|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Absolutt ikke. Livssyns-nøytralt vil si at det ikke er noen preferanser for den ene religionen over de andre, eller dersom f.eks et gravsted er livssynsnøytralt at alle symboler er lov eller at ingen er lov.
Tja, det er jeg ikke så sikker på, det er jo bare viktig for folk som er åndelige av seg, og om de hadde sluttet å være åndelige, så hadde de jo ikke syntes at de mistet noe.
![]() |
#182 |
Pauset
|
Det er visst naturvitenskapelig bevist at Rødehavet kunne ha blitt delt slik som nevnes i Bibelen. Det er snakk om forholdet til månen og flod og fjære, uten at jeg kan forklare det nærmere... |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg må bare kommentere denne. Jeg underviser jo i RLE og prøver å fremstille religionene på samme måten. Men, jeg kjenner kristendommen så utrolig mye bedre enn jeg kjenner de andre religionene. Rett og slett fordi det er det jeg er født og oppvokst med. Men jeg prøver i allefall å fortelle om religionene på en så nøytral måte som mulig. I tillegg, når barna spør er jeg veldig bevisst på å henvise dem til mor og far når det gjelder hva de skal tro på. Det er en vanskelig balansegang.
![]() |
#184 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Religion er viktig i seg selv. Mange av de konfliktene vi hører om daglig har sin grobunn i religion. (Ikke det beste argumentet for ateister kanskje.
Ufint? Ja. Mer troverdig? Utvilsomt.
Den episoden tenker jeg også på. Sist redigert av rine : 07-12-08 kl 21:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Jeg vet at ved den skolen jeg jobber sliter de (jeg sier de fordi jeg ikke underviser i RLE) med å få folk til å komme å snakke om andre relgioner. Selv på en skole med 22% minoritetsspråklige. De får lov til å komme i den katolske kirken i 10. om de har tid til besøk (jeg forstår jo at det kan bli mye besøk på dem når alle barne-, ungdoms-og videregående skolene i distriktet tar kontakt). Det finnes ingen moske, men det finnes en organisert forsamling av muslimer. Likevel er det vanskelig å få knytte dem til seg. Hvorfor, aner jeg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Pauset
|
Samme her. Jeg har blant annet muslimer blant mine elever. De feirer Id nå og det har vi snakket om. Jeg er opptatt av at vi skal snakke om ulike høytider i andre religioner, men vi har også snakket om at noen feirer jul fordi de tror på Jesu fødsel, mens noen feirer fordi det er en tradisjon og ikke fordi de tror på Gud eller Jesus. Ingen av mine elever skal vite hva jeg tror på, og det har jeg vært god på, tror jeg... |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Absolut ateist
|
Definér fanatisme. Du skjønner, jeg skal ha eksamen i morgen og dette er et viktig ord.
![]() |
#188 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Siden jeg har vært en god del aktiv i kirka og kjenner de som jobber der i tillegg til at noen av elevene har sett meg aktiv der, tror jeg vel at de aner sannheten. Men, det er ikke min jobb å forkynne. Jeg gjør faktisk en særdeles dårlig jobb med mine egne barn også.
![]() |
#189 |
Mother of Dragons
|
Det er vel ikke noen som ikke er rabiat-ekstrem-kristen, som ikke tenker at det er slik opphavet til mange historier er? Det er vel det som ikke-troende mener om de fleste av historiene.
![]() |
#190 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Jeg er helt uenig, og syns dette høres alldeles grusomt forferdelig kjedelig ut. Det er den motsatte endringen som trengs; at historiene i de andre religionene også fortelles på sine egne premisser, og altså fremstilles som sanne. De har svært liten relevans og resonsans om man ikke gjør det, og denne bakgrunnen trenger elevene for å forstå kultur og litteratur siden. I vår del av verden skal naturligvis historiene i jødedommen og kristendommen ha en mye større plass enn de andre, siden det er de som er bakteppet for hoveddelen av kulturen de skal forholde seg til. Problematiseringen og analysen tar man når de blir eldre. Barn har ingen problemer med å forholde seg til motstridende virkelighetsoppfatninger i historiene de hører. |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Fanatisme er vel en ukritisk, ensidig og overdreven følelse/begeistring for en sak. Ofte polistisk eller religiøst/trosspørmål. Det kan vel også være en slags besettelse for noe. Fotball, til dømes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Pauset
|
Jeg kan ikke si at jeg har gjort en god jobb i forhold til dåpsløftet, men for meg er det ikke et must at mine barn blir kristne. Jeg har levd det meste av mitt liv uten å tro, og det gikk bra det og. Minstejenta går i kor i kirka, men det er fordi det er det eneste barnekoret vi har her, og hun elsker å synge. Mine to eldste barn har valgt å konfirmere seg i kirka, men det er deres valg. Om de ikke hadde villet eller ville ta det humanetisk så hadde det vært greit. Dette må de finne ut av selv... |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Mother of Dragons
|
Hm. Det har jeg ikke tenkt på. Veldig interessant tanke. Den skal jeg gruble litt på.
![]() |
#194 |
Pauset
|
Dersom det var kriteritet for å tro så hadde det ikke vært mange kristne igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Jeg har sett gode (så vidt jeg kan se) argumenter for at kombinasjonen kraftig vind og fjære sjø kan gjøre myrområdene nord i Rødehavet om til gjørme i stedet for mannsdypt vann, men det beviser ikke at en jødisk gruppe flyktet fra Egypt og opplevde fenomenet på veien, og langt mindre at guden deres forårsaket det.
Det har jeg derimot ikke hørt om noen seriøse beviser for. Medmindre du definerer karisma som spesielle evner, for i så fall er det gode argumenter for at minst en av forkynnerene som var aktive i midtøsten rundt år 30 var en karismatisk fyr med gode talegaver.
![]() |
![]() |
#196 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenHitler hadde også karismatiske evner.
![]() |
#197 |
Mother of Dragons
|
Hva mener du? At de fleste kristne tror at alt som står i Bibelen er sant? Eller at teologer ikke diskuterer forskjellige tolkninger?
![]() |
#198 |
|
Altså. Nå må du begynne å lese litt nøyere, rine. Jeg har aldri sagt at jeg ikke vil ha religionsundervisning i skolen. Heller tvert i mot.
Min erfaring (nå er forsåvidt det noen år siden, men dog) var at det var umulig for andre trosretninger å få komme på min ungdomsskole. |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Absolut ateist
|
Med Jesus på?