Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Amming og alder

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-09, 22:04   #81
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Amming og alder

I vår kultur har vi et unaturlig forhold til nakenhet og seksualitet. Jeg reagerte selv da jeg så det, men mest fordi det er så uvant.

Jeg synes ikke det er ekkelt, og jeg kan virkelig ikke se problemet så lenge både mor og barn trives med det.

Gammel 01-01-09, 22:09   #82
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

I vår kultur har vi et unaturlig forhold til nakenhet og seksualitet.

Har vi det?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-09, 22:10   #83
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Jeg så denne dokumentaren og reagerte på den. Det virker på meg som det er mors behov for amming og ikke barnets behov som er i fokus? Jeg lurer også på hva dette barnet tenker i forhold til venner osv.

Mener du mobbing?

Skal man være så opptatt av hva andre synes hele tiden? Er det det man skal basere livssituasjonen sin på?

Gammel 01-01-09, 22:10   #84
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Har vi det?

Ja.

Gammel 01-01-09, 22:22   #85
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grunnen til at de som reagerer gjør det, har jo klart noe med hvilken kultur vi er i. Men barna skal nå leve i den kulturen som de vokser opp i, så jeg ser det sånn at det er ganske viktig at de lærer seg normene i denne kulturen.

Nå mener jeg ikke at man aldri skal gå i mot den kulturen man er i, men de gangene man gjør det så bør det være til klar fordel for barnet. Når man ammer et stort barn, så tror jeg det er vanskelig å argumentere for at kroppskontakt, som jo er viktig, komme i form av amming og ikke kan dekkes på annen måte.

Jeg tenker at det er mødrene som har et behov for å ha en ammebaby, og det er deres behov som først og fremst dekkes her, ikke barnets per se. Det gjør også at mor blir mer uunnværlig og en del kvinner liker jo også det.

Gammel 01-01-09, 22:49   #86
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal man være så opptatt av hva andre synes hele tiden? Er det det man skal basere livssituasjonen sin på?

I utgangspunktet synes jeg det er en god ting å bry seg mer om hva man ønsker selv enn hva andre mener, men det gjelder på egne vegne og ikke på ungenes. Jeg mener man bør ha en god grunn for å bevisst og med overlegg sette sine barn i en situasjon som innbyr til mobbing eller som på annen måte gjør at de vil skille seg negativt ut fra alle andre barn. Det å skille seg kraftig ut og stå i mot presset fra "folk flest" kan være svært tungt. Visst kan det være givende, og visst kan det være det riktige å gjøre, men som en generell regel synes jeg man først og fremst skal stå på barrikadene for sin egen del og ikke insistere på at ungene skal stå der sammen med en.

Ja.

Ja, hvis du sier det så.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-09, 23:17   #87
Cazandra
Erfaren

Cazandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Det der ble for drøyt for meg. Jeg synes ikke noe om at så store barn skal sutte på mammaens pupp. Det er jo like før jentungen får pupper selv.

Jeg ammer fremdeles lillebror (18 mnd), og det har jeg tenkt til å gjøre noen måneder til. Men ikke til han er 8 år.

Har du ikke?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det virket jo som en relativt alternativ familie, med jord og sol-bordbønnen og alt. Og når barna sammenlignet smaken og sa at det var "det søteste i verden - søtere enn melon!!" så tenkte jeg at dette kanskje er det nærmeste de kommer søtsaker og godteri.

Opprinnelig lagt inn av Tøtto, her.

Jeg synes det er ubehagelig å se et så stort barn amme. Ikke ser jeg poenget med å amme så lenge heller. Jeg håper ikke barnas klassekamerater og venner vet om det.

De vet det ihvertfall etter dette ble sluppet på tv.

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg syns dette er veldig rart og fremmed. Jeg har ammet til ungene var 1,5-2 år, og noen syns jo det er alt for lenge og ekkelt. Men jeg kan virkelig ikke forestille meg å amme så store barn som dette. Og de jentene var jo enormt fokusert på morens bryster, med å ikke ville at hun skulle kle seg, tegne puppene og ha navn på dem... Det virket litt usunt.

Ja, ikke sant.
Dette er veldig rart for meg å se på.

Gammel 01-01-09, 23:57   #88
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

De som hevder at mor ammer et stort barn pga egne behov og ikke barnets behov, vet ikke hva de snakker om. De som har erfaring med å amme store barn, vet at det er krevende. Det er i perioder helt greit, i andre perioder er man dritt lei, så lei at mange til slutt velger å avvenne barnet selv om de kanskje i utgangspunktet er tilhenger av selvavvenning.

Jeg har ammet en femåring, og ammer en fireåring nå. Og jeg gjør det med hevet hodet, vel vitende om at de på ingen måte tar skade av av, eller at det er for å dekke egne behov. Faktisk gjør jeg det vel vitende om at de har behov for det og det er en positiv ting for dem. Jeg vet også at barn er langt mer åpne og aksepterende enn hva voksne tror, og jeg vet at det er vi voksne med våre holdninger som påvirker barna. Jeg har åpenlyst ammet en treåring i barnehagen med de andre barna i flokk rundt. De har vært nyssgjerrige og kommentert i positive vendinger. Jeg har til og med opplevd at et av de "store" barna har kommentert at Lillesøster trengte pupp en gang hun var lei seg.

Jeg regner med at dette klippet som er linket til her er det samme som jeg har sett tidligere. Jeg skal innrømme at det er forskjell på 5 år og 8 år. Min personlige grense går nok et sted lenge før 8 år, men jeg har ingen ting med å mene så mye om hva andre gjør for det. Jeg har ikke sett det nå, men om jeg ikke husker feil, kan jeg være litt enig i at disse ungene virket å være veldig fokusert på amming og morens bryster. Jeg vet ikke hva motivet med å intervjue denne familien var. Var det å skape sensansjon eller var det for å fremme langtidsamming? Jeg syns ikke at intervjuet er egnet til det siste, da det stort sett skaper negative reaksjoner og det denne familien gjør er et ytterpunkt i forhold til langtidsamming og gir ikke den forståelsen for temaet hos menigmann som man skulle ønske.

Det kommer også en dag da et stort barn selv innser at det ikke trenger pupp lengre, eller det føler at det er for stort for det. Den dagen barnet føler at det er for stort til at det er aksepabelt at det ammer, den dagen slutter det. Som mitt barn sa, da hun var litt over fem år og hadde sluttet et par måneder tidligere, og jeg spurte henne en gang om hun ville ha pupp (litt for å teste ut om hun virkelig var helt ferdig): Jeg har lyst på, men jeg vil ikke ha.

I vår kultur er vi vant med å tenke at det å die er noe man forbinder med babyer. I andre kulturer og i tidligere tider er/var det vanlig å amme barna i flere år. Jeg ser helst at det blir akseptert i vår kultur igjen også.

Sist redigert av ElinM : 02-01-09 kl 00:04.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 00:07   #89
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Jeg reagerte litt på at jeg IKKE reagerte negativt. Det hadde jeg ikke trodd om meg selv, som for inntil ett år siden egentlig ikke visste noe om amming...

Problematikken rundt mors behov versus barnets behov og unormalitet i forhold til venner/skole etc. ser jeg selvfølglig, men jeg fikk egentlig ikke inntrykk av at det var mor som tviholdt på denne kosen. Jeg kan forstå at folk synes at denne familien var uvanlig og alternativ, men at de gjør noe galt og at det på noen måte er skadelig for barna fordi de kan huske ammingen, forstår jeg virkelig ikke. Jeg kommer ikke til å amme så veldig mye lenger av ulike grunner, og jeg hadde nok ikke ammet til poden var 5 år hvis jeg kunne heller, men jeg ser ingen grunn til å vemmes over de som gjør det.

Siden jeg ammer fremdeles selv, ble jeg rett og slett litt uvel av koblingen mellom amming og seksualitet som dukket opp i tråden. Det er vel ingen som tenker på og er bekymret over en mulig seksuell reaksjon hos barnet når man ammer?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Dessuten er det vel fra USA, så sannsynligheten for at de driver med homeschooling er vel relativt stor

Dette var fra Cumbria i England. Hva har forresten homeschooling med amming å gjøre? :sidesporer:

... og i mellomtiden har ElinM skrevet så mye bedre innlegg om dette med med mors behov og barns behov.

Sist redigert av Fru Snurp : 02-01-09 kl 00:18. Årsak: Må skrive og lese fortere...
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 00:10   #90
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg klarer ikke, selv om jeg prøver så hardt jeg bare kan, å tro at en 3-4-5-åring har behov for å bli ammet. Behov for trygghet, å bli sett, hørt, føle omsorg, varme og nærhet, absolutt, men at amming dekker et behov som ikke kan dekkes på andre måter, det har jeg virkelig vanskelig for å skjønne.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 00:10   #91
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener du at fire-/femåringer generelt har behov for amming, ElinM? Blir de aller fleste barn etter ditt syn dermed frarøvet noe essensielt i vårt samfunn? Nå ble jeg nysgjerrig.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 00:12   #92
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg klarer ikke, selv om jeg prøver så hardt jeg bare kan, å tro at en 3-4-5-åring har behov for å bli ammet. Behov for trygghet, å bli sett, hørt, føle omsorg, varme og nærhet, absolutt, men at amming dekker et behov som ikke kan dekkes på andre måter, det har jeg virkelig vanskelig for å skjønne.

Det forstår ikke jeg heller, men kanskje ElinM kan si noe om det?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 00:12   #93
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi tenker veldig likt her.

Gammel 02-01-09, 00:23   #94
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Hvorfor må det dekkes på andre måter? Det ene erstatter vel ikke det andre?

Gammel 02-01-09, 00:26   #95
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

At det ble ammet i flere år i tidligere tider er da ikke et argument for at det skal være naturlig nå. Det hadde årsaker som ikke er eksisterende i vår kultur.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 00:27   #96
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Dere som kan mye om langtidsamming - hvor lenge er det vanlig å amme i land hvor barna regulerer dette selv?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 00:32   #97
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Hvorfor må det dekkes på andre måter? Det ene erstatter vel ikke det andre?

Jeg tror at barn som får dekket sine behov for nærhet, trygghet og kos på andre måter (som de aller fleste foreldre velger), ikke har behov for å bli ammet (som i at man mangler noe dersom det uteblir). Jeg tror amming i så måte er unødvendig. Jeg har ikke satt det opp mot hverandre eller sagt det er skadelig.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-09, 00:34   #98
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror at barn som får dekket sine behov for nærhet, trygghet og kos på andre måter (som de aller fleste foreldre velger), ikke har behov for å bli ammet (som i at man mangler noe dersom det uteblir). Jeg tror amming i så måte er unødvendig. Jeg har ikke satt det opp mot hverandre eller sagt det er skadelig.

Hvis barnet får masse kos, trygghet, nærhet etc og likevel selv etterspør pupp, da har det vel et behov? Selv om det ikke er et livsviktig behov i et industriland.

Gammel 02-01-09, 00:36   #99
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Mener du at fire-/femåringer generelt har behov for amming, ElinM? Blir de aller fleste barn etter ditt syn dermed frarøvet noe essensielt i vårt samfunn? Nå ble jeg nysgjerrig.

Man kan selvfølgelig dekke et barns behov for kos, nærhet, trøst, etc på andre måter enn å amme. Jeg tror allikevel at ammingen står i en særstilling hos barn som er vant til å bli ammet fra de kom ut av mors liv. Brystet var deres første holdepunkt i tilværelsen, det de forholdt seg til og orienterte seg mot. Jeg tror den tryggheten og nærheten som å ligge ved mors bryst gir, er noe som "henger igjen" i mange år. Min erfaring er at å amme er en effektiv og nyttig måte å dekke barnets behov på i mange situasjoner. Det er ikke nødvendigvis slik at barnet har behov for å die, men ammingen dekker behov på en grei og effektiv måte. Jeg ser ingen grunn til å velge en annen metode når barnet mitt velger å få behovene dekt gjennom amming, og når jeg ser og vet at det er en effektiv måte å dekke behovene på.

Du snakker om 4-5 åringer her. Jeg ammer ikke mye når barnet er 4-5 år, bare for å ha sagt det. Når jeg snakker om hvor kjekt det er å dekke barnets behov gjennom amming, tenker jeg mest på barn opp til ca 3 år eller litt eldre. Det er uhyre sjelden jeg har ammet en 4-åring for å trøste eller lindre smerte, f.eks, men jeg ammet f.eks. Lillesøster som nærmer seg 4 noen ganger nå i jula fordi hun var syk og trengte litt ekstra trøst og kos.

Gammel 02-01-09, 00:40   #100
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Jeg tror amming i så måte er unødvendig. Jeg har ikke satt det opp mot hverandre eller sagt det er skadelig.

Det er vel strengt tatt ikke så mye som er nødvendig, er det? Nei, amming er ikke nødvendig, men det er en fin og positiv ting for mor og barn så lenge begge ønsker det. Og da er det vel greit. Man skal vel ikke kutte ut noe bare fordi det strengt tatt ikke er nødvendig?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.