Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvem tenker du veldig ulikt fra på FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-08, 13:33   #11
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem tenker du veldig ulikt fra på FP?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror jeg sa noe om grunnholdninger her, i forhold til deg. Og min erfaring er at vi for det første tenker ganske forskjellig - altså, at vi tenker på forskjellig måte, ikke nødvendigvis at vi er uenige (selv om vi ofte er det også), og at i de tilfellene der jeg/vi har holdt på lenge nok til at jeg er ganske sikker på at vi har kommet ned til kjernen i uenigheten, så er den at vi har veldig forskjellig utgangspunkt for det vi mener. Og det var det jeg tenkte på som "grunnholdning". At du tilhører høyresiden politisk har ikke så mye med det å gjøre, det er du på ingen måte alene om her på forumet. Som du selv sier, så kan man også godt tenke forskjellig fra noen selv om man er enig i sak.

Jeg synes det er synd at du opplever at denne tråden har "kokt ned til ungdomsskolenivået". Jeg synes det blir diskutert opptil flere problemstillinger på opptil flere ulike nivåer her, og det med å holde seg inne med de populære opplever jeg at bare har blitt nevnt som en vits i forbifarten. Men for meg ser dette ut til å være noe som ofte skjer, det at du ser jatting og gruppetenking og unødvendige spissfindigheter der jeg ser en rekke individer som uttaler seg (og som noen ganger er enige og andre ganger ikke) og nyttig klargjøring. Og det sier sikkert en del om både forumet og om deg og om meg, den forskjellen der. (For jeg innbiller meg jo ikke at du tar objektivt feil i alt du sier heller.)

Jeg oppfatter tråden som "ungdomsskolenivå", og ja, jeg ser både jatting og gruppetenkning både i denne tråden og i mange andre. Jeg tror som deg når det gjelder "sannheten" at verken du eller jeg tar feil i vår oppfattelse av forumet og hva som presenteres - men vi har hver vår innfallsvinkel, og hver vår måte å "se" på.

Sett fra mitt ståsted er det likevel ikke "synd" at jeg tenker sånn, for meg er det jo helt uproblematisk. Jeg tror kanskje at jeg oppfatter andre like fjernt fra meg som de oppfatter meg fra seg.

Forøvrig kan jeg i stor grad slutte meg til første avsnittet i innlegget ditt. Jeg oppfatter også i forhold til deg at vi kan være både enige og uenige, men at vi likevel ofte har svært ulike grunnholdninger. Likevel mener jeg altså at akkurat du og jeg ikke tenker så veldig ulikt. For eksempel opplever jeg at nesten uansett diskusjon så diskuterer du også sak, og jeg tror aldri jeg har opplevd at du har vært den som har snerret ut "kaller du meg en dårlig mor". Jeg tar sjelden ting personlig til meg, og opplever at der er du og jeg litt like. Skjønner du hva jeg mener?

Og hvis jeg skal ha et øyeblikk av selvinnsikt her så må jeg si at jeg er god på å diskutere, jeg er god med ord, men ikke alltid så god på å "lese" andre sosialt. Noe som selvsagt skyldes at jeg ikke bryr meg så nøye om det. Med andre ord, jeg er ikke redd for å si noe som ikke er betraktet som PK eller stuereint, jeg sier hva jeg mener, og hvis andre tar seg nær av det så anser jeg det som deres problem.

Jeg opplever derimot at majoriteten av brukerne her (og i samfunnet forøvrig) nesten er mer opptatt av motpartens reaksjon enn av innholdet, både i det de selv sier, og det motparten sier. Man går rundt grøten i frykt for å fornærme den man vil trykke sosialt nærmere seg selv, og man serverer dårlig skjulte stikk mot den man ønsker å markere avstand til. For meg er det ikke den andres følelser som er interessant, men selve debatten, innholdet i den, argumentasjonen.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
grupper, konservativ, rødstrømper

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:34.