|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?
Jeg fant ikke grunn til å gå god for hva Erling Fossen lirer av seg, til det er jobben for stor og altomfattende. Vi snakker jo her om en kar som tenner på løvene i protest mot kongedømmet. Selv ville jeg vel valgt å tenne på ett eller annet i motsatt ende av Karl Johan, om opplegget var å hegne om demokratiet og kvitte oss med kongedømmet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er ingen dronning av føleri, så den type motinnlegg kan du spare deg for. Jeg har argumentert og stilt deg spørsmål, som du ikke svarer på.
![]() |
#63 |
Hogger i stein
Jeg ble advart om å poste et innlegg her som kunne oppfattes som kritikk av Oslo-folk. Til nå er det kun Lykken som har vist seg å handle overens med de advarslene jeg fikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
frakoblet
|
Advart av hvem? Og så må jeg vel få påpeke at formuleringen Jeg tror at så lenge Oslo ser på resten av landet som sine kolonier… var ganske drøy. Det ville vært rart om ingen hadde reagert på den. Men det var kanskje det som var meningen? Mitt inntrykk av deg er at du tar i litt for å skape reaksjoner og debatt.
![]() |
#65 |
Leser
|
Jeg synes det er veldig synd at du velger å legge deg på en debattform som går ut på å latterliggjøre de som er uenig med deg. Det er mange flere enn Lykken som har vært uenig med deg i innlegget. Og det er klart at tonen du skriver i betyr noe.
![]() |
#66 |
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig i dette innlegget, jeg meldte meg litt ut her, forsto etterhvert ikke helt hva debatten egentlig gikk ut på.... (mulig jeg er lettere efterbliven selvsagt) |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Passiv
|
him: Den første oppvisningen i hersketeknikk kom vel i Lykkens innlegg.
Dette er en debatteknikk som har vist seg svært effektiv om man vil latterliggjøre sine motdebattanter. |
![]() |
![]() |
#68 |
Hogger i stein
"Hva skjer i Nord-Norge" kom ut på PAX i 1966, og er kanskje det mest brukte og kjente verket innenfor historie og sosiologi i Norden. Da forfatteren, professor Ottar Brox, nektet flere nye opplag etter nesten to tiår med stadige nye opplag (verden endret seg) så omskrev han det en smule, og ga verket ut på nytt i 1984. Da hadde det en tittel som passet seg mer, og mer. Det heter nå "Fra almenning til koloni". En dansk omtale om verket finnes her.
Etter at jeg skrev både lenge og vel, om noe jeg faktisk bryr meg veldig mye om, så skriver Lykken: "Dette ble for mye såret nordlending-resten av landet mot Oslo-prat for min del.". Det er for meg en sterk hersketeknikk. At man påstår at andre driver med hersketeknikk, er en annen, når den sterke påstanden er belagt med "...fordi jeg lærer null og niks av det". |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Hogger i stein
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Er rødprikking en hersketeknikk, når den er ettefulgt av kommentaren: "Du fremstår som lite sympatisk når du holder på sånn"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
frakoblet
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Fargo, jeg gidder ikke gå inn i noen debatt på bakrommet med deg. Kommentaren var egentlig ment som en slags oppfordring til å endre taktikk til ditt eget beste. Og det at to professorer skal ha uttalt seg om kolonisering gjør ikke din kommentar mer sympatisk eller riktig. Slik du fremsetter det insinuerer du at oslofolk ser på andre landsdeler som sine kolonier.
![]() |
#71 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Jeg syns du har veldig mange bra poenger, Fargo, men de skjemmes av at du rett og slett blir så spisset at det blir usaklig. Å bruke Jon Fs uttrykk "guttestreker" flytter bare fokus.
![]() |
#72 |
Pauset
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Åfff. Det går jo ikke ann å lage en film å hedre en fyr som risikerte liv og lemmer for Norge, om enn på en litt utradisjonell måte, tidvis. Guttestreker er vel å dra det litt langt kanskje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Hogger i stein
Bare så det er sagt, jeg er enig i det meste som ble sagt i bidraget som sitatet er sakset fra. Og jeg er med på en debatt om hvorvidt kolonibegrepet er både historisk og idiotisk. (Kilde: youtube.com) (Kilde: youtube.com) |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Hogger i stein
Det med bakrommet var nå bare for å unngå å oute deg som den som rødprikket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Hey, du må rette opp sitatet ditt. Det var jeg og ikke safran som sa "idiotisk og historieløst".
![]() |
#76 |
Hogger i stein
Unnskyld! Hvordan har jeg klart dette da? Hører på "Grease", må være det. Har i hvert fall ikke rørt dråpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Altså, jeg syns IKKE det er vanskelig å se at Osloregionen er helt overrepresentert kulturelt og på andre måter. Jeg blir sjokkert av og til av hvor lite man i Oslo forstår av den verdiskapningen som foregår i distriktene. Fisk, foredling, plattformer, høyteknologi, bare for å ta min egen region. Bare en brøkdel kommer tilbake i form av infrastruktur som veier og lignende. Jeg har bodd halve livet i Oslo, sånn ca, så jeg tror jeg er relativt balansert.
![]() |
#79 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Krigshelter eller lovbrytere?Jeg skjønner ikke hvordan Fargos påpekning av skeivfordeling av kulturmidler til filmproduksjon kan kalles sutring. Virkelig ikke.
![]() |
|
|