|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvem tenker du veldig ulikt fra på FP?
Og akkurat dette synes jeg høres ganske respektløst ut. Å ikke gå med på det uten videre, å kanskje til og med stille et ultimatum ("hvis du ikke vil ha flere barn, så må jeg finne meg en ny mann"), det kan jeg forstå, hvis ønsket/behovet er sterkt nok - men å ikke ta ham på alvor når han sier hva han ønsker og føler? Å si rett ut at det du sier er irrelevant og ikke noe jeg engang vurderer å ta med i betraktning? Det er fremmed for meg.
![]() |
#182 |
Mother of Dragons
|
Jeg må bare spørre litt hva du mener før jeg kan si noe om det. Men mener du at den som vil ha flere barn alltid skal kunne bestemme? Om en kvinne hadde fått fødselsangst og ikke villet hatt flere barn og mannen hadde svart henne på den måten, hadde det vært en grei holdning synes du?
![]() |
#183 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I hjemmet mener du? Permisjonsmessig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Mother of Dragons
|
Javel. Når jeg tenker likestilling så tenker jeg ikke på min rett som kvinne til å steke vafler, men at mennesker skal bli vurdert ut fra sine evner, interesser og intellekt uavhengig av sitt kjønn.
![]() |
#185 |
Pauset
![]() Sv: Hvem tenker du veldig ulikt fra på FP?Esme og Skilpadda: For meg ville det vært respektløst å bli sammen med noen, planlegge framtida sammen, ta opp lån sammen, gifte seg, å få ett barn sammen (der alt går helt uproblematisk), så så bare bestemme seg for at det holder, uten at det er særdeles tungtveiende grunner. Jeg leser ofte tråder om sorg knyttet til dette. Jeg synes det er vondt og vanskelig, og dermed så tenker jeg veldig ulikt de som blir sammen med noen der dette er noe uavklart og kanskje lite snakket om, og der uenigheten kan bli stor og alvorlig. Men for de fleste løses nettopp dette jo ganske uproblematisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem tenker du veldig ulikt fra på FP?Jobben min er sikkert takknemlig for at Esme og Skilpadda frigjør tid til det jeg egentlig skal gjøre.
![]() |
#187 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvem tenker du veldig ulikt fra på FP?Jeg skjønner veldig godt kompromissløsheten til Electronica.
![]() |
#188 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem tenker du veldig ulikt fra på FP?Når jeg ser ditt siste svar, Electronica, så innser jeg at noe av det som gjør at jeg ikke identifiserer meg veldig med deg, er at jeg aldri har tenkt så - hva skal jeg si - lineært om livet mitt. Jeg har aldri hatt veldig klare planer for hvor jeg skulle ende, og følgelig aldri tenkt at det ene automatisk leder til det andre. I hvert fall ikke når det gjelder kjærlighetsforhold. Dermed har det vært umulig for meg å gå inn i noen slags pakkekontrakt med en mann der felles lån MÅ føre til gjennomsnittlig antalle barn dersom det ikke foreligger tungtveiende grunner. For eksempel.
![]() |
#189 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvem tenker du veldig ulikt fra på FP?Jeg tenker veldig annerledes enn personer som mener at man ikke må bli enige om så ekstremt viktige ting som om man skal ha flere barn. Jeg synes ingen har hverken vetorett eller nødrett i slike spørsmål.
![]() |
#190 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvem tenker du veldig ulikt fra på FP?Jeg tenker forøvrig ulikt alle, men det er ikke så rart, for jeg er unik.
![]() |
#191 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvem tenker du veldig ulikt fra på FP?Electronica: Det er ikke det at jeg ikke forstår at man kan reagere med sorg eller til og med sinne dersom partneren mer eller mindre plutselig ombestemmer seg om noe sånt, eller at jeg mener at man bare skal finne seg i det, dersom dette er veldig vanskelig for en. Det er det at jeg synes måten du beskrev det på - ville ikke tatt ham på alvor, "in your dreams" - er så respektløs, og at jeg syntes det var en nedlatende og ufin måte du beskrev andre par som har en litt mer problematisk vei frem mot enigheten. Det kan jo godt hende du ville møtt mannen din med mer respekt i virkeligheten, og at formuleringene dine her var litt sleivete, men jeg kan jo ikke forholde meg til annet enn det du skriver.
![]() |
#192 |
This is normal!
|
For oss var det ikke uavklart, men det betyr ikke at det ikke er mulig å ombestemme seg underveis. Ingen kan vite hvordan det er å få barn og hvor mye man takler. Mannen min har sagt stopp ved to, selv om jeg ønsker meg ett barn til veldig sterkt. Jeg synes hans valg er vanskelig, men det ville ikke falle meg inn å skulle presse, argumentere og overkjøre han for å få et barn til.
![]() |
![]() |
#193 |
Pauset
Det kan jeg forstå, og det er nok forklaring på ulikt ståsted på en del ting.
Her er vi nok grunnleggende forskjellig. Jeg kunne ha presset og argumentert, og det gjorde jeg fordi Sist redigert av Dronningen : 19-12-08 kl 11:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvem tenker du veldig ulikt fra på FP?Ellers, hvis jeg skal male i vei på HI-spørsmålet, så står jeg temmelig langt politisk fra Mim, Ru, Acsa og Ulvefar, og vi tenker veldig ulikt om samfunnsmessige spørsmål også.
![]() |
#195 |
Ustabil
|
![]() Sv: Hvem tenker du veldig ulikt fra på FP?Hvor skal jeg begynne? Det er jo så mange. |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvem tenker du veldig ulikt fra på FP?Jeg er uenig med bina i at du er uenig med alle. Flere har da skilt mellom tenkemåte og verdier?
![]() |
#197 |
This is normal!
|
Mannen min er en flott far, som tar et like stort ansvar for barna som det jeg gjør. Vi har diskutert dette. Selvfølgelig. Men det ville stride mot alt jeg står for å presse han til å få et barn bare fordi jeg vil det. Barn bør være ønsket, hvis man har muligheter til å ta valget mellom å få barn eller ikke.
![]() |
![]() |
#198 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvem tenker du veldig ulikt fra på FP?Jeg har lyst til å si noe om det med å enes med partneren om ting - feks hvor mange barn man skal ha. |
![]() |
![]() |
#199 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Det er stor forskjell på å diskutere og å være så kompromissløs at det fører til et ultimatum. |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
flisespikker
|
Jeg tror jeg sa noe om grunnholdninger her, i forhold til deg. Og min erfaring er at vi for det første tenker ganske forskjellig - altså, at vi tenker på forskjellig måte, ikke nødvendigvis at vi er uenige (selv om vi ofte er det også), og at i de tilfellene der jeg/vi har holdt på lenge nok til at jeg er ganske sikker på at vi har kommet ned til kjernen i uenigheten, så er den at vi har veldig forskjellig utgangspunkt for det vi mener. Og det var det jeg tenkte på som "grunnholdning". At du tilhører høyresiden politisk har ikke så mye med det å gjøre, det er du på ingen måte alene om her på forumet.
![]() |
Emneord |
grupper, konservativ, rødstrømper |
|
|