Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gaza

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-09, 12:51   #21
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Gaza

Jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg skal gjøre når en mann truer ungene mine med maskinpistol og han gjemmer seg bak en kvinne med et barn på armen.

Jeg skjønner at det er vanskelig for en israeler å trekke seg tilbake til en grensepost og deretter sitte på sin side og vente på at feks FN skal få ut fingeren og forsvare ham og familien hans - vi har sett at det ikke finnes handlekraft i den graden som da trengs noe sted i verden.

Derfor er det vanskelig å se løsninger på problemet i midtøsten. Men på samme måte som jeg ikke vet om jeg ville klart å plaffe ned kvinnen med barnet som sto foran han som truet mine barn, så forventer jeg også at Israel skal ha noen problemer med å gjøre akkurat det. Det ser det dessverre ikke ut til at de har, og den manglende interessen for at det er mennesker de dreper i stor stil gjør at jeg ikke greier å ha mer enn en teknisk sympati med dem.

Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 12:55   #22
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Min far var en av de som var i Gaza på slutten av 60-tallet.
Han reiste vel ned som Israelsypatisør tror jeg. Bare sånn apropos det Ulvefar skrev.

Det er ikke ofte jeg har lyst til å boikotte eller gå i demonstrasjon, men nå vurderer jeg faktisk sterkt.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 13:17   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Israel har behandlet palestinere som dyr i 60 år, skulle bare mangle at det er grobunn for terrorisme, hvis man i det hele tatt kan kalle det det. Da må man vel også kalle motstandsbevegelsen i Norge under 2. verdenskrig terrorisme. Jeg syns det er kvalmt at Israel, med internasjonal støtte/aksept, har okkupert landområder i flere tiår.

Jeg er så enig i det du sier om at det ikke er rart at palestinerne gjør som de gjør at jeg kan grine.

Men det å anerkjenne at det er gode grunner til at det er sånn gir oss ikke noen god løsning for fremtiden dessverre.

Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 13:19   #24
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Israel har behandlet palestinere som dyr i 60 år, skulle bare mangle at det er grobunn for terrorisme, hvis man i det hele tatt kan kalle det det. Da må man vel også kalle motstandsbevegelsen i Norge under 2. verdenskrig terrorisme. Jeg syns det er kvalmt at Israel, med internasjonal støtte/aksept, har okkupert landområder i flere tiår.

Bare sånn for the record; disse landområdene har aldri vært "frie". Før Israel var det Jordan og Egypt som okkuperte Palestinerne.
Det er så komplekst, jeg har ikke helt oversikten. Men mange av jordans innbyggere er palestinere, deriblandt dronning Rania.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 13:23   #25
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er så enig i det du sier om at det ikke er rart at palestinerne gjør som de gjør at jeg kan grine.

Men det å anerkjenne at det er gode grunner til at det er sånn gir oss ikke noen god løsning for fremtiden dessverre.

Nope. Så frem til noen graver frem en fungerende løsning er det eneste vi kan gjøre å holde body count så lav som mulig: jo flere drepte jo vanskeligere å få fred. Man skal ikke undervurdere hat og hevn som drivkraft. En stat hvis flyvåpen hadde drept Acsa, Storesøs og Plutten ville nok ha fått noen raketter i retur fra meg også.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 13:25   #26
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Bare sånn for the record; disse landområdene har aldri vært "frie". Før Israel var det Jordan og Egypt som okkuperte Palestinerne.
Det er så komplekst, jeg har ikke helt oversikten. Men mange av jordans innbyggere er palestinere, deriblandt dronning Rania.

Interessant men irrelevant. Hvem som bodde hvor for 100 eller 1000 år siden gir ingen rett til å sende selvmordsbombere eller flyvåpen mot etterkommerene deres i dag.

Gammel 05-01-09, 13:26   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Interessant men irrelevant. Hvem som bodde hvor for 100 eller 1000 år siden gir ingen rett til å sende selvmordsbombere eller flyvåpen mot etterkommerene deres i dag.

Enig!

Det hjelper ingen å se bakover - det eneste vi kan gjøre med fortiden er å lære av den.

Så må vi bruke den kunnskapen til å finne løsninger for fremtiden.

Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 13:31   #28
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Jeg er også enig i det. Men det kan være en ide for å se etter en løsning - og ikke minst involvere flere parter enn bare Israel og Palestinerne. For det forholdet der er jo blitt ganske fastkjørt, for å si det mildt.
Palestinerne har mye mer til felles Jordan og Egypts innbyggere; enn de har med jøder i Israel. Hvis man kunne få et samarbeid mellom Palestinerne og Egypt og Jordan, blandt annet for å holde ro og orden, slik at Israel følte seg truet hele tiden, kan det kanskje være en del av en løsning.
Israel har jo idag gode relasjoner med både Egypt og Jordan, noe som ikke har vært sånn hele tiden.
Bare løse tanker, men synes de er verdt å tenke.

Sist redigert av bønna : 05-01-09 kl 13:38.
Gammel 05-01-09, 13:35   #29
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er ikke enig i at det er irrelevant. Bakgrunnen/historien gir jo årsakene til hvorfor det har blitt som det har blitt, det er aldri irrelevant i en konflikt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 13:40   #30
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg er ikke enig i at det er irrelevant. Bakgrunnen/historien gir jo årsakene til hvorfor det har blitt som det har blitt, det er aldri irrelevant i en konflikt.

Det er selvsagt relevant så lenge det brukes til å rettferdiggjøre handlinger av alle stridende parter, og for å forstå hva som skjer. Det jeg mente var at det ikke var relevant for hva vi som utenforstående skal unnskylde av handlinger, og at sålenge det fortsetter å være relevant for de stridende er det desto vanskeligere å få en fredlig løsning for de som faktisk er der i dag.

Gammel 05-01-09, 13:43   #31
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har aldri sagt at historien er irrelevant - jeg har bare sagt at man ikke kan gjøre annet med den enn å lære av den - vi er dermed enige?

Som unnskyldning for å fortsette i et spor som ikke virker er historien ikke brukandes.

Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 13:45   #32
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Som unnskyldning for å fortsette i et spor som ikke virker er historien ikke brukandes.

Det var ikke sånn jeg mente det, da har jeg formulert meg feil.

Gammel 05-01-09, 13:46   #33
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Jeg er også enig i det. Men det kan være en ide for å se etter en løsning - og ikke minst involvere flere parter enn bare Israel og Palestinerne. For det forholdet der er jo blitt ganske fastkjørt, for å si det mildt.
Palestinerne har mye mer til felles Jordan og Egypts innbyggere; enn de har med jøder i Israel. Hvis man kunne få et samarbeid mellom Palestinerne og Egypt og Jordan, blandt annet for å holde ro og orden, slik at Israel følte seg truet hele tiden, kan det kanskje være en del av en løsning.
Israel har jo idag gode relasjoner med både Egypt og Jordan, noe som ikke har vært sånn hele tiden.
Bare løse tanker, men synes de er verdt å tenke.

Absolutt.

Gammel 05-01-09, 13:46   #34
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

De siste er jeg enig i, det må brukes for å forstå, men ikke som videre unnskyldning. Selv om vi har i Norge kan diskutere dette fattet og fornuftig, så tror jeg partene i området hadde hatt større problemer med å se vår objektive syn på saken. For dem vil alltid årsak/unnskyldning/skyld være svært relevant for videre handlinger.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 05-01-09, 13:47   #35
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det var ikke sånn jeg mente det, da har jeg formulert meg feil.

Du ble ikke forstått sånn heller - jeg glemte å quote til Lykken.

Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 13:49   #36
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Du ble ikke forstått sånn heller - jeg glemte å quote til Lykken.

Det var henvisning til Ulvefars tidligere innlegg. Han har svart på det.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 05-01-09, 13:49   #37
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

De siste er jeg enig i, det må brukes for å forstå, men ikke som videre unnskyldning. Selv om vi har i Norge kan diskutere dette fattet og fornuftig, så tror jeg partene i området hadde hatt større problemer med å se vår objektive syn på saken. For dem vil alltid årsak/unnskyldning/skyld være svært relevant for videre handlinger.

Sånn er det for de fleste som står tett oppi noe de er sterkt følelsesmessig engasjert i tror jeg.

Men i denne saken er det ikke lett å se løsninger selvom det er avstandsperspektiv nok herfra heller. Det eneste jeg vet er at vi ikke kan gi opp før det er slutt på å drepe uskyldige.

Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 14:03   #38
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_pictures/7810301.stm

Gammel 05-01-09, 14:55   #39
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg syns det er ufattelig kjipt at demonstrasjonene f.eks. her i Norge sklir ut og politiet må gasse folk og arrestere. Det er så langt fra den støtten jeg tror folk flest ønsker å vise at det bare er dumt og kvalmende fra de som bråker sin side. De har virkelig misforstått.

Gammel 05-01-09, 15:02   #40
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg nevnte ikke Hamas, gjorde jeg vel?

Så du anser Hamas som noe heeeelt annet enn palestinere? Interessant.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:02.