Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Saus til ribba - trenger tips!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-08, 19:48   #21
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Saus til ribba - trenger tips!

Trenger litt hjelp her:
Det ble nevnt dijonsennep og tyttebærsyltetøy? Hvor mye ca?

Og jeg som skal lage saus med maizenajevning (pga glutenintoleranse): når tar jeg oppi maizenaen? Kan den stå og "godgjøre" seg med maizena i, eller må det tas i helt mot slutten? Og når tar jeg da oppi evt ribbekraft og fløte? Og hva slags krydder ellers? Jeg er litt grønn på dette, kan man si..

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 20:16   #22
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Trenger litt hjelp her:
Det ble nevnt dijonsennep og tyttebærsyltetøy? Hvor mye ca?

Og jeg som skal lage saus med maizenajevning (pga glutenintoleranse): når tar jeg oppi maizenaen? Kan den stå og "godgjøre" seg med maizena i, eller må det tas i helt mot slutten? Og når tar jeg da oppi evt ribbekraft og fløte? Og hva slags krydder ellers? Jeg er litt grønn på dette, kan man si..

Maizenaen først.
Sennep og tyttebær smaker du til når sausen har kokt og er ferdig, jeg tar ganske mye tyttebærsyltetøy oppi, kanskje et kvart glass, hvis du lager mye saus (6-8 el flere). Krydder også på slutten/når sausen har kokt inn. Ribbekraft helt til slutt når ribba er ferdig, så smak til med fløte. Det meste smaker du egentlig til. Krydder kan du bruke litt forskjellig, noen liker lite smak og noen mye, hvis er litt "krydderødelagt" og bruker cajennepepper f.eks. Nellik er det vel noen som bruker, vanlig salt, urtesalt og vanlig pepper. Du kan vanne den litt ut hvis dere ikke liker veldig tykk saus.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 20:40   #23
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Brun saus til ribbe?

Ja, jeg ble svært skuffet da jeg kjøpte juletallerken ute tidligere i år, og bare fikk stekesjy som saus. Takker alle sammen for tips, link er herved oversendt sjefskokken som skal lage juleribba 2. juledag.

Albertine: Mannen lurer forresten på hvorfor sausen står og putrer så lenge som tre timer?

Gammel 23-12-08, 21:11   #24
Albertine
Passiv

Standard

Jeg synes smakene utvikler seg så vidunderlig når den får koke så lenge. Løken blir jo kokt omtrent i filler og det setter en helt egen smak. Men det er jo meg da.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:27.