Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Valuta i Egypt?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-09, 18:23   #21
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valuta i Egypt?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det trenger du ikke, de store supemarkedene har amerikanske merker ikke noe å stresse med. Det papiret du tar med deg kan ødelegge kloakksystemet, husk du reiser til et ørkenland.

Man skal vel ikke kaste dopapir i do i det hele tatt hvis det ikke er av den "gå i oppløsning" typen? Det stive som man får utdelt skal i hvert fall ikke i do. Jeg har ikke bodd på veldig fine hoteller i Egypt, men alle steder vi har vært skal dopapir i søppelbøtte.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 18:29   #22
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Man skal vel ikke kaste dopapir i do i det hele tatt hvis det ikke er av den "gå i oppløsning" typen? Det stive som man får utdelt skal i hvert fall ikke i do. Jeg har ikke bodd på veldig fine hoteller i Egypt, men alle steder vi har vært skal dopapir i søppelbøtte.

Man kan fint gjøre det på de store hotellene. Ellers er det som regel hull i bakken, der legger man papiret i en eske ved siden av. Det samme gjør man dersom man bruker toaletter på restauranter og kafèer. Lambi er et papir som ikke bør kastes i toalettene i et land som Egypt. Rett og slett fordi det er veldig tykt og man bruker veldig mye vann for å skylle det ned.

Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 18:33   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

Av alt jeg trodde jeg ikke kom til å lære denne lørdagskvelden.

Da kjøper vi dopapir når vi kommer dit. Vi bor på luksushotell, så der er det sikkert i orden. Men vi skal til Kairo og se pyramidene - da tar vi med.

Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 18:36   #24
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan fint gjøre det på de store hotellene. Ellers er det som regel hull i bakken, der legger man papiret i en eske ved siden av. Det samme gjør man dersom man bruker toaletter på restauranter og kafèer. Lambi er et papir som ikke bør kastes i toalettene i et land som Egypt. Rett og slett fordi det er veldig tykt og man bruker veldig mye vann for å skylle det ned.

Jeg har bare unntaksvis vært innom store hoteller i Egypt, men hull i bakken-do har jeg likevel bare sett hjemme hos beduiner. De fleste andre steder har det vært vanlig do med "underspylingskran" og søppelbøtte ved siden av til dopapir.

Jeg har aldri tenkt tanken på å kaste dopapir i do i Egypt.

Gammel 03-01-09, 18:36   #25
Skvetten
Passiv

Standard

Du kan virkelig glede deg til Kairo!
Jeg er så misunnelig at jeg ikke kan få sagt det. Har så lyst til Egypt igjen jeg. :drømme seg bort: Bare det at Mannen TM definitivt ikke reiser til de landene som står mitt hjerte nærmest.

Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 18:37   #26
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg har bare unntaksvis vært innom store hoteller i Egypt, men hull i bakken-do har jeg likevel bare sett hjemme hos beduiner. De fleste andre steder har det vært vanlig do med "underspylingskran" og søppelbøtte ved siden av til dopapir.

Jeg har aldri tenkt tanken på å kaste dopapir i do i Egypt.

Det er en god del restauranter og kafèer som har hull i bakken når du kommer vekk fra turistfellene. De aller fleste reiser rundt på organiserte turer i disse landene og følgelig er standarden tilnærmet den man har hjemme (slik som vannklosett).

Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 18:38   #27
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg er også misunnelig. Kairo er spennende. Pyramidene er noe for seg selv, men personlig likte jeg severdighetene i Luxor enda bedre.
Dere skal vel på Egyptmuseet i Kairo også? Der er det mye flott!

Gammel 03-01-09, 18:40   #28
Guava

Guava sin avatar

Standard

Det er en god del restauranter og kafèer som har hull i bakken når du kommer vekk fra turistfellene. De aller fleste reiser rundt på organiserte turer i disse landene og følgelig er standarden tilnærmet den man har hjemme (slik som vannklosett).

Der vi fartet rundt kan vel knappest kalles turistfeller. Middager til 8 kr var heller regelen enn unntaket og lopper i sengene hørte med.

Gammel 03-01-09, 18:44   #29
Skvetten
Passiv

Standard

Der vi fartet rundt kan vel knappest kalles turistfeller. Middager til 8 kr var heller regelen enn unntaket og lopper i sengene hørte med.

My kind of thing!
Kamelhårstepper med husdyr som holder en varm om natten, det er herlig det. Da regner jeg med at du har sovet ute blant beduinene i ørkenen også eller? Jeg har hatt meg noen turer i diverse ørkener sammen med beduiner, noe så spektakulært altså og maten er hinsides. Glemmer aldri min første ridetur på en beduinhest.

Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 18:46   #30
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg har sovet i ørkenen og fikk diverse loppebitt, men ikke så mange bitt som på overnattingsstedet i Kairo.

Ørkenen er nydelig ja. Hest er ikke min greie, men kameltur i soloppgang har jeg fått med meg.

Gammel 03-01-09, 18:47   #31
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det trenger du ikke, de store supemarkedene har amerikanske merker ikke noe å stresse med. Det papiret du tar med deg kan ødelegge kloakksystemet, husk du reiser til et ørkenland.

Hvis du i det hele tatt er heldig og finne et supermarket. Først når jeg var der for 3 år siden fant jeg et ordentlig supermarked der vi var. Eller så har jeg ikke funnet noe tilnærmet en dagligvareforretning engang i turistområdene vi har vært. Jeg hadde puttet et par doruller i kofferten.

Du kan virkelig glede deg til Kairo!
Jeg er så misunnelig at jeg ikke kan få sagt det. Har så lyst til Egypt igjen jeg. :drømme seg bort: Bare det at Mannen TM definitivt ikke reiser til de landene som står mitt hjerte nærmest.

Kairo. Men jeg hadde aldri beveget meg der på egenhånd tror jeg. Har kun vært i Kairo 1 dag, men det virket rimelig kaotisk.

Og dere ble ikke dårlige av den maten?

Egypt er et så flott land, så dit skal jeg ta med ungene en gang, men de må bare bli litt større først sånn at de får ordentlig glede av det. Skulle jeg hatt dem med nå så hadde det vel vært å treffe på Nemo-fisk når de badet tenker jeg. Flott det og da.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 18:49   #32
Skvetten
Passiv

Standard

Nå har vi kuppet tråden, Fnatten, men kameler blir jeg pinadø meg sjøsjuk av. Fyttikatta. Det var en gang vi gikk i to dager til fots, det var innmari slitsomt men spennende.

Skal vi konkludere med at man viser aksomhet for det dårlige kloakksystemet i Egypt, medbringer toalettpapir og har neseklype med hjemmefra til de verste stedene?

Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 18:51   #33
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har vi kuppet tråden, Fnatten, men kameler blir jeg pinadø meg sjøsjuk av. Fyttikatta. Det var en gang vi gikk i to dager til fots, det var innmari slitsomt men spennende.

Og hvis en skulle driste seg på en kamel, så ikke gi fra deg kamera til noen kamelførere for å ta bilde av deg. Du får det ikke tilbake uten og betale i dyre dommer. Og husk på at de kamelene har mye ulumskheter på seg. En på jobben til mannen kom hjem med noe skabb-greier han slet med på beina i flere måneder etterpå etter en kameltur. Langbukse er kanskje tingen da?

Gammel 03-01-09, 18:54   #34
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Og hvis en skulle driste seg på en kamel, så ikke gi fra deg kamera til noen kamelførere for å ta bilde av deg. Du får det ikke tilbake uten og betale i dyre dommer. Og husk på at de kamelene har mye ulumskheter på seg. En på jobben til mannen kom hjem med noe skabb-greier han slet med på beina i flere måneder etterpå etter en kameltur. Langbukse er kanskje tingen da?

Man går da ikke i shorts dersom man skal ri på kamel Eller dersom man skal i ørkenen, da kler man på seg for å slippe den intense heten og ikke minst solbrentheten.

Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 18:59   #35
Guava

Guava sin avatar

Standard

Elisabet.. Jeg har ikke blitt dårlig av mat i Egypt. Mannen min har blitt dårlig, men det var etter at han spiste på en fin restaurant.

Jeg tror ikke det er særlig tryggere å spise på fine restauranter kontra billige spisesteder hvis man er normalt forsiktig.
Egypterne som tok oss med i Kairo sa at lokale restauranter med mye folk og hvor mat grilles kontinuerlig er noe av det tryggeste. Buffeter hvor mat ligger oppvarmet lenge er nok mer risikabelt i så måte. Mannen ble syk etter en slik middag.

Mat i Egypt er jo alltid noe man skal være forsiktig med, men godt gjennomstekt er jo viktig uansett hvor man er.

Jeg brukte ikke shorts i det hele tatt i Egypt. Lange vide bukser og skjørt var mye mer anvendelig, samt et tynt sjal som kunne brukes til å deke hodet mer når det var nødvendig eller bare smart.

Barbeint i skoene gikk jeg heller ikke i Kairo.

Gammel 03-01-09, 18:59   #36
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Man går da ikke i shorts dersom man skal ri på kamel Eller dersom man skal i ørkenen, da kler man på seg for å slippe den intense heten og ikke minst solbrentheten.

For 12 år siden var jeg lite reisevant i bl.a. Egypt. Og midt i juli i nesten 50 grader i ørkenen utenfor Kairo i shorts og t-skjorte var ikke tingen da nei. Veldig greit med turistbussen med aircondition ikke langt unna da, for å ta en pause nå og da. Men det har vært flere Egypt turer siden den gang.

Gammel 03-01-09, 19:06   #37
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg brukte ikke shorts i det hele tatt i Egypt. Lange vide bukser og skjørt var mye mer anvendelig, samt et tynt sjal som kunne brukes til å deke hodet mer når det var nødvendig eller bare smart.

Barbeint i skoene gikk jeg heller ikke i Kairo.

Det er ting som gjør at man får en langt bedre opplevelse når man reiser i muslimske land. Når vi viser litt respekt får vi så utrolig mye tilbake.

Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 19:31   #38
Slettet bruker
Passiv

Standard

Å - kupp tråd mer.
Jeg gleder meg bare noe så sykt når jeg leser mimringen her.

Vi skal ikke på den mest lokale-kulturopplevelsesturen denne gangen. Det er turistmaskin de luxe, luksushotell med all inclusive, en dagstur til Kairo med skandinavisk guide og en dagstur i ørkenen til en beduinleir.

Bakgrunnen for turen er at jeg trenger sol - jeg blir deprimert hver vinter og i år har det vært en tøff høst, så det har ligget an til en enda verre senvinter enn jeg pleier å ha. Men siden drømmeprinsen er løsningsorientert av seg så ble det da påfyll med dagslys.

Også har vi med ungene - så da blir det gjerne sterkt badeorientert ferie.

Men noe lokalt blir det jo. Vi må jo inn til en eller annen by og gå på basar og se oss litt rundt. Og jeg må se pyramidene. Det har vært et ønske siden jeg var liten jente. Turen vi blir med på går innom det egyptiske museum også, og siden minsten har hatt om Egypt på skolen i høst så blir det sikkert stort å se mumier.

Jeg har satt bukser og gensere på lista også. Det er sikkert smart uansett, for det er vel kaldt på kveldene på denne tiden av året.

Bruker kvinner sjal på hodet? Er det like greit med caps eller skal det skjule håret eller noe sånt?

Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 19:41   #39
Guava

Guava sin avatar

Standard

Caps gjør ikke samme nytten som sjal og vil nok bare gjøre at du tiltrekker deg mer oppmerksomhet. Sjal er nødvendig i moskeer og koptiske kirker, og praktisk også andre steder hvis du vil unngå kommentarer bak ryggen osv. Jeg synes det å shoppe i Kairo er veldig mye bedre med skjørt og sjal enn uten. På turen dere skal ha blir det vel knapt nødvendig å tenke på.

I ørkenen er tynt sjal praktisk for å beskytte seg mot sandstormer. Selv om det er aldri så stille kan det komme virvelvinder og skape skyer av sand og det er ubehagelig.

På denne tiden av året kan det bli kaldt og Kairo er som oftest kaldere enn Hurghada.

Singlet ville jeg heller ikke brukt annet enn på stranda eller hotellet.

Gammel 03-01-09, 19:49   #40
Slettet bruker
Passiv

Standard

Skjørtet skal da være litt lenger enn de jeg pleier å svinse rundt i antar jeg? (Midt på låret ca)
Jeg har et langt et som rekker ca til anklene - slenger det i kofferten jeg, i tilfelle vi finner på noe. Tror nok jeg har et sjal også ett eller annet sted. Ville jo vært uendelig teit å sitte i Egypt med futt i kroppen til å reise på tur også kan vi ikke dra noe sted fordi mor har insistert på å kle seg som en vestlig bimbo.

Hvorfor skal man ikke gå barbeint i skoene forresten? Gjør det bestandig jeg - såsant det er vær til det? Bør man ha sokker i sandalene? :sorry domm - men jeg spør i vei jeg:

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:24.