Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 18:45   #101
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

rine, leser du hele tråden før du svarer? Forkynnelse i skolen er ikke bare en liten detalj for mange av oss. Min motvilje mot denslags gjorde meg til en "oppsetsig unge" på ungdomsskolen. Du sier selv at religion er et viktig fag. Det er jeg helt enig i. Dog med en objektiv holdning til religion, med like mye tid viet til alle de store trosretningene. Hvilke grunnholdninger det norske samfunn er bygget på bør komme frem i samfunnsfag, historie og denslags, ikke i religionsundervisning.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 18:46   #102
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, herlighet, aC, du skjønner vel at man er mot all religionshistorie fordi man er mot religionsundervisning i skolen. Hejjegud altså!

Gammel 07-12-08, 18:48   #103
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå har jo Ulvefar kommet med et godt eksempel på en person det ikke gikk spesielt godt med etter kristendomsundervisningen. Hun ville sikkert ikke sagt det samme om seg selv, og rukket opp hånda i den diskusjonen rine henviser til.

Nå har jeg lest barnehagens formålsbestemmelse, og der står det svart på hvitt at opplæring i tro er opp til hjemmet. Det vil si at å ta med barna på gudstjeneste ikke er i overensstemmelse med forskriften.

Merker jeg er veldig spent på svaret når jeg spør hva tirsdagens kirkebesøk for barnehagen innebærer.

Gammel 07-12-08, 18:51   #104
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nei, herlighet, aC, du skjønner vel at man er mot all religionshistorie fordi man er mot religionsundervisning i skolen. Hejjegud altså!

Åh. Nå har jeg glemt å lese en regelbok igjen!

Gammel 07-12-08, 18:53   #105
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Enn det er for hvem...?

Vel, brevet var bra skrevet, det skal dere ha! Men å flashe ord som menneskerettsdomomstolen og potensielle brudd på opplæringsloven p.g.a en julegudstjeneste?

Gjerne det. Gi meg statsstøtten fra en organisasjon hvor 80% av befolkningen er passive medlemmer så skal jeg med glede slippe jobben min og organisere RLE slik jeg mener det burde gjøres!

Jeg kan ikke gi deg den, vet du. Nå står jo folk helt fritt til å melde seg ut av statskirken da. Og man kan la være å melde barna sine inn. Det at så mange er medlemmer, om enn passive, sier meg at det kanskje finnes et behov for en felles kirke hos folket.

Hva kan det komme av at ingen har meldt seg tror du?
Enten
-ble man ikke religiøs og tok per din og nennes definisjon ikke skade av det
-eller så ble man det og skjønner neppe at man er det.
Jeg tipper alternativ 1.

Mener du at det går folk rundt som er totalskadet av kristendommen og så vet de ikke engang om det? Hvem sikter du til? Vet du ikke om noen, blir det jo bare en tom påstand.

Ja, jeg synes aC satte fingeren på det absurde i argumentasjonen deres på en fantastisk måte.

Det mest absurde her, var den tåpelige sammenligningen til aC.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 18:54   #106
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Forskjellen på de ritualene du nevner, og gudstjeneste, er at gudstjeneste er ren forkynnelse. En begravelse eller barnedåp er som oftest ikke det, selv om det jo kan forekomme prester som ikke "greier å holde seg".
Hvorfor det skal være så fordelaktig å kunne gangen i en gudstjeneste, skjønner jeg ikke. Da må det i så fall være like fordelaktig å kunne gangen i en tilsvarende seremoni i andre religioner.

Mitt barn har akkurat startet på skolen, og foreløpig har vi fått lapp om én gudstjeneste* nå før jul. Denne er midt i skoletiden, men det står klart og tydelig at foreldrene må følge barnet til kirken. Noe vi ikke kommer til å gjøre.

* Denne gudstjenesten er et tilbud til en liten gruppe elever bare, ikke for "hele skolen".

En barnedåp er en vanlig gudstjeneste der man blant annet sier trosbekjennelsen og ber Fader Vår. Er ikke det forkynnelse?

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 18:54   #107
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg trodde heller ikke det var et problem, men det kan jo virke som om noen øsnker å gjøre det til et større problem enn det er...:

Du leste tydligvis ikke e-posten min du quotet? Når gudstjenesten blir framlagt som "metode" i et skolefag som ikke skal inneholde forkynnelse, så synes jeg det er ganske hårreisende. I tillegg til at det bryter med fagets læreplan og overhodet ikke forholder seg til dommen i menneskerettighetsdomstolen. Menneskerettighetsdomstolen bør selvfølgelig skamme seg for å ha trodd at religionsfrihet og frihet fra å bli tvunget til å overvære forkynnelse fra religioner man ikke tror på, har noe med menneskerettigheter å gjøre. Go tell'em!

Nenne, jeg har flere familiemedlemmer som definitivt vil mene at de har tatt skade av å som barn bli utsatt for forkynnelse og kristen religion. Det er en del aspekter ved kristen tro - Gud "ser" deg, Jesus døde for dine synder osv. - som kan virke ganske skremmende for barn. Jeg vet også om barn som har kommet gråtende hjem fra kirken, fordi de har fått vite at foreldre, besteforeldre eller andre de er glade i skal komme til helvete og brenne til evig tid.

I tillegg så synes jeg det når denne debatten kommer opp er en tendens til forståelse for at f.eks muslimer, hinduer, jøder - altså de som har en annen religion - ikke ønsker at deres barn skal delta i kristne gudstjenester, men minimalt med respekt for at humanetikk og ateisme også er et livssyn, ikke kun fravær av en tro.

Gammel 07-12-08, 18:58   #108
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg vokste opp i et kristent hjem, har vært på alt som er av gudstjenester i skole og speider, og jeg har jobbet mange år i diverse kristne organisasjoner... Det finnes knapt noen bedre ateist enn meg, og ungene mine får være med i kirka så mye de bare vil. Kommer presten og sier at "Jesus er sannheten," så skal nok mamma og pappa klare å fortelle at "ja, presten og mange andre tror at Jesus er sannheten, muslimer tror at Allah er sannhet osv osv..."

Jeg har stor tro på hjemmets innflytelse av en eller annen pussig grunn.

Har det litt som deg, bortsett fra at jeg ikke har vokst opp i et kristent hjem. (Har ikke gått i speider, derimot i kristent barnekor.) Min skolegutt har kommet hjem og snakket om både Zakkeus og kvinner i burka. Mine svar er omtrent som dine.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:01   #109
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Det mest absurde her, var den tåpelige sammenligningen til aC.

Absurd for deg, ganske realitetsorientert for meg. :been there, done that, got the t-shirt:

Gammel 07-12-08, 19:04   #110
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Vel, brevet var bra skrevet, det skal dere ha! Men å flashe ord som menneskerettsdomomstolen og potensielle brudd på opplæringsloven p.g.a en julegudstjeneste?

Bedre enn å flashe ord om evig fortapelse foran barn som bare vil se oldemoren sin begravet. "For at den som tror på ham ikke skal gå fortapt, men ha evig liv"

Jeg kan ikke gi deg den, vet du. Nå står jo folk helt fritt til å melde seg ut av statskirken da. Og man kan la være å melde barna sine inn. Det at så mange er medlemmer, om enn passive, sier meg at det kanskje finnes et behov for en felles kirke hos folket.

Kan du ikke? Nå ble jeg litt satt ut for det var jo akkurat det jeg mente du skulle.
At så mange er passive kan du tolke dithen du vil, i mitt tilfelle tolker jeg det som et bedre tegn enn om de hadde vært aktive, men du kan ikke bare slenge ut av deg at hvis disse kranglete foreldrene er uenige så kan de jo bare matche ressursene til den norske kirke? "Se, de stiller ikke opp som RLE-lærere i det ganske land så det er nok fordi de ikke er serriøse. "

Mener du at det går folk rundt som er totalskadet av kristendommen og så vet de ikke engang om det? Hvem sikter du til? Vet du ikke om noen, blir det jo bare en tom påstand.

Jeg ville vært mye mer forundret om de som var hardest skadet av en religion visste om det selv! Det ligger vel i sakens natur...

Ellers står eksemplene i kø (nevnt ett over innlegget ditt) men litt ufint å legge ut navn og addresse kansje...?

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:08   #111
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg har stor tro på hjemmets innflytelse av en eller annen pussig grunn.

Og det var vel egentlig mitt poeng også. Det hjemmet står for og gir med som ballast MÅ da gi mye mer tyngde enn det ungene opplever en sjelden gang. Tror man ikke på det, har vel ikke hjemmets verdier mye hold i seg.

Religiøse miljøer blir beskyldt for å være trangsynte, men det er neimen ikke mye vidvinkel fra andre kanter heller tydeligvis.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:10   #112
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Og det var vel egentlig mitt poeng også. Det hjemmet står for og gir med som ballast MÅ da gi mye mer tyngde enn det ungene opplever en sjelden gang. Tror man ikke på det, har vel ikke hjemmets verdier mye hold i seg.

Religiøse miljøer blir beskyldt for å være trangsynte, men det er neimen ikke mye vidvinkel fra andre kanter heller tydeligvis.

Her går det ikke på trangsynthet mot religiøse miljøer i det hele tatt, det har vi da nok andre tråder til. Poenget er at skolen skal være hellig, ikke hellig i den religiøse forstanden, men hellig i den forstand at den skal være faktabasert. Forkynnelse er ikke faktabasert.
Jeg tror ikke et par turer i kirken i løpet av et skoleår er ødeleggende. Derimot synes jeg problematikken som oppstår når man ikke vil i kirken de to turene er ødeleggende.

Gammel 07-12-08, 19:10   #113
Dali
Glad

Dali sin avatar

Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Riktig, man kan la være å melde sine barn inn. De aller færreste melder sine barn inn i den norske kirke. Det skjer nemlig automatisk, så lenge en av foreldrene er medlem. Man må faktisk aktivt velge å melde ut sitt barn, om man ikke ønsker at det skal være medlem.

Gammel 07-12-08, 19:11   #114
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Riktig, man kan la være å melde sine barn inn. De aller færreste melder sine barn inn i den norske kirke. Det skjer nemlig automatisk, så lenge en av foreldrene er medlem. Man må faktisk aktivt velge å melde ut sitt barn, om man ikke ønsker at det skal være medlem.

Det skjer nå når man ikke er medlem også. :erfaren:

Gammel 07-12-08, 19:15   #115
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Og da bør vel den som ikke er meldt inn være så obs at h*n melder ut barnet også, hvis det er viktig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:15   #116
Dali
Glad

Dali sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det skjer nå når man ikke er medlem også. :erfaren:

Og det er heller ikke lett å melde ut sitt barn, det hender seg man får brev fra departementet om at barnet står innmeldt i to trossamfunn, hvilket vil man velge?
*også erfaren:

Gammel 07-12-08, 19:16   #117
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Og det er heller ikke lett å melde ut sitt barn, det hender seg man får brev fra departementet om at barnet står innmeldt i to trossamfunn, hvilket vil man velge?
*også erfaren:

Er det vanskelig å svare på et brev? Det var vaaaanskelig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:16   #118
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Her går det ikke på trangsynthet mot religiøse miljøer i det hele tatt, det har vi da nok andre tråder til.

Poenget er at utenfor religiøse miljøer er man visst livredde for noen form for religiøs påvirkning. Farlig! Da kan man visst ikke ha stor tro på egne verdier og holdninger hvis man frykter at et religiøst møte av et hvilket som helst slag, skal kunne ødelegge alt man har forsøkt å lære ungene hjemmefra. Derav min oppfatning om mangel på vidvinkel.

Jeg har mye mer respekt for ateistene i min omgangskrets som sender ungene på søndagsskole for at de skal ha samme mulighet til å ta selvstendige valg som det foreldrene selv har tatt. De risikerer at "ateistens sønn ber aftenbønn".

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:16   #119
Dali
Glad

Dali sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Og da bør vel den som ikke er meldt inn være så obs at h*n melder ut barnet også, hvis det er viktig.

Ja. Les mitt forrige innlegg for oppklaring.

Gammel 07-12-08, 19:16   #120
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jada, men likevel får man invitasjoner til både dåpssamtaler, fireårsbok m.m.

Svar

Emneord
religion, tro

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.