|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Amming og alderI vår kultur har vi et unaturlig forhold til nakenhet og seksualitet. Jeg reagerte selv da jeg så det, men mest fordi det er så uvant.
|
|
|
#83 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Amming og alder
Mener du mobbing?
|
|
|
#85 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Amming og alderGrunnen til at de som reagerer gjør det, har jo klart noe med hvilken kultur vi er i. Men barna skal nå leve i den kulturen som de vokser opp i, så jeg ser det sånn at det er ganske viktig at de lærer seg normene i denne kulturen.
|
|
|
#86 |
|
Bedreviter
|
I utgangspunktet synes jeg det er en god ting å bry seg mer om hva man ønsker selv enn hva andre mener, men det gjelder på egne vegne og ikke på ungenes. Jeg mener man bør ha en god grunn for å bevisst og med overlegg sette sine barn i en situasjon som innbyr til mobbing eller som på annen måte gjør at de vil skille seg negativt ut fra alle andre barn. Det å skille seg kraftig ut og stå i mot presset fra "folk flest" kan være svært tungt. Visst kan det være givende, og visst kan det være det riktige å gjøre, men som en generell regel synes jeg man først og fremst skal stå på barrikadene for sin egen del og ikke insistere på at ungene skal stå der sammen med en.
Ja, hvis du sier det så. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Erfaren
|
De vet det ihvertfall etter dette ble sluppet på tv.
Ja, ikke sant.
|
|
|
#88 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Amming og alderDe som hevder at mor ammer et stort barn pga egne behov og ikke barnets behov, vet ikke hva de snakker om. De som har erfaring med å amme store barn, vet at det er krevende. Det er i perioder helt greit, i andre perioder er man dritt lei, så lei at mange til slutt velger å avvenne barnet selv om de kanskje i utgangspunktet er tilhenger av selvavvenning. Sist redigert av ElinM : 02-01-09 kl 00:04. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Overdriver
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Amming og alderJeg reagerte litt på at jeg IKKE reagerte negativt. Det hadde jeg ikke trodd om meg selv, som for inntil ett år siden egentlig ikke visste noe om amming...
Dette var fra Cumbria i England. Hva har forresten homeschooling med amming å gjøre? :sidesporer:
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008) Sist redigert av Fru Snurp : 02-01-09 kl 00:18. Årsak: Må skrive og lese fortere... |
|
|
|
|
|
#90 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Amming og alderJeg klarer ikke, selv om jeg prøver så hardt jeg bare kan, å tro at en 3-4-5-åring har behov for å bli ammet. Behov for trygghet, å bli sett, hørt, føle omsorg, varme og nærhet, absolutt, men at amming dekker et behov som ikke kan dekkes på andre måter, det har jeg virkelig vanskelig for å skjønne. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
intro
|
Sv: Amming og alderMener du at fire-/femåringer generelt har behov for amming, ElinM? Blir de aller fleste barn etter ditt syn dermed frarøvet noe essensielt i vårt samfunn? Nå ble jeg nysgjerrig.
|
|
|
|
#92 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Det forstår ikke jeg heller, men kanskje ElinM kan si noe om det? |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Multitaskingmaniac
|
Vi tenker veldig likt her.
|
|
|
#94 |
|
Overdriver
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvorfor må det dekkes på andre måter? Det ene erstatter vel ikke det andre?
|
|
|
#95 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Amming og alderAt det ble ammet i flere år i tidligere tider er da ikke et argument for at det skal være naturlig nå. Det hadde årsaker som ikke er eksisterende i vår kultur.
|
|
|
#97 |
|
Sliter med tastaturet
Jeg tror at barn som får dekket sine behov for nærhet, trygghet og kos på andre måter (som de aller fleste foreldre velger), ikke har behov for å bli ammet (som i at man mangler noe dersom det uteblir). Jeg tror amming i så måte er unødvendig. Jeg har ikke satt det opp mot hverandre eller sagt det er skadelig. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Hvis barnet får masse kos, trygghet, nærhet etc og likevel selv etterspør pupp, da har det vel et behov? Selv om det ikke er et livsviktig behov i et industriland.
|
|
|
#99 |
|
På vei
Man kan selvfølgelig dekke et barns behov for kos, nærhet, trøst, etc på andre måter enn å amme. Jeg tror allikevel at ammingen står i en særstilling hos barn som er vant til å bli ammet fra de kom ut av mors liv. Brystet var deres første holdepunkt i tilværelsen, det de forholdt seg til og orienterte seg mot. Jeg tror den tryggheten og nærheten som å ligge ved mors bryst gir, er noe som "henger igjen" i mange år. Min erfaring er at å amme er en effektiv og nyttig måte å dekke barnets behov på i mange situasjoner. Det er ikke nødvendigvis slik at barnet har behov for å die, men ammingen dekker behov på en grei og effektiv måte. Jeg ser ingen grunn til å velge en annen metode når barnet mitt velger å få behovene dekt gjennom amming, og når jeg ser og vet at det er en effektiv måte å dekke behovene på. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
På vei
Det er vel strengt tatt ikke så mye som er nødvendig, er det? Nei, amming er ikke nødvendig, men det er en fin og positiv ting for mor og barn så lenge begge ønsker det. Og da er det vel greit. Man skal vel ikke kutte ut noe bare fordi det strengt tatt ikke er nødvendig? |
|
|
|
![]() |
|
|