Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye og hva drikker du i julen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-08, 12:19   #61
Cazandra
Erfaren

Cazandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Hvor mye og hva drikker du i julen?

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Pepsi max <3

Fikk 3 flakser vi i julegave. En risling?!?! den blir kanskje drukket før 2010 en rødvin og e stygg hvitvin. Skulle ha vært bytte lapp på de

Kunne heller ha fått en pose twist

Hva var det i pepsi Maxi`en, sa du??

Gammel 27-12-08, 13:43   #62
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1) Kjøper du inn til både jul og nyttår samtidig? I år har vi i hvert fall gjort det. Har kjøpt en treliters-dunk med rødvin, og en Baileys.

2) Hva drikker du i løpet av jula? Det har for det meste gått i Pepsi Max og vann. Har vel tatt totalt to glass vin i julen og ikke noe baileys foreløpig. Har ikke hatt alkohol til maten, ikke pga spesielle regler med alkohol foran barn, heller fordi det er lettere å bare drikke brus. Får ikke slappet av med et glass med vin til maten når man har fire barn å ta seg av, og i tillegg er vertskapet. Har heller tatt et glass på kvelden etter barnas leggetid.

3) Har du selskap i jula hvor du står for drikkevarene? Ja, vi står for alt når vi får besøk. Men det blir stort sett kun servert brus da.

Gammel 27-12-08, 13:52   #63
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Hvor mye og hva drikker du i julen?

Min kjære handlet inn til jul og nyttår. Det var fire flasker rødvin (som ennå ikke er åpnet) to flasker julebrygg, en akevitt, en rosevin og en svær flaske Martini Asti.
*Vi kjøper altså inn til jul og nyttår samtidig.
* Hva jeg drikker i jula? Bris, som ellers i året. Har tatt to små glass av min kjæres fantastiske hjemmelagede appelsinlikør. Gubben er vedlig glad i øl og tar gjerne en eller maks to til maten.
*Vi hadde julaften hvor hvor vi sto for drikkevarene. Dvs. to juleøl og en 4ml.skvett akkevitt til gubben. Vi andre fikk farris, eplemost og julebrus.

Gammel 27-12-08, 13:58   #64
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1) Kjøper du inn til både jul og nyttår samtidig? Stort sett, men i år gjekk det såpass mykje rødvin på ein midddag eg hadde før jul at eg måtte innom polet i dag også.
2) Hva drikker du i løpet av jula? Stort sett vatn, men det blir fort 1/2 - 3 enheiter vin/øl pr. dag også.
3) Har du selskap i jula hvor du står for drikkevarene? Ja.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 13:59   #65
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

1) Kjøper du inn til både jul og nyttår samtidig? Nei.
2) Hva drikker du i løpet av jula? Brus og vann. Og muuuuligens en baileys sent på julaften om vi feirer med foreldrene mine.
3) Har du selskap i jula hvor du står for drikkevarene? Det varierer. Vi har alltid besøk på nyttårsaften, men drikker ikke alkohol. Det varierer om det er vi, eller besøket, som står for brusen. Men vi har som regel alltid en flaske musserende druesaft som vi spretter ved midnatt. Koselig når både voksne og barn kan drikke av samme flasken.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 14:24   #66
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1) Kjøper du inn til både jul og nyttår samtidig? Tja, jeg kjøper kun litt øl i grunn. Så har vi som regel litt rødvin. Har ingen store drikkeplaner i år.
2) Hva drikker du i løpet av jula? Øl og vin om jeg drikker noe.
3) Har du selskap i jula hvor du står for drikkevarene? Nope.

Jeg har i år kjøpt inn 2 sixpack med øl, og enda har vi ikke drukket noe!
Jeg ammer som regel før jeg legger meg enda. I går vurderte jeg det, å ta en øl, men så var formen til Peder såpass dårlig.. og jeg måtte på legevakta en tur. Så da ble det ikke alkohol da heller.

Julaften drakk jeg Munkholm juleøl.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 14:42   #67
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Her ble det handlet inn til jul. Og til nyttår blir det vel handlet til uka.
Jeg drikker ikke når jeg er sammen med barnebarna, ergo drakk jeg ikke på julaften før jeg kom hjem. Da tok jeg et par øl og et par glass rødvin.
Koser meg med øl og rødvin i jula, mannen tar gjerne litt konjakk/akevitt, og gjør nok det nyttårsaften også. Da er ikke barnabarna i nærheten.
Lite selskapelighet i jula i år.

Gammel 27-12-08, 15:18   #68
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alkoholfritt både jul og nyttår her.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 15:28   #69
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg drikker ikke. Jeg er av den formening at det skal være en kjørbar voksen når det er barn til stede, og med kronisk sykt barn blir det meg.
Ogsåsynes jeg heller ikke barn og alkohol hører sammen.
På mandag er jeg fri for barn, og skal drikke vin med venner! Glede meg!

Gammel 27-12-08, 15:30   #70
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som kjøper papp (ikke noe galt i det, altså!): Ved hvilken temperatur serverer/ drikker dere vinen? Vi setter alltid ut flaska en stund, for vinen blir fort for varm inne. Men jeg ser for meg at man ikke bør hive en kartong ut og inn sånn til stadighet?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 15:34   #71
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Ogsåsynes jeg heller ikke barn og alkohol hører sammen.

Dette argumentet går stadig igjen i slike diskusjoner. Jeg er enig i at alkohol og barn ikke hører sammen i den forstand at barna skal drikke alkoholen, men jeg kan helt ærlig ikke se hva som er "feil" med at barnet eventuelt ser en voksen med et vinglass til middagen? Nå ser jeg helt bort fra rus her, det skal barn slippe å forholde seg til. Men om det er en skvett alkohol i et vinglass eller bare saft, hva er egentlig forskjellen?

Og en annen ting: Hvis barn aldri skulle sett noen drikke alkohol, vil de ikke da få et frykelig anstrengt forhold til det? At alkohol blir noe veldig forbudt, "ulovlig" og kanskje etterhvert spennende?

Gammel 27-12-08, 15:40   #72
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Julaften: Ingenting
Førstedag: 3 vodkashot, 4 øl, tre drinker.
Andredag: 6 øl.
Tredjedag: Ingenting.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 15:41   #73
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cazandra, her.

Hva var det i pepsi Maxi`en, sa du??

Tror det heter for lite søvn

Gammel 27-12-08, 15:42   #74
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

På mandag er jeg fri for barn, og skal drikke vin med venner! Glede meg!

Jeg kan bli en venn Vin har jeg men kan jeg la være å drikke den?

Gammel 27-12-08, 15:47   #75
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1) Kjøper du inn til både jul og nyttår samtidig?
Nei.

2) Hva drikker du i løpet av jula?
Julaften hadde vi en flaske rødvin på bordet og en øl. Mannen drakk ølen til maten, jeg og mamma delte rødvinen sånn jevnt fordelt utover resten av kvelden.
1.dag, ingenting.
2.dag: Dette var bursdagen min, så når ungene var i seng spiste vi indisk, så film og drakk et glass likør og litt hvitvin.
Så blir det vel sikkert en vinflaske på nyttårsaften når ungene er i seng, tenker jeg.

3) Har du selskap i jula hvor du står for drikkevarene?
Nei.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 16:26   #76
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Dette argumentet går stadig igjen i slike diskusjoner. Jeg er enig i at alkohol og barn ikke hører sammen i den forstand at barna skal drikke alkoholen, men jeg kan helt ærlig ikke se hva som er "feil" med at barnet eventuelt ser en voksen med et vinglass til middagen? Nå ser jeg helt bort fra rus her, det skal barn slippe å forholde seg til. Men om det er en skvett alkohol i et vinglass eller bare saft, hva er egentlig forskjellen?

Og en annen ting: Hvis barn aldri skulle sett noen drikke alkohol, vil de ikke da få et frykelig anstrengt forhold til det? At alkohol blir noe veldig forbudt, "ulovlig" og kanskje etterhvert spennende?

Det er ikke alltid det skal store mengdene alkohol til for å få små atferdsendringer. Snakke litt høyere, le på en litt annen måte osv. Barn oppfatter ofte dette som utrygt. Da snakker jeg ikke om at fjortenåringer uten uheldig erfaringer med rusa voksne ikke kan se foreldre ta en øl til maten, men jeg snakker om hvordan f.eks en fireåring reagerer på at alle de voksne i familien plutselig er litt annerledes enn de pleier. Jeg hindrer ikke svigerfar i å ta en øl til maten på juleaften, men jeg foretrekker at mannen min drikker alkoholfritt øl mens barna er tilstede. Ettersom det ser likt ut blir de neppe traumatisert av å ikke ha sett øl i et glass i barndommen heller.

Gammel 27-12-08, 17:21   #77
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, jeg ser den, Acsa. Men det er like ofte situasjonen rundt som gjør at man ler litt høyere og i det hele tatt. Jeg blir iallefall en noe mer høyrøstet, snakkesalig og morsom (?) person når jeg er i godt selskap, og det trenger ikke være alkohol involvert.

Gammel 27-12-08, 17:42   #78
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1) Kjøper du inn til både jul og nyttår samtidig?
Nei.
2) Hva drikker du i løpet av jula?
Litt vin.
3) Har du selskap i jula hvor du står for drikkevarene?
Nope.

Gammel 27-12-08, 17:47   #79
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Hvor er den tråden vi krangler om hvorvidt man arrangementer med barn tilstede skal være alkoholfrie eller ei?

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-08, 19:45   #80
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, jeg ser den, Acsa. Men det er like ofte situasjonen rundt som gjør at man ler litt høyere og i det hele tatt. Jeg blir iallefall en noe mer høyrøstet, snakkesalig og morsom (?) person når jeg er i godt selskap, og det trenger ikke være alkohol involvert.

Sånn er jeg også, og jeg tror den adferdsendringen er skremmende for barn som assosierer det med noe negativt. Det er ikke til å unngå at enkelte barn dessverre har opplevelser som gjør dem veldig vare på disse forandringene.

Jeg kjøper derimot ikke at dette betyr at alle barn reagerer negativt på at voksne tar et glass vin eller to, ei heller om de blir lystige, enten vinen eller selskapet er årsaken.

Vi spiste middag på en resturant rett før jul. Mazungen reagerte på at folk snakket med høy stemme, og spurte hvorfor, men reagerte ikke negativt overhode. Vi snakket da litt om alkohol, og lurte på om hun har opplevd at noen ble anderledes når de drakk vin eller annen "voksendrikk" hun så dumt på oss.

Med mitt alkoholforbruk som i år har vært skyhøyt, jeg har vel nådd en flaske vin til sammen i år, er det kanskje ikke rart hun ikke har slike opplevelser.

Jeg er selv vokst opp med mye selskaper og mange av dem ganske "våte" jeg assosierte aldri noe negativt med glade høye stemmer, snarere tvert imot for meg var det koselig. Når jeg ble eldre opplevde jeg at det kunne være krangling etter alkohol men da ikke i forbindelse med selskaper. Da ble det uttrygt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:05.