Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-08, 11:01   #36
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Hva påvirker valg av og bevissthet på livssyn?

Jeg vokste opp i et kulturelt kristen, men ikke troende hjem. Det vil si at jeg er døpt, mine foreldre regnet med at det kunne være problematisk i det norske skolesystemet å ikke være det og var redd for at udøpte barn kunne bli mobbet av medelever eller lærere. Som barn var jeg "svermerisk" kristen. Jeg trodde på Gud, og var opptatt av helgener og seremonier. På ungdomsskolen hadde jeg en relativt kraftig religiøs krise. Jeg tror nok at jeg ville gått vekk fra kristendommen uansett, men at det skjedde så raskt og såpass voldsomt hadde nok mye med en svært gammeldags og autoritær kristendomslærer og kristendomsundervisning.

Måten jeg ble møtt på på ungdomsskolen da jeg ba om å få livsynsundervisning og valgte å konfirmere meg borgerlig ligger nok til grunn for mitt forhold til kirken og kristendomsundervisning i dag. Jeg er fremdeles litt sjokkkert over at en skole på 80-tallet satte en fundamentalistisk kristen til å undervise i livsyn og at et valg om å ikke konfirmere seg i kirken ble møtt med "Har du tenkt godt over hva du gjør nå?" av lærerne. Dette medfører at jeg nå holder et godt øye med hva lærere kan finne på å si til mine udøpte barn, men såvidt jeg kan se har vi en fornuftig skole (selv om de organiserer gudstjenester) og jeg tror ikke at det blir et problem. Mine barn kan få rine til lærer på videregående, ettersom jeg har skjønt at hun underviser i Bergen. Men på videregående er det bare greit om de møter noen de kan opponere mot, så det tar jeg med stor ro.

Når det gjelder konfirmasjon. Jeg er borgerlig konfirmert. Der og da var det viktig for meg å ta et kraftigere og synligere standpunkt enn det ville ha vært om jeg bare lot være å konfirmere meg. Hadde konfirmasjonsalderen vært litt høyere hadde jeg sannsynligvis allerede vært over den verste protestalderen og ville bare latt være. Mine foreldre ville ha gitt meg et stort 15- årsselskap med akkurat de samme gjestene og gavene. Jeg synes at det er godt at ungdom har et alternativ til den kirkelige konfirmasjonen. Men jeg er ikke overbegeistret for Humanetisk forbund og har ikke noen spesiell trang til at mine barn skal ha noen seremonier der, med mindre de ønsker det selv.

Biskop Hagesæther var i sin tid nervøs fordi det var så mange som ikke konfirmerte seg og foreslo å senke konfirmasjonsalderen til 12 år. Det er greit å få fatt i barnene før de har begynt å gjøre seg opp for sterke meninger selv.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.