|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn er ikke alt
Av barnet kan det oppfattes både positivt og negativt, tenker jeg. Positivt fordi barnet skjønner at hun har mer i livet sitt enn datteren og dermed at hun ikke har ansvar for morens lykke. Negativt fordi det kan oppfattes som at: "du skal ikke tro at du betyr SÅ mye for mammaen din".
|
|
|
|
#42 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
Multitaskingmaniac
|
Jeg tolker det slik at hun mener det er vanlig å gi barnet ansvar for foreldres lykke? Og det er det vel ikke? Da må hun kjenne mange rare foreldre.
|
|
|
#44 |
|
Passiv
|
Sv: Barn er ikke altJeg synes det var en modig kronikk - det er viktig at også denne typen historier blir fortalt. |
|
|
|
#45 |
|
intro
|
Tsk, tsk, du sover om nettene!
Jeg har aldri vært verken ung, kul eller singel, og savner det heller ikke, men er ganske trist allikevel.
|
|
|
|
#46 |
|
Epikur
|
Sv: Barn er ikke altJeg synes ikke man skal la de stakkars barna bli ansvarlig for å gjøre en lykkelig, sysselsette en 100 % eller være alt i livet. Jeg blir lykkelig over å ha dem, jeg blir lykkelig over den situasjonen jeg er i nå, men ansvaret for lykken har jeg selv.
|
|
|
#47 |
|
Multitaskingmaniac
|
Der fikk du sagt det. Jeg er så hjertens enig!
|
|
|
#48 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn er ikke altJeg kjenner meg ikke igjen i kronikken, og synes hun legger endel forutsetninger som jeg overhodet ikke er enig i. Hvorfor skulle for eksempel barna mine tro de er min eneste kilde til lykke i livet? Jeg kjenner meg heller ikke igjen i følelsen av at "alle andre" koser seg hele tiden, tvert imot.
Det tror jeg fint man kan være forberedt på, uten å ha hatt ansvar for spedbarn før. Jeg ble ikke overrasket. Men nå er ikke det at jeg er mamma mitt ett og alt, men en av rollene mine, ett aspekt i livet. Et som alltid er der riktignok, men du får det nesten til å høres overveldende ut.
|
|
|
#49 |
|
Tankefull
|
Sv: Barn er ikke altSyns Mim beskriver det hele så bra over her.
|
|
|
#50 |
|
Epikur
|
Sv: Barn er ikke altJeg lar i hvert fall ikke et rent hus gå foran egentid.
|
|
|
#51 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barn er ikke altJeg vurderer å selge ungene mine.
|
|
|
#52 |
|
... med mjuke pigger...
Det finnes de som setter livet på vent fordi de har barn. Alt de ønsker å gjøre blir utsatt til ungene er større, eller de har ingen ønsker som ikke involverer barna. Jeg synes det er trist og jeg tror ikke det er bra for noen. Jeg tror barna merker det og kan få ansvarsfølelse for foreldrenes lykke. Selvsagt ikke alle, men noen barn kan reagere slik. Jeg tror slike foreldre vil føle en større tomhet enn dem som har hatt annet livsinnhold i tillegg den dagen barna flytter ut.
|
|
|
|
#54 |
|
Multitaskingmaniac
|
Helt enig, det er trist både for voksne og barn.Men er dette vanlig? Jeg kjenner ingen jeg vil si faller innenfor den kategorien.
|
|
|
#55 |
|
... med mjuke pigger...
Jeg vet heller ikke om særlig mange som lar barna bli eneste livsinnhold. Det var kanskje mer slik før? Jeg har sett tidligere generasjoner som nærmest har utviklet angst og depresjoner i lang tid etter barna flyttet ut og som gjøre "alt" for å knytte de nærmere seg for å unngå tomhetsfølelsen. Det er så trist, for jeg vet at både mor og barn ikke har det bra pga dette. Det er et sært tilfelle jeg tenker på, men vet om noen andre tilfeller også (som tilhører en annen generasjon).
|
|
|
|
#56 |
|
Pauset
|
Sv: Barn er ikke altHelt enig med HI. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn er ikke altJeg elsker mammarollen. Jeg er og jeg vil være mamma på heltid. Jeg kunne tenke meg 2 barn til, men det som stopper er at huset er for lite + jeg vil ikke ut i full jobb og ha 4 barn. Hvis jeg skulle fått 4-5 barn så skulle jeg vært hjemmeværende til minsten ble 10-15 år. Jeg mener det. Ungene mine betyr alt for meg. Jeg storkoser meg sammen med dem, og de har absolutt ikke hindret livet mitt. De er en del av livet mitt og jeg fikk et enda bedre liv etter at jeg ble mamma. Ja, det er travelt og slitsomt mange ganger, men det at jeg elsker denne roller veier opp for det som er slitsomt. Så spiller økonomien inn litt også, det ville blitt veldig dyrt med 5 barn og en inntekt. Nå som vi har 2 stk klarer vi oss fint altså, men kommer det 3 til må huset bygges på og vi måtte fått oss 7-seter. Ergo alt ville blitt dyrere. Jeg skal nok ikke ha flere barn, men dukker det opp en liten bonus er den hjertelig velkommen |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Det føles overveldende for meg. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Multitaskingmaniac
|
Det tror jeg også.
|
|
|
#60 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Ja, det skjønner jeg, jeg mente bare at det nok ikke føles like overveldende for alle. I og med at du skrev at du knapt trodde noen kunne være forberedt på hva det innebar. Jeg tviler ikke på at det kan være overveldende for mange, men jeg tror ikke det er det for alle (det vil si, jeg vet jo at det ikke er det for alle).
|
![]() |
|
|