Sv: Floridaferie - hvilket budsjett setter man opp?
Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.
Først så vil jeg spørre; får barna permisjon fra skolen i 3 uker eller skal dere reise i sommerferien?
Jeg drømmer litt om å dra ifm. høstferien og tror vel at storebror får permisjon i en uke - men får han fri i 2 uker, tro??
Onkelen min har et rekkehus i Orlando så vi har også såvindt luftet tanken på en Florida-tur men den lange flyreisen med minst et flybytte og lange ventetider gjør at jeg er usikker på om dette er noe for 3 åringen her, som vil være minst 4 år når vi isåfall drar... Tror det er smart å vente etpar år, jeg..
Det koster også masse penger og mht. Disneyworld og karuseller så kan han vel ikke kjøre så mye der heller - pga høyde for å kjøre karusellene... og så var det disse lange karusell-køene jeg har hørt om....
Iallefall koster det minst 23.000,- for oss med fly to uker ifm. høstferien.
Leielbilen koster ca. 7.500,- om det stemmer på Hertz. (Synes det var lite, jeg...)
Vi får leie leiligheten til 4.500/uken så da blir det rimelig nok det, selv om alt i alt så koster det hele masse penger.
Aner ikke hva man må regne med å bruke pr. dag!? På vanlig charterferie har vi beregnet 1.000,-/dagen men det går vel endel mer penger på dager i Disneyworld og sånt...
Ikke så mye til hjelp altså, jeg bare tenker litt høyt ift. om vi skulle tatt en sånn tur....
Lykke til med planlegging. Det er jo litt gøy, bare det å planlegge/sjekke. 
DisneyWorld består av fleire ulike temaparkar, og alle parkane har masse å vere med på/sjå på for folk i alle aldrar. Ein må ikkje følge dei mest halsbrekkande karusellar for å ha det kjekt der, altså! Dei mest populære attraksjonane er det forresten ei slags køordning på. Ein stikk innom og får billett, og på den står det innanfor kva tidsrom det er din tur, så er det berre å innfinne seg i tide. Vi var der i høgsesongen, og det er definitivt ikkje køståing som er inntrykket vi sit igjen med, sjølv om litt sjølvsagt må påreknast.
Eg vil i tillegg anbefale SeaWorld, med delfinshow, mating og klapping av delfinane (om du er heldig), spekkhoggarshow (plasser deg langt bak om du ikkje vil bli våt!) og alt det andre som er der. Definitivt høgdepunktet for vår sin del.
Når det gjeld å få fri frå skulen, det er mogeleg at det er ulike reglar ute og går, men på vår skule er det mogeleg å få permisjon inntil 10 skuledagar. Dersom det er behov for fleire fridagar enn dette, blir eleven skreve ut av skulen i den aktuelle perioden. Det er ikkje skuleplikt i Norge, men undervisningsplikt. Det betyr at foreldra tek ansvaret for opplæringa. Dette er ikkje noko problem dersom ein samarbeider med lærar, og syr saman eit opplegg som enten skal gjennomførast i løpet av turen, eller som vi har gjort, jobba litt dobbelt og teke alt før vi har reist.
|