|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Barn er ikke altHer skriver Anniken Strømøy bl.a. om konflikten mellom å ønske seg det livet man hadde før man fikk barn og det faktum at man elsker barnet / barna sine. Jeg kjenner meg igjen i mye av det hun skriver. Jeg hadde ingen fæle graviditeter, og fødslene mine var lette. Det var det å være nødvendig for et annet menneske døgnet rundt som var vanskelig for meg, og som delvis er det enda. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Barn er ikke altHun sier vel egentlig bare det mange ikke tør si.
|
|
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Barn er ikke altJeg skrev et langt innlegg, men valgte å ikke legge det ut fordi det ble for personlig. Men for å si det kort; jeg kjenner meg igjen. Jeg kunne gått gravid og født tusen ganger, "problemet" mitt ligger i barseltiden og det overveldende ansvaret. Det er trist, for jeg skulle gjerne hatt 10 barn, og mange sier bare "go for it" når jeg snakker om lysten på flere. Men jeg makter ikke å følge opp flere enn de jeg har. Jeg får panikk bare av tanken på at mannen skal jobbe to timer overtid en dag. Han kunne fint taklet en hel barneflokk. Men det blir lettere etterhvert som barna vokser til, jeg synes det er de første par årene (hvertfall det første) som er vanskeligst.
|
|
|
#4 |
|
Eklektisk
|
Sv: Barn er ikke altJeg kjenner meg også igjen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
intro
|
Sv: Barn er ikke altDet var en flott og modig kronikk, synes jeg. Og det var modig og fint skrevet av deg også, Banana. Jeg kjenner meg også igjen, ikke minst i dette med at man tror alle andre føler det så annerledes og fikser alt med den største letthet. Dette fikk jeg demonstrert så seint som for et par dager siden i møte med andre spedbarnsmødre - de bare koser seg, sier de, mens jeg vekselvis koser meg og nesten tror jeg skal forgå.
|
|
|
|
#6 |
|
Bare sær
Sv: Barn er ikke altJeg holdt på å bli sprø av det kosepresset.
|
|
|
#7 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Barn er ikke alt
Jepp. Det er jo "forventet" at man skal synes barseltiden er noe helt fantastisk. Jeg føler meg ofte litt alene når jeg faktisk IKKE synes det. Barseltiden er alt annet enn fantastisk, synes jeg, jeg teller dager til barnet er større. Nå er minsten straks 9 måneder og jeg er strålende glad for hver dag han nærmer seg året. Nå er det mye bedre.
|
|
|
#8 |
|
Leser
|
Sv: Barn er ikke altJeg synes hverken dette er sjokkerende eller overraskende. Det som derimot overrasker meg er at andre opplever dette med at man ikke kan få i pose og sekk som et sjokk. Det er fordeler og ulemper med alt i livet, av en eller annen grunn opplever jeg at utrolig mange ikke vet dette. De tror de bare skal på fordelene.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 12-12-08 kl 11:30. Årsak: Lagt til siste avsnitt |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Eklektisk
|
Jeg telte dager til jeg kunne slutte å amme. Fysj, for et slit. Ikke koselig i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
intro
|
Amminga var vel omtrent det eneste som kunne minne om koselig i min forrige barseltid - da var det i det minste stille.
|
|
|
|
#12 |
|
intro
|
Hvem er det som opplever dette som et sjokk?
|
|
|
|
#13 |
|
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hm, jeg er usikker på om det er det det handler om. Jeg var veldig forberedt på at livet skulle endre seg dramatisk, men var ikke i stand til å forutse min egen reaksjon på det. Jeg følte at jeg mistet meg selv og at jeg plutselig var lenket til en oppgave jeg ikke egnet meg til. Alt jeg var flink til og som vanligvis ga med identitet og inspirasjon, var jeg avskåret fra å delta i.
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Barn er ikke altÅ få unger er jo begge deler... jeg er heller ingen god heltidsmamma. Jeg blir sprø av å være bundet hjemme, jeg kunne slett ikke tenke meg å være hjemmeværende. Likevel kunne jeg godt tenke meg flere barn.Men mannen må helt klart ta sin del av ufriheten når barna ikke henger i puppen hele tiden, og det skjønner han heldigvis. Savner jeg livet uten barn? Ja, jeg savner vel deler av det. Kanskje spesielt å ha mulighet til å engasjere meg veldig i noe utenfor hjemmet og jobben. Men jeg oppfatter ikke det som noe svik mot barna egentlig. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Barn er ikke altJeg ble bare trist av å lese innlegget til Strømøy og kunne ønske jeg ikke hadde lest det. Hvis jeg googlet navnet til moren min og oppdaget at hun hadde skrevet noe sånt ville jeg blitt helt knust. |
|
|
|
#16 |
|
Leser
|
Jeg synes artikkelforfatteren virker overrasket, som om ønsket om å være alene kom som et sjokk. Jeg opplever heller ikke ønske om barnefri, i kortere eller lengre perioder som et tabu. Synes tvert imot at det er rimelig underforstått i mange sammenhenger. Mulig hun tenker på spedbarnsperioden spesielt, mens jeg tenker på det å ha barn generelt.
|
|
|
#17 |
|
Har ingen tittel
Jeg ser det på en helt annen måte. Hun skiller veldig klart mellom det mennesket barnet hennes er, som hun elsker høyere enn ord kan beskrive, og fenomenet barn. Dette handler jo ikke om å ønske bort de barna man har. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Har ingen tittel
Jeg mener også at jeg var rimelig forberedt, jeg visste at det hele garantert ikke kom til å bli en dans på roser. Jeg vil vel ikke si at noe kom som et sjokk. Det jeg ikke var forberedt på var hvor altomfattende det var å få barn, altså graden av det. Jeg tror knapt noen kan være forberedt på det med mindre de har hatt ansvar for spedbarn før de fikk sine egne. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
guru advisor
|
Sv: Barn er ikke altTil dere som sier at dere ikke takler å få flere, men at mannen ikke ville hatt problemer med en stor ungeflokk: er da ansvaret jevnt fordelt? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Har ingen tittel
Hos oss er ikke ansvaret jevnt fordelt. Mannen tar mer av det enn jeg gjør, nettopp fordi han takler det bedre. |
|
|
|
![]() |
|
|