|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Jeg ville ikke nektet barna mine å møte opp i noe som helst (unntak: filmer med for høy aldersgrense.) Det er jo nettopp det som er poenget mitt. Hvorfor denne redselen? Hva med å være litt åpen? Jeg er ikke personlig kristen, jeg har bare fått med meg det faktum at kristendommen har en særstilling i landet vårt og synes det er en naturlig ting at den norske skolen velger å legge et kirkebesøk inn som en frivillig( selvfølgelig) del av juleforberedelsene. (Jeg har ikke vært i kirken på tre år, når jeg tenker meg om... )
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Da var vi tilbake til Start.
![]() |
![]() |
#3 |
|
Anerkjennelse? Regner med at du vil ha med alle de bloddryppende detaljene også. (Og så er jeg helt enig i at posisjonen i forbindelse med julen spesielt bør belyses, men kanskje med annet fortegn enn måten du tenker på.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
Jeg synes ikke et "kirkebesøk" er galt, like lite som jeg synes "moskébesøk" er galt. Jeg synes det er selvsagt at ungene skal lære om ulike religioner på skolen, og det er også naturlig at kristendommen får mest plass i den norske skole, på lik linje med at norsk og europeisk historie får en større del av undervisningen enn asiatisk og afrikansk. Det er forkynning jeg ikke ønsker at skal være en del av skolen. Og det er stor forskjell på å "besøke en kirke" og å delta i en gudstjeneste. Er det virkelig så vanskelig å se?
Jeg tror ikke mange i denne tråden "ikke anerkjenner kristendommens historie i Norge". Det å ha et annet livsyn forhindrer ikke oppegående folk i å ha kunnskap om kultur og historie. Det er ikke dermed sagt at det er greit å drive forkynning i skolen likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenJepp, vi er tilbake til start. Men vi er vel alle enige i at: |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ja, men det har vi jo vært enige om hele tida, har vi ikke?
![]() |