Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-12-08, 11:32   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men kjære vene da, ateister ønsker jo, som alle andre livssyn som ikke er kristne, å endre på dette, vi håper jo at julegudstjenesten skal slutte å være en tradisjon for alle. Fordi det er en Feil Ting å Gjøre. Julegudstjeneste er ikke en hyggelig ting for andre enn de som er aktivt kristne. (Jeg mener jo at det ikke er en bra ting for dem heller, men det ramler meg jo ikke inn å hindre dem eller argumentere for at de ikke skal gjøre det).

Du argumenterer fortsatt for at ateister kan godt sende barna til julegudstjeneste, men har forståelse for at muslimer ikke gjør det. Hvorfor?

Det gir jeg svar på her:

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes så absolutt at det er et poeng, ja. Hvis du kan respektere venner og familens valg når det gjelder markering av spesielle merkedager, hvorfor kan du ikke respektere det faktum at barna dine går på skole i et land der kristendommen er en viktig del av kulturarven, der skolegudstjenestene har en lang tradisjon og at barna dine med meget stor sannsynlighet kommer til å ta egne selvstendige valg som voksne uansett hva du lar dem være med på og ikke?

Jeg antar at du ikke sender barna jevnlig til andre livssynsseremonier heller. Hadde du dermed nektet å møte opp i en humanetisk begravelse?

Jeg ville ikke nektet barna mine å møte opp i noe som helst (unntak: filmer med for høy aldersgrense.) Det er jo nettopp det som er poenget mitt. Hvorfor denne redselen? Hva med å være litt åpen? Jeg er ikke personlig kristen, jeg har bare fått med meg det faktum at kristendommen har en særstilling i landet vårt og synes det er en naturlig ting at den norske skolen velger å legge et kirkebesøk inn som en frivillig( selvfølgelig) del av juleforberedelsene. (Jeg har ikke vært i kirken på tre år, når jeg tenker meg om... )

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg leser hva du skriver. Og skjønner virkelig ikke hvordan du tenker. Hvorfor i alle dager står det respekt av at muslimer deltar i skolegudstjenester? Eller, sagt på en annen måte, hvorfor står det mer respekt av det enn at de ikke deltar? Og hvorfor tar du ikke poenget med at det er en skoleting, og at gudstjenester i regi av skolen gir et inntrykk av at dette er en Riktig Ting?

Det handler om åpenhet, rett og slett.
Det er helt greit for meg at folk ikke deltar. Virkelig! Jeg savner bare anerkjennelsen av kristendommens historie og posisjon i Norge, og i forbindelse med julen spesielt. Derfor mener jeg at det er en Riktig Ting å gjøre. Jo, faktisk. Det er like riktig å la være å gå. Men skolen i Norge bør fortsette å gi tilbud om julegudstjenester.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 11:34   #2
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville ikke nektet barna mine å møte opp i noe som helst (unntak: filmer med for høy aldersgrense.) Det er jo nettopp det som er poenget mitt. Hvorfor denne redselen? Hva med å være litt åpen? Jeg er ikke personlig kristen, jeg har bare fått med meg det faktum at kristendommen har en særstilling i landet vårt og synes det er en naturlig ting at den norske skolen velger å legge et kirkebesøk inn som en frivillig, selvfølgelig, del av juleforberedelsene. Jeg har ikke vært i kirken på tre år, når jeg tenker meg om...

Det er helt greit for meg at folk ikke deltar. Virkelig! Jeg savner bare anerkjennelsen av kristendommens historie og posisjon i Norge, og i forbindelse med julen spesielt. Derfor mener jeg at det er en Riktig Ting. Jo, faktisk. :grubler: Det er like riktig å la være å gå. Men skolen i Norge bør fortsette å gi tilbud om julegudstjenester.

Da var vi tilbake til Start.
Liker religionsdiskusjoner, men nå har jeg en vegg å snakke med.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 11:35   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt greit for meg at folk ikke deltar. Virkelig! Jeg savner bare anerkjennelsen av kristendommens historie og posisjon i Norge, og i forbindelse med julen spesielt. Derfor mener jeg at det er en Riktig Ting. Jo, faktisk. :grubler: Det er like riktig å la være å gå. Men skolen i Norge bør fortsette å gi tilbud om julegudstjenester.

Anerkjennelse? Regner med at du vil ha med alle de bloddryppende detaljene også. (Og så er jeg helt enig i at posisjonen i forbindelse med julen spesielt bør belyses, men kanskje med annet fortegn enn måten du tenker på.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 11:42   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke nektet barna mine å møte opp i noe som helst (unntak: filmer med for høy aldersgrense.) Det er jo nettopp det som er poenget mitt. Hvorfor denne redselen? Hva med å være litt åpen? Jeg er ikke personlig kristen, jeg har bare fått med meg det faktum at kristendommen har en særstilling i landet vårt og synes det er en naturlig ting at den norske skolen velger å legge et kirkebesøk inn som en frivillig( selvfølgelig) del av juleforberedelsene. (Jeg har ikke vært i kirken på tre år, når jeg tenker meg om... )

Jeg synes ikke et "kirkebesøk" er galt, like lite som jeg synes "moskébesøk" er galt. Jeg synes det er selvsagt at ungene skal lære om ulike religioner på skolen, og det er også naturlig at kristendommen får mest plass i den norske skole, på lik linje med at norsk og europeisk historie får en større del av undervisningen enn asiatisk og afrikansk. Det er forkynning jeg ikke ønsker at skal være en del av skolen. Og det er stor forskjell på å "besøke en kirke" og å delta i en gudstjeneste. Er det virkelig så vanskelig å se?

Sitat:

Jeg savner bare anerkjennelsen av kristendommens historie og posisjon i Norge, og i forbindelse med julen spesielt. Derfor mener jeg at det er en Riktig Ting å gjøre. Jo, faktisk. Det er like riktig å la være å gå. Men skolen i Norge bør fortsette å gi tilbud om julegudstjenester.

Jeg tror ikke mange i denne tråden "ikke anerkjenner kristendommens historie i Norge". Det å ha et annet livsyn forhindrer ikke oppegående folk i å ha kunnskap om kultur og historie. Det er ikke dermed sagt at det er greit å drive forkynning i skolen likevel.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 11:46   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, vi er tilbake til start. Men vi er vel alle enige i at:
1. Det nye RLE faget er en klar forbedring? (Innser at en del lærere likevel kommer til å presse inn sine agendaer, men her må vi som foreldre være på vakt...)
2.Og at en helt frivillig julegudstjeneste med godt, alternativt opplegg for barna som ikke er med også er en forbedring i forhold til tidligere.
Det har vi vel vært enige i hele tiden?

Du snakker ikke til veggen, Ulvefar og aC, jeg forstår hva dere sier, jeg er bare uenig. Det er vel ikke noen bedre grunn til at jeg skulle skifte mening enn til at dere skal det.

Tror jeg avslutter her, jeg også.

Gammel 08-12-08, 11:47   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

og aC, jeg forstår hva dere sier, jeg er bare uenig. Det er vel ikke noen bedre grunn til at jeg skulle skifte mening enn til at dere skal det.

Jo. Du tar nemlig feil.

Gammel 08-12-08, 11:53   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jo. Du tar nemlig feil.

Neida:

Jeg tar aldri feil, det skulle tatt seg ut.

Gammel 08-12-08, 12:10   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Neida:

Jeg tar aldri feil, det skulle tatt seg ut.

Strike two.

Gammel 08-12-08, 11:51   #9
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jepp, vi er tilbake til start. Men vi er vel alle enige i at:
1. Det nye RLE faget er en klar forbedring? (Innser at en del lærere likevel kommer til å presse inn sine agendaer, men her må vi som foreldre være på vakt...)
2.Og at en helt frivillig julegudstjeneste med godt, alternativt opplegg for barna som ikke er med også er en forbedring i forhold til tidligere.
Det har vi vel vært enige i hele tiden?

Du snakker ikke til veggen, Ulvefar og aC, jeg forstår hva dere sier, jeg er bare uenig. Det er vel ikke noen bedre grunn til at jeg skulle skifte mening enn til at dere skal det.

Tror jeg avslutter her, jeg også.

Ja, men det har vi jo vært enige om hele tida, har vi ikke?
Det jeg har prøvd å få frem er hvorfor ikke alle har en like ukritisk holdning til skolegudstjenester og liknende praksis. Her var det jeg møtte veggen. Vi kan gjerne være uenige, men argumentene dine har ikke båret preg av at du har skjønt hva vi har prøvd å formidle. Men om jeg tar feil her er det jo bra.

(Ellers: aC sa det )

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
religion, tro

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:46.