Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store pinnekjøttråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-08, 10:18   #11
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Mandelpotet. Alltid. Finnes ikke bedre potet.

Men hvordan i alle dager koker en mandelpoteter så det ikke bare blir mos? Jeg bommer hver gang jeg. Koker dem aldri mer enn 15 minutter, men når jeg kjenner på dem første gangen etter 10 minutter så er de harde fortsatt, men etter 15 minutter er det bare sprukne poteter.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg liker ikke den bleike stappen som lages med poteter og ribbefett.

Jeg lager rotstappe med kålrot og noen gulrøtter for fin farge som deles opp i bittesmå biter og kokes (dampes) i dampkjel eller littebitt saltet vann. Så tømmer jeg av vannet, har i en diger klatt meierismør og fløte og kanskje en dæsj creme fraiche. Jeg håndstapper så det er noe biter eller bruker håndmikseren. Ikke stavmikser. Salt og pepper etter smak.

Jeg synes også det er veldig godt med fløte og meierismør i, men bruker aldri gulrot i. Kun kålrabi. Jeg bruker av og til og drysser litt mel over kålrabistappa og lar den småputre i 5 minutter før jeg salter og pepprer. Jeg liker stappa tykk og god selv om jeg har fløte og smør i.

Men kan jeg ta opp pinnekjøttet fra fryseren og legge i kjøleskapet i ettermiddag, når vi skal koke det 1.juledag? Jeg har gryteklart pinnekjøtt, så det skal ikke vannes ut, men det burde jo tåle 2 1/2 dag i kjøleskapet? Jeg vet liksom ikke hvor lang tid det trenger for å tine heller når det ligger i kjøleskapet.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
julemat, pinnekjøtt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:08.