|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?
|
|
|
|
|
|
#104 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Jeg synes det er greit å bruke ordet konfirmasjon uansett, med tanke på betydningen og opprinnelsen av ordet. Dåp, derimot, synes jeg ikke ville passe seg for HEF (eller andre) å bruke. (Selv om jeg som sagt heller ikke synes at navnefest er et godt navn på HEF sin seremoni. |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Ekvilist
|
Nå er det vel mange kulturer (og en del religioner antar jeg) som har ritualer i forbindelse med overgangsfasen barn/ungdom? Man kan godt være uenig i begrepet borgerlig konfirmasjon, det kan jeg forstå. Det jeg fascineres av er utsagn av typen som for meg framstår som om det er kirken som var "fus-tatt-i-lufta-tatt-i-bakken" i forhold til overgangsritualer, og at andre lignende ting blir alternativer til det kirkelige - eller herming? Slik er det vel ikke? (Jeg spør, siden jeg ikke har nok kunnskaper om dette, ikke for å være ekkel.)
|
|
|
#106 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Mange av kirkens tradisjoner er jo også inspirert av/ kopiert fra gamle skikker. At man som kristen velger de religiøse variantene skjønner jeg veldig godt, men å hevde at disse er mer "riktige" enn andre blir noe ganske annet. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Audacious
|
Nei, det behøver ikke å være alternativer til absolutt alt på hele jorden. At det finnes ikke-kristne alternativer til viktige markeringer og livsriter i menneskers liv synes jeg er ganske naturlig.
|
|
|
#109 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Jeg ser poenget Hattifnatten. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Ekvilist
|
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Interessant spørsmålene du drar inn i forhold til behovet for overgangsritualer Fnatten. Det som sitter dypest er nok som du sier markering i forbindelse med fødsel og død.
|
|
|
#112 |
|
Ekvilist
|
Jeg tror det er motstand å hente i begge leire. Men jeg har inntrykk av at en god del ikke-troende synes at kirkens ritualer er viktige og vil benytte seg av tilbudet, og kanskje ikke like ofte omvendt? Jeg tenker på alle de jeg kjenner som benytter seg av kirkens tilbud om dåp, bryllup og begravelse uten å ha en religiøs celle. Tradisjon spiller nok en stor rolle her. Jeg tror ikke min svigerfar er spesielt religiøs, men det ble dårlig mottatt da vi valgte navnfest for minsten. Han kommenterte aldri at vi giftet oss borgerlig, men det kan kanskje ha sammenheng med at det er fødsel/død som står som store bautaer i overgangsritualene.
|
|
|
#113 |
|
Dårlig husmor
|
Det kan jeg jo ikke motsi. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?Hvis man tenker konfirmasjon bare som et overgangsrituale, kan den vel kanskje utspille sin rolle etter hvert.
|
|
|
|
#115 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Jeg skulle hatt svært godt betalt for å gå i kirka nå. Konfirmasjonen var også sterkt økonomisk motivert. Jeg ville ikke ha gjort det igjen.
Pfft. Dette har jo vært et hovedvirkemiddel i stort sett all form for misjonering i alle tider.
|
|
|
#116 |
|
Glad
|
Som Fnatten skriver så brukes det da heller ikke lenger. Humanistisk konfirmasjon heter det. :flisespikker: Alle HEF sine seremonier starter med "Humanistisk".
|
|
|
#117 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?For det første må jeg si at jeg hadde nok akseptert humanistenes variant av konfirmasjonen, hvis de hadde kalt det for noe annet enn konfirmasjon. Humanistisk konfirmasjon har blitt skapt som et alternativ til konfirmasjon i kirken. Men det de lærer i løpet av kurset, er i og for seg ikke noe negativt, tvert imot heller mye positivt. Hvis de hadde kalt det for noe annet, og kuttet ut seremonibiten, og f.eks. heller gjort det til et etikk- og livssynskurs som var åpent for alle (også de som konfirmerer seg i kirken), hadde jeg vært mer positiv til det og mine barn kunne gjerne deltatt. Da hadde valgene heller vært enten å ha en kristen konfirmasjon, eller la være, og så kan de som vil dra på dette kurset.
|
|
|
#118 |
|
saftig
|
Jeg syns det er feil av deg å tvinge dem inn i din tankegang på denne måten. Lumpent, faktisk.
|
|
|
#120 |
|
Absolute Beginner
|
|
|
|
|