|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn er ikke altJeg har venner som er frivillig barnløse og respekterer dem hundre prosent. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn er ikke alt
Jeg oppfattet at det var det Mim mente, ikke nødvendigvis forfatteren av kronikken.
|
|
|
|
#63 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Det er vanskelig for meg å forestille meg at det ikke føles overveldende for alle. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
rakkarpus
|
Sv: Barn er ikke altJeg er 30 og har ikke lyst på barn av grunner som er diskutert her, ansvarsfølelsen, påkjenninger på psyke og fysikk, økonomi, ja kort sagt, jeg har ikke lyst på barn liksom. Livet med samboer uten barn er så bra som jeg aldri har hatt det før, så hvorfor gamble med det, tenker jeg. Og ut fra livserfaring så langt er jeg sikker på at et liv med et småbarn vil være veldig utfordrende for meg. Føler ikke som at det er noe tabu, det at en slik kronikk skrives tror jeg ihvertfall gjør det mindre tabu. Men kanskje det at det ikke har blitt snakket så mye om de frivillige barnløse har vært med på å holdt emnet litt tabubelagt? Det er kanskje egoistisk, det er jo med tanke på mitt liv jeg velger å ikke få barn, men jeg synes det ville vært mer egoistisk å sette et barn til verden, når man er veldig usikker på om man vil ha barn, bare for å være sikker på at man ikke angrer at man ikke fikk barn. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
villende
|
Sv: Barn er ikke altDet som slår meg når jeg leser denne artikkelen er at dette er en mor som ikke har det helt bra. Eller, som Veronal skriver, det er noe patologisk. Og jeg kjenner meg virkelig ikke igjen. Til tross for at jeg med Snupp hadde en forferdelig fødsel og omtalte de første seks ukene av hans liv som "barselhelvete", til tross for at jeg hadde et steintøft svangerskap med Mini så ville jeg aldri, aldri, aldri byttet dem ut mot det livet jeg hadde som barnløs. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Barn er ikke altJeg kjente meg overhode ikke igjen, og er glad for det. Vi har hatt lite problemer og jeg trives med å ha permisjon. Ungene har vært enkle og har ikke hatt vondt. Barseltida har vært og er er derimot ganske normal, med de ting en barsetid gjerne består av. Ikke noen lyserosa sak, men ganske så hverdagslig. Vi opplever vel heller ikke å ha mistet så mye, annet enn å gå ut absolutt når vi vil selv. Men siden mamma og svigermor kommer reisende gjevnt og trutt, så har vi da også barnevakt mulig. De bruker vi også når vi har det. Skal vi ut med folk fra jobb kan vi jo ellers dra hver for oss. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
rakkarpus
|
Jeg tror også artikkelforfatteren renner over av kjærlighet når hun ser dattera si. De fleste foreldre faktisk. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barn er ikke altMan har det ikke bra eller det er noe patologisk om man savner et annet liv iblant? Nå sklei jeg nesten av stolen her og det var ikke fordi jeg ble våt.
|
|
|
#71 |
|
Absolut ateist
|
Som du ser skrev jeg et annet. Jeg er alene i alt jeg gjør med ungene, omtrent alltid. Klart jeg tar meg i å ønske det annerledes av og til. Å byttet dem ut med et annet liv i en uke eller to. Jeg ser ikke noe galt eller farlig i det i det hele tatt.
|
|
|
#72 |
|
villende
|
Hvorfor det? Det hun beskriver er en sinnstilstand som jeg oppfater som depressiv, negativ og ødeleggende. At man til tider kan bli dørgendes sliten av å ha barn er jo ingen hemmelighet. Men det er noe helt annet å se på sitt eget barn og ønske at det ikke fantes (for å sette det på spissen.) |
|
|
|
|
|
#73 |
|
rakkarpus
|
Ingen hemmelighet nei, men det blir jo ikke akkurat skrevet eller sagt så mye om offisielt. Og konsekvensen tror jeg kan være at mange blir så overrasket over hvor altomfattende det er å bli forelder. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Nei, men jeg synes at det å ha (overdrevet) dårlig samvittighet fordi man drømmer om hvordan livet ville vært uten barn kommer i den kategorien. Man svikter ikke barnet sitt av den grunn.
|
|
|
#75 |
|
|
Jeg synes det stort sett blir snakket og skrevet mye om hvor slitsomt det er, jeg. Egentlig blir jeg mer overrasket over de som blir sjokkert over mangel på søvn, gulp på alle klærne og denslags. (Ikke overrasket over at folk blir slitne, men at man virkelig ikke tenkte over at hverdagen ikke bare består av nybadede, fornøyde unger, lissom?) |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Absolute Beginner
|
Dessverre er det ikke noe man bestemmer selv, man må opp og fungere på et vis selv om ungen ikke har sovet. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Dette kunne jeg ha skrevet. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Absolut ateist
|
Dårlig samvittighet har jeg ikke. Men byttet av og til, det skulle jeg gjerne.
|
|
|
#79 |
|
Aktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() |
Sv: Barn er ikke altJeg elsker å være mamma, men noen ganger, som i dag så kan det oppleves bittelitt klaustrofobisk. Jeg er gravid og skikkelig kvalm, trøtt og sliten. Jeg vil aller helst bare sove i ro og fred. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Barn er ikke altJeg føler meg nok mer fanget av jobben min stundom, enn ungene. Den har sine klare fordeler og gode sider, men også sider som er "mindre morsomme". Jeg tenker på de som bare kan "hoppe i det", "ta sjanser", og ha råd til f.eks. å gå uten jobb i en overgangsperiode. Vi er avhengig av at vi begge har inntekt, og kan ikke gamble på sånt. Så forholdet gjeld - jobb føles mye mer "tyngende" i livet mitt, om man kan bruke et slikt begrep. |
|
|
|
![]() |
|
|