|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
Se resultatene: Er noen dialekter finere enn andre? (spesifiser i tråden) | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
130 | 90,91% |
Nei |
5 | 3,50% |
Det tør jeg ikke ha noen mening om |
3 | 2,10% |
Vet ikke |
0 | 0% |
Dustepoll |
5 | 3,50% |
Deltakere: 143. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stygge dialekter?Nå kommer dere sikkert til å le og synes jeg er domm såm et brø, og det er jeg jo, men jeg sliter litt med å forstå hva dere mener med denne kj- kontra ch-lyden. Jeg blir usikker på om jeg snakker "feil", men jeg snakker jo slik som alle andre jeg kjenner, med unntak av ei venninne fra Bryne. Hun har denne "tyske" uttalen når hun skal si kjøkken, kino osv. Som når man sier "ich". Er det det som er feil eller riktig? Er det en ch-lyd eller kj-lyd? Flaut å spørre, men jeg må jo ...
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 06-12-08 kl 01:49. Årsak: Skrivefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Stygge dialekter?
Uttaler du ordet kjede og skjede likt? Hvis ikke skiller du mellom kj-lyden og skj-lyden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jeg har ofte elever som uttaler kjede som skjede og da må jeg nesten kommentere det. Jeg spør om de snakker om det de har rundt halsen eller om underlivet sitt. De pleier å bli litt flaue |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nymotens gammeldags
Jeg tror jeg sier det likt ja. :uttaler høyt: Oj, da snakker jeg feil? Hvordan skal jeg uttale ordene da? Skjede = sjede?? Eller uttales kjede med den tyske "ich"-lyden? Jeg høres aldri (bortsett fra krystallklart) uttale det sånn ... Snakker alle her feil?
![]() |
#6 |
Salt in the rainbow
|
Kjede uttales som når du smiler og uttaler kj-lyden langt bak i munnen, mens skjede uttales som når du biter tennene sammen og uttaler skj-lyden ut mellom tennene. Skjønner?
![]() |
#7 |
Personlig pessimist
|
*kremt* Vi skiller da mellom kj og skj her også!
![]() |
![]() |
#8 |
flisespikker
|
"Kjede" uttales med den tyske ich-lyden, ja.
![]() |
#9 |
Nymotens gammeldags
Da tenkte jeg riktig, takk for svar.
![]() |
#10 |
Personlig pessimist
|
Bor på Sola, og jeg deler ikke ditt inntrykk. Det er helst fjortiser som er sløve med forskjellen på skj/kj. Vi har kj-lyd i Stavanger også.
![]() |
![]() |
#11 |
Pauset
|
Oioioi... Iset da. Kan muligens se igjennom fingrene her, iom at du ikke er østlending. Men hadde du snakket min dialekt, men chhhhhh, så hadde jeg antagelig tenkt litt at du muligens ikke 1. Ikke var så lur 2. Var en av våre nye landsmenn 3. Kunne trengt noen timer hos logoped. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|