Mamma er fæl på den der. Sjø, sjele, sjinke, s-jokolade.

Nå spurte jeg mannen min om dette og ba ham si Kjell og kino, og det hørtes helt likt ut. Han sier ich-lyden ikke er vanlig her, og det er det jeg også har skjønt.

Det er jo litt dumt at folk går rundt og tror at alle Stavangerfolk snakker feil uten at de tar hensyn til at det er dialekt.

Gammel 06-12-08, 14:06   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da tenkte jeg riktig, takk for svar.
På min dialekt (Stavanger) er det visst ikke vanlig å bruke ich-lyden, men mange bruker sj på den måten du beskriver. Helst litt eldre folk. Mamma er fæl på den der. Sjø, sjele, sjinke, s-jokolade.

Nå spurte jeg mannen min om dette og ba ham si Kjell og kino, og det hørtes helt likt ut. Han sier ich-lyden ikke er vanlig her, og det er det jeg også har skjønt.

Det er jo litt dumt at folk går rundt og tror at alle Stavangerfolk snakker feil uten at de tar hensyn til at det er dialekt.

Bor på Sola, og jeg deler ikke ditt inntrykk. Det er helst fjortiser som er sløve med forskjellen på skj/kj. Vi har kj-lyd i Stavanger også.

Gammel 06-12-08, 18:55   #11
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oioioi... Iset da. Kan muligens se igjennom fingrene her, iom at du ikke er østlending. Men hadde du snakket min dialekt, men chhhhhh, så hadde jeg antagelig tenkt litt at du muligens ikke 1. Ikke var så lur 2. Var en av våre nye landsmenn 3. Kunne trengt noen timer hos logoped.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.