Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-08, 22:26   #61
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ang. overgangsrite så kan jeg ikke fatte hvordan man får konfirmasjon av 2008 til å kunne kalles en overgangsrite. Hvilke kjennetegn finnes? I selve begrepet overgangsrite så ligger det en del premisser. Van Gennep (skrives det slik tro?) har beskrevet mye av dette. Jeg tviler på at konfirmasjon ville passere som en overgangsrite slik den fungerer i dag.

Nå vil jeg ikke gi meg ut på teorien med deg, men i mitt hode så er det jo en markering av overgangen, om ikke til "voksen" så i hvert fall fra barn. En oppsummering av det som har vært, ord å ta med seg inn i neste fase.

Gammel 10-12-08, 22:29   #62
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

...Særlig siden det UTROLIG NOK fortsatt, mange tiår etter at det ble sluttet med det, tror at konfirmasjonen er en bekreftelse av dåplsløftet.

Også her inne, tydeligvis. Dere var mye til stede i egen konfirmasjonsundervisning, skjønner jeg?
...

Man sluttet med det i 1981, har jeg funnet mange steder på nettet. Så det er ikke snakk om veldig mange tiår.

Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 22:43   #63
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er en unitar?

Gammel 10-12-08, 22:43   #64
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hva er det man bekrefter når man konfirmerer seg borgerlig.

Meningen med konfirmasjonen er vel egentlig å bekrefte dåpen.

(Ikke slik å forstå at de fleste som konfirmerer seg i kirken heller er så fryktelig opptatt av det, men den borgerlige konfirmasjonen har jeg alltid sett på som litt komisk: "Jeg er absolutt ikke kristen, men vil gjerne konfirmere meg.")

Hmm, dette har da vitterlig flere her inne, inkludert jeg, prøvd å svare deg på minst en gang før.

Jeg har ikke noe bedre svar nå enn da:
Man bekrefter at man er voksen nok til å selv ha tatt et livssynsvalg. Et valg som i gjennomsnitt ikke er noe mindre bevisst hos de som går gjennom kursene i etikk og livssyn i regi av HEF enn hovedstrømmen av de som tar kirkelig konfirmasjon.

Den gangen spurte jeg om noe du ikke svarte på:

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Hvis du, også etter å ha tenkt deg om litt, synes at det å bekrefte et humanistisk livssyn er latterlig mens det å bekrefte et kristent ikke er det, så fortell meg gjerne hvorfor.

Men kansje denne gangen?

(Altså, jeg er klar over at den teologiske betydningen ikke lenger er at man bekrefter noe som helst, men jeg har en følelse av at det fortsatt er en ganske utbredt oppfatning at man på en eller annen måte "bekrefter" dåpsløftet. I alle fall i den løse betydning at konfirmasjonen brukes for å vise/bekrefte et livssynsvalg (evt. mangel på sådant, men å følge tradisjonen er forsåvidtv også et valg) ovenfor slekt, venner osv.)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 10-12-08 kl 23:31.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 22:46   #65
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis du har lest Wikipedia så er det feil. Det er skrevet av en unitar som tydeligvis ikke har peiling.

Fra Human-etisk forbund Her:
Hvorfor bruker dere ordet konfirmasjon i det hele tatt?
Dette spørsmålet har blitt stilt opp gjennom hele vår konfirmasjonsordnings levetid, det vil si fra 1951. Ordet 'confirmare' er latin og betyr å bekrefte/støtte/styrke. Vi har alltid brukt ordet i de to siste betydningene (i 1981 forlot Kirken betydningen å bekrefte dåpsløftet).

Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 23:00   #66
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er en unitar?

http://en.wikipedia.org/wiki/Unitarians

http://www.uua.org/visitors/index.shtml

Flere jeg kjenner til fra USA som ikke føler seg hjemme i andre trossamfunn, finner seg ofte til rette i UU kirker.

Gammel 10-12-08, 23:06   #67
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Hm. Da jeg var religiøs var jeg tydeligvis en slags Unitar uten å vite at det hadde et navn. Takk.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 00:08   #68
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Hmm, dette har da vitterlig flere her inne, inkludert jeg, prøvd å svare deg på minst en gang før.

Jeg har ikke noe bedre svar nå enn da: Man bekrefter at man er voksen nok til å selv ha tatt et livssynsvalg. Et valg som i gjennomsnitt ikke er noe mindre bevisst hos de som går gjennom kursene i etikk og livssyn i regi av HEF enn hovedstrømmen av de som tar kirkelig konfirmasjon.

Den gangen spurte jeg om noe du ikke svarte på: Men kansje denne gangen?

(Altså, jeg er klar over at den teologiske betydningen ikke lenger er at man bekrefter noe som helst, men jeg har en følelse av at det fortsatt er en ganske utbredt oppfatning at man på en eller annen måte "bekrefter" dåpsløftet. I alle fall i den løse betydning at konfirmasjonen brukes for å vise/bekrefte et livssynsvalg (evt. mangel på sådant, men å følge tradisjonen er forsåvidtv også et valg) ovenfor slekt, venner osv.)

Jeg så faktisk ikke det spørsmålet da- helt sant! (Du skriver jo så mye...) Men altså: Jeg synes ikke det er noe rart i seg selv at humanetikere og andre tros/livssynsamfunn har sine skikker og tradisjoner. Det som derimot er litt rart,er at dere velger å adoptere en kristen tradisjon, gjennomfører den på samme alderstrinn, og jaggu kaller dere ikke det for konfirmasjon også.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 00:09   #69
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du mener altså at man ikke skal kalle bryllup det samme heller?

Gammel 11-12-08, 00:13   #70
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Mulig det, men opprinnelsen er kristen. (Mener det kommer av når biskopen la hånden på hodet til barnet etter dåpen.)

Markering av overgang fra barn til voksen finnes da i alle kulturer og trossamfunn.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 00:15   #71
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Fra Human-etisk forbund Her:
Hvorfor bruker dere ordet konfirmasjon i det hele tatt?
Dette spørsmålet har blitt stilt opp gjennom hele vår konfirmasjonsordnings levetid, det vil si fra 1951. Ordet 'confirmare' er latin og betyr å bekrefte/støtte/styrke. Vi har alltid brukt ordet i de to siste betydningene (i 1981 forlot Kirken betydningen å bekrefte dåpsløftet).

Det er egentlig ikke noe svar. Kirken hadde allerede det navnet. Det finnes helt sikkert maaange andre ord fra både gresk og latin som betyr omtrent det samme. (Det var vel litt enklere å holde seg til noe som var kjent fra før, tenker jeg.) I andre sammnhenger blir det kalt stjeling/svindel å benytte seg av et allerede veletablert produktnavn.

Gammel 11-12-08, 00:17   #72
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Det som derimot er litt rart,er at dere velger å adoptere en kristen tradisjon, gjennomfører den på samme alderstrinn, og jaggu kaller dere ikke det for konfirmasjon også.

rart at du synes det da.

Konfirmasjon markerer jo overgang fra ungdom til voksen, og er en fin markering som jo ikke behøver ha noe religiøst over seg. Hvas kulle det ellers hett, liksom?

I andre sammnhenger blir det kalt stjeling/svindel å benytte seg av et allerede veletablert produktnavn.

Skremmern, Sitron, anybody? Make my day.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 00:19   #73
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det blir noe annet. (Er jeg ganske sikker på, men gidder ikke lete etter historien til det ordet nå.) HEF har jo vært flinke med barnedåpen: Heter ikke det navnefest?

Hva kaller dere kollekten forresten?

Gammel 11-12-08, 00:20   #74
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Eller gravferd.

Gammel 11-12-08, 00:22   #75
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker vi lærte at dåpen ble bekreftet i konfirmasjonen. Og jeg begynte på skolen på slutten av syttitallet.

Gammel 11-12-08, 00:23   #76
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

rart at du synes det da.

Konfirmasjon markerer jo overgang fra ungdom til voksen, og er en fin markering som jo ikke behøver ha noe religiøst over seg. Hvas kulle det ellers hett, liksom?

Skremmern, Sitron, anybody? Make my day.

Hva ellers? Hvis jeg hadde startet min egen syltetøyfabrikk, er jeg rimelig sikker på at jeg skulle klart å komme opp med noe bedre enn Nora?

(-Neida, det er ikke den Nora, dette er en heeelt annen betydning av ordet...)

Skremmern og Sitron? Er du ikke stor jente?

Gammel 11-12-08, 00:32   #77
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Eller gravferd.

Bryllup og gravferd er norske ord (norrøne, hvis jeg ikke tar feil)
Skjønner dere virkelig ikke forskjellen på å bruke de ordene og å bruke det latinske ordet som stammer fra en kirkelig/kristen handling? Eller bare kverulerer dere?
Og gravferd? Man må jo nesten få lov til å dø, enten man er humanist eller kristen. Kristendommen har jo ikke monopol på å begrave mennesker!
De har vel forsåvidt ikke monopol på å markere overgangen fra barn til voksen heller. Det jeg stiller meg bittelittegranne undrende til, er at et såpass nytt samfunn som HEF (femtitallet?) ser seg nødt til å låne så mye fra f.eks kirken.
Takk- det var bare det jeg ville si.

Gammel 11-12-08, 00:35   #78
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

rine, jeg håper du har det samme standpunktet til kristendommens kidnapping av jula. Du er vel konsekvent?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 00:37   #79
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Skjønner dere virkelig ikke forskjellen på å bruke de ordene og å bruke det latinske ordet som stammer fra en kirkelig/kristen handling? Eller bare kverulerer dere? i.

Som du ser beskrevet lengre oppe her, så er visst ordet ikke kristen i utgangspunktet.

Gammel 11-12-08, 00:38   #80
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har vel forsåvidt ikke monopol på å markere overgangen fra barn til voksen heller.

Slik jeg har forstått det så var konfirmasjon i kirken obligatorisk i gode gamle dager og andre ungdomsfester var ikke tillatt. Hvis det stemmer så synes jeg det blir nærmest jevngodt med et forsøk på monopol.

Sitat:

Konfirmasjonen var pliktig for alle. Den gjaldt alle i samfunnet. Slik sett var kirkelig konfirmasjon hele tiden uttrykk for noe allment og verdslig. Alternative ungdomsfeiringer var forbudt.

http://www.human.no/templates/Page____745.aspx

Videre så synes ikke jeg det er superrart at de endte med betegnelsen "borgerlig konfirmasjon" (nå heter det vel humanistisk konfirmasjon ) for virkelig å markere at det var et alternativ.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:07.