Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-08, 00:39   #81
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

rine, jeg håper du har det samme standpunktet til kristendommens kidnapping av jula. Du er vel konsekvent?

Jeg har aldri hatt problemer med å innrømme realitetene:De kristne har kidnappet jula. Helt klart. Og humanistene har kidnappet konfirmasjonen. Sånn er det med den saken.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 00:41   #82
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har aldri hatt problemer med å innrømme realitetene:De kristne har kidnappet jula. Helt klart. Og humanistene har kidnappet konfirmasjonen. Sånn er det med den saken.

Da syns jeg du burde skrive et innlegg om hvor idiotisk det er at de kristne har ødelagt den originale betydningen av julen og ikke minst hvor patetisk det er at det på engelsk heter christmas.

Gammel 11-12-08, 00:41   #83
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bortsett fra at du tar feil, selvfølgelig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 00:48   #84
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har forsøkt, men klarer ikke å tro på noen gud. Hadde en barnetro som liten (mamma tror, men ikke pappa), men den forsvant under konfirmasjonsundervisningen. Min mann, derimot, kommer fra et kristent hjem og har beholdt sin tro. At vi giftet oss i kirken og døpte våre barn er mer et uttrykk for respekt for hans tro enn tradisjon fra min side. Våre barn vokser ikke opp i et synlig kristent hjem (min mann mener tro er personlig) og skal selv få finne frem til sine standpunkter mtp religion.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 00:58   #85
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Da syns jeg du burde skrive et innlegg om hvor idiotisk det er at de kristne har ødelagt den originale betydningen av julen og ikke minst hvor patetisk det er at det på engelsk heter christmas.

Jeg gjentar: Jeg synes ikke det er patetisk at man låner skikker fra andre land/kulturer u name it. Det har jo blitt gjort til alle tider. Det som derimot er patetisk er jo at dere ikke kan være enig med meg i det faktum at HEF har lånt fra kristendommen når det gjelder akkurat konfirmasjonen? Du sa det jo forøvrig selv, Sitron, lenger fremme i tråden, at borgerlig konfirmasjon var latterlig. Er det om å gjøre å være enig med flertallet, eller?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Bortsett fra at du tar feil, selvfølgelig.

Det gjør jeg ikke.

Gammel 11-12-08, 11:01   #86
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vokste opp i et kulturelt kristen, men ikke troende hjem. Det vil si at jeg er døpt, mine foreldre regnet med at det kunne være problematisk i det norske skolesystemet å ikke være det og var redd for at udøpte barn kunne bli mobbet av medelever eller lærere. Som barn var jeg "svermerisk" kristen. Jeg trodde på Gud, og var opptatt av helgener og seremonier. På ungdomsskolen hadde jeg en relativt kraftig religiøs krise. Jeg tror nok at jeg ville gått vekk fra kristendommen uansett, men at det skjedde så raskt og såpass voldsomt hadde nok mye med en svært gammeldags og autoritær kristendomslærer og kristendomsundervisning.

Måten jeg ble møtt på på ungdomsskolen da jeg ba om å få livsynsundervisning og valgte å konfirmere meg borgerlig ligger nok til grunn for mitt forhold til kirken og kristendomsundervisning i dag. Jeg er fremdeles litt sjokkkert over at en skole på 80-tallet satte en fundamentalistisk kristen til å undervise i livsyn og at et valg om å ikke konfirmere seg i kirken ble møtt med "Har du tenkt godt over hva du gjør nå?" av lærerne. Dette medfører at jeg nå holder et godt øye med hva lærere kan finne på å si til mine udøpte barn, men såvidt jeg kan se har vi en fornuftig skole (selv om de organiserer gudstjenester) og jeg tror ikke at det blir et problem. Mine barn kan få rine til lærer på videregående, ettersom jeg har skjønt at hun underviser i Bergen. Men på videregående er det bare greit om de møter noen de kan opponere mot, så det tar jeg med stor ro.

Når det gjelder konfirmasjon. Jeg er borgerlig konfirmert. Der og da var det viktig for meg å ta et kraftigere og synligere standpunkt enn det ville ha vært om jeg bare lot være å konfirmere meg. Hadde konfirmasjonsalderen vært litt høyere hadde jeg sannsynligvis allerede vært over den verste protestalderen og ville bare latt være. Mine foreldre ville ha gitt meg et stort 15- årsselskap med akkurat de samme gjestene og gavene. Jeg synes at det er godt at ungdom har et alternativ til den kirkelige konfirmasjonen. Men jeg er ikke overbegeistret for Humanetisk forbund og har ikke noen spesiell trang til at mine barn skal ha noen seremonier der, med mindre de ønsker det selv.

Biskop Hagesæther var i sin tid nervøs fordi det var så mange som ikke konfirmerte seg og foreslo å senke konfirmasjonsalderen til 12 år. Det er greit å få fatt i barnene før de har begynt å gjøre seg opp for sterke meninger selv.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 18:03   #87
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg vokste opp i et kulturelt kristen, men ikke troende hjem. Det vil si at jeg er døpt, mine foreldre regnet med at det kunne være problematisk i det norske skolesystemet å ikke være det og var redd for at udøpte barn kunne bli mobbet av medelever eller lærere. Som barn var jeg "svermerisk" kristen. Jeg trodde på Gud, og var opptatt av helgener og seremonier. På ungdomsskolen hadde jeg en relativt kraftig religiøs krise. Jeg tror nok at jeg ville gått vekk fra kristendommen uansett, men at det skjedde så raskt og såpass voldsomt hadde nok mye med en svært gammeldags og autoritær kristendomslærer og kristendomsundervisning.

Måten jeg ble møtt på på ungdomsskolen da jeg ba om å få livsynsundervisning og valgte å konfirmere meg borgerlig ligger nok til grunn for mitt forhold til kirken og kristendomsundervisning i dag. Jeg er fremdeles litt sjokkkert over at en skole på 80-tallet satte en fundamentalistisk kristen til å undervise i livsyn og at et valg om å ikke konfirmere seg i kirken ble møtt med "Har du tenkt godt over hva du gjør nå?" av lærerne. Dette medfører at jeg nå holder et godt øye med hva lærere kan finne på å si til mine udøpte barn, men såvidt jeg kan se har vi en fornuftig skole (selv om de organiserer gudstjenester) og jeg tror ikke at det blir et problem. Mine barn kan få rine til lærer på videregående, ettersom jeg har skjønt at hun underviser i Bergen. Men på videregående er det bare greit om de møter noen de kan opponere mot, så det tar jeg med stor ro.

Vil du jeg skal sende deg en PM med hvor jeg jobber, slik at vi kan unngå det skrekkscenarioet.
Fra spøk til alvor: Jeg tror ikke du har fått med deg hovedsynspunktene mine (og nå snakker jeg om begge livssynstrådene)
1. Jeg mener at man godt kan beholde julegudstjenesten som tradisjon så lenge det finnes et godt alternativ for de barna som er på skolen. (En mening jeg forøvrig deler med store deler av skolevesenet samt myndighetetene.)
2. Jeg slår fast at HEF har lånt ordet konfirmasjon fra kristendommen. Nå har jeg lest gjennom tråden her, og jeg kan ikke finne at jeg har sagt at jeg synes barna som ikke er døpt/hører til HEF for rare?

Hvis du setter likhetstegn mellom disse utsagnenen og det å forkynne (?)til barn på skolen, så sier det ganske mye om dine evner til å oppfatte budskapet i tekst. Jeg tror ikke på noe som helst egentlig, tro det eller ei! Og ikke ti ville hester kunne fått meg til å ytre noe som helst i retning "så rar du er/er du sikker på det" til elever som måtte ha et annet syn enn meg. Det være seg både religion, og andre viktige spørsmål. Tro meg, som lærer møter man utrolig mange forskjellige barn og foreldre. At noen ikke skulle være døpt/konfirmert står for meg som noe av det minst "rare" jeg kunne møtt på.
Nå har jeg jobbet i vgs i over fem år, ikke en gang i løpet av de årene har jeg tatt meg selv i å undre på om elevene er døpt eller ikke. Ser på det som ganske uinteressant egentlig.
Jeg undrer meg egentlig litt over at det kommer så (til dels) voldsomme reaksjoner på det jeg har skrevet. Jeg gjør faktisk det. Julegudstjenesten er her, og jeg synes det er OK. Ferdig med det. Skulle man derimot bestemme seg for å ta den bort (tror nok det ender med det- kan det være en trøst? ) hadde dere ikke funnet meg fremst i demonstrasjonstoget. Jeg hadde nok ikke vært der i det hele tatt. Jeg har ingen sterke meninger om at vi for all del ha en julegudstjeneste heller.

Sist redigert av rine : 11-12-08 kl 18:08.
Gammel 11-12-08, 20:05   #88
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Jeg så faktisk ikke det spørsmålet da- helt sant! (Du skriver jo så mye...) Men altså: Jeg synes ikke det er noe rart i seg selv at humanetikere og andre tros/livssynsamfunn har sine skikker og tradisjoner. Det som derimot er litt rart,er at dere velger å adoptere en kristen tradisjon, gjennomfører den på samme alderstrinn, og jaggu kaller dere ikke det for konfirmasjon også.

Ah, så det var derfor du ikke svarte på det nå heller?

Eller, hvis det bare er det at det kalles konfirmasjon og holdes ved samme anledning du synes er latterlig, og at det bare er massiv kommunikassjonssvikt som får det til å høres ut som om du mener hele sermonien og livssynet som ligger bak, så for all del, det er ikke noe jeg skal bry deg mer med å diskutere utover et eneste spørsmål:

Hvis det er så, sitat, latterlig, av HEFs å avholde sin versjon av overgangsriten på samme alder og med frekkheten å bruke det etablerte ordet "konfirmasjon", gjelder dette også andre riter? Burde HEF egentlig:
-skifte navn på konfirmasjon til "etikkkurs for tenåringer" og avholde det i 17-årsalderen?
-se at selv om navnefestene riktignok allerede har orginale navn bør de i stedet holdes i 5-års alderen for å ikke kopiere alderssegmentet?
-kalle vigsler for "samlivskontraktfester" og holde dem når folk skilles?
-kalle jordfestelsesritualene for "gravøl" og holde dem første midtvintersdøgn etter dødsfallet?
Ville det bli mindre latterlig da?

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 11-12-08 kl 20:24.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 20:53   #89
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Ah, så det var derfor du ikke svarte på det nå heller?

Eller, hvis det bare er det at det kalles konfirmasjon og holdes ved samme anledning du synes er latterlig, og at det bare er massiv kommunikassjonssvikt som får det til å høres ut som om du mener hele sermonien og livssynet som ligger bak, så for all del, det er ikke noe jeg skal bry deg mer med å diskutere utover et eneste spørsmål:

Hvis det er så, sitat, latterlig, av HEFs å avholde sin versjon av overgangsriten på samme alder og med frekkheten å bruke det etablerte ordet "konfirmasjon", gjelder dette også andre riter? Burde HEF egentlig:
-skifte navn på konfirmasjon til "etikkkurs for tenåringer" og avholde det i 17-årsalderen?
-se at selv om navnefestene riktignok allerede har orginale navn bør de i stedet holdes i 5-års alderen for å ikke kopiere alderssegmentet?
-kalle vigsler for "samlivskontraktfester" og holde dem når folk skilles?
-kalle jordfestelsesritualene for "gravøl" og holde dem første midtvintersdøgn etter dødsfallet?
Ville det bli mindre latterlig da?

Nå mistenker jeg deg for å ikke ha lest svarene lengre oppe, eller muligens for å gjøre deg dummere enn det du er. Uansett årsak; du ville da kanskje lagt merke til at det var opprinnelsen til ordet konfirmasjon jeg reagerte på. De andre ritualene er vel ganske naturlige og navnene likeså. Regner med at HEF, som alle andre, har behov for å gi barna sine navn, og dør gjør man jo gjerne også. Skjønner du virkelig ikke forskjellen på ordene, (gravferd og konfirmasjon) både opprinnelse og bruk?
Svaret er altså: Ja, på det første punktet
Nei, på de tre andre.

Gammel 11-12-08, 21:02   #90
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Nå mistenker jeg deg for å ikke ha lest svarene lengre oppe, eller muligens for å gjøre deg dummere enn det du er. Uansett årsak; du ville da kanskje lagt merke til at det var opprinnelsen til ordet konfirmasjon jeg reagerte på. De andre ritualene er vel ganske naturlige og navnene likeså. Regner med at HEF, som alle andre, har behov for å gi barna sine navn, og dør gjør man jo gjerne også. Skjønner du virkelig ikke forskjellen på ordene, (gravferd og konfirmasjon) både opprinnelse og bruk?
Svaret er altså: Ja, på det første punktet
Nei, på de tre andre.

Mottatt. Det var ikke veldig lett å lese av de første "humanistisk konfirmsjon er latterlig" innleggene dine at det bare var navnet du hele tiden mente. Greit. Uenig, det har med å markere et alternativ, og da stiller du svakere hvis du spiller deg ut over sidelinja med å utsette to år og kalle det noe som ikke oppfattes som et reelt alternativ, men bryr meg ellers mindre. Godt jeg endelig klarte å være dum nok til å få et fornuftig svar.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 21:05   #91
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Mottatt. Det var ikke veldig lett å lese av de første "humanistisk konfirmsjon er latterlig" innleggene dine at det bare var navnet du hele tiden mente. Greit. Uenig, det har med å markere et alternativ, og da stiller du svakere hvis du spiller deg ut over sidelinja med å utsette to år og kalle det noe som ikke oppfattes som et reelt alternativ, men bryr meg ellers mindre. Godt jeg endelig klarte å være dum nok til å få et fornuftig svar.

Ja, aldri så galt er det godt for noe.

Gammel 12-12-08, 19:05   #92
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Konfirmasjon er ikke et navn, men en handling/seremoni. Det blir da riktig å knytte en definisjon av tilhøringhet foran, siden handlingen er felles for flere religioner og livssyn.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 19:14   #93
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Konfirmasjon er ikke et navn, men en handling/seremoni. Det blir da riktig å knytte en definisjon av tilhøringhet foran, siden handlingen er felles for flere religioner og livssyn.

Jeg ser ikke hvorfor kirken skulle "eie" dette navnet. (Dåp blir noe helt annet - selv om jeg ikke synes HEF sin navnefest er et dekkende navn for deres seremoni heller.)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:23.