|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Absolut ateist
|
Sv: GazaSelvsagt gjør jeg ikke det. Men jeg anser ikke enhver palestiner som medlem av Hamas.
|
|
|
#42 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Gaza
Det er jeg helt enig i. Men etter en av demonstrasjonen her i Oslo gikk politiet ut i media og skrøt av demonstrantene. Det hele gikk fredelig for seg og budskapet kom frem.
|
|
|
#43 |
|
Ustabil
|
Neida, jeg sier ikke at man skal la være å bry seg. Men fra det, og til å velge side, og starte med boikott... da skal man i alle fall være rimelig sikker på at man støtter en side som er verdt å støtte. Og jeg er ganske så enkel sånn sett, jeg støtter ikke terror. Uansett. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du virker virkelig enkel, ja! Skal ikke beskylde deg for å overdrive der!
|
|
|
|
#45 |
|
Passiv
|
Sv: GazaHvis man ikke støtter terror anser jeg det som et selvsagt minstekrav at man bygger oppunder egen påstand med at man ikke deltar i finansieringen av nedslakting av sivile. Om ikke det Israel gjør på Gaza nå er terror så vet ikke jeg. |
|
|
|
#46 |
|
Ustabil
|
Nei, det er ikke så enkelt. Jeg vil aldri være med på en greie hvor man konsekvent skal støtte den minste. Dette like lite som jeg er med på noe flertallsdiktatur. Uansett om du er liten eller stor kan du ha både rett og feil. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
I menneskeham
Som sagt flere ganger over: Jeg mener ikke man skal støtte Hamas, men at man skal motarbeide militære overgrep mot sivilbefolkning når man kan.
|
|
|
|
#48 |
|
Ustabil
|
Hvis jeg skreller bort usakligheter og bannskap så er det tynt med innhold i innleggene dine. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Ustabil
|
Hva mener du om de palestinske rakettene mot Israel, da? Da de liksom hadde våpenhvile? Var det OK, det da? Ikke terror? |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Passiv
|
Sv: GazaBina - vet du noe særlig om hvordan det er å være palestiner egentlig? Vet du feks at Israel satte opp en svær mur for noen år siden med en haug med grenseposter? Og at et meget høyt antall palestinere fikk denne muren midt mellom seg og sin familie. Eller mellom sitt bosted og sitt arbeid. |
|
|
|
#51 |
|
I menneskeham
Jasså?
Nei. Jeg mener at den som dreper flest er den mest effektive terroristen. Og siden jeg ikke er opptatt av å sette meg til dommer over noen men å spare flest "uskyldige" ser jeg at det viktigste er å bremse den som dreper flest fortest. Både for den direkte effekten og for å bremse hevn/volds-spiralen.
Det hjelper antakelig mer med litt målrettet banning og sverting enn å sitte komfortabel og forstå så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 05-01-09 kl 15:42. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Multitaskingmaniac
|
Men Bina, mener du da at det ikke er noe vits å engasjere seg? Slik oppfatter jeg det. Det synes jeg i så fall er veldig trist, vi kan ikke resignere fordi saker virker håpløse. Det virker som du bare vender det døve øret til fordi det ikke gjelder deg og dine.
|
|
|
#53 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Du sier det jeg hadde tenkt å si. Ingen tvil om at det er en komlisert sak, men det må da gå an å velge side likevel. De siste ukenes hendelser har bare bekreftet mitt syn på Israel, og FN, for den del. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Passiv
|
Sv: GazaJeg støtter ikke terrorister, jeg heller. Jeg støtter ikke krig heller. Jeg nekter å velge side i denne krigen. Jeg vil altså ikke boikotte Israelske varer allikevel, ei heller iføre meg palistinaskjerf. |
|
|
|
#55 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: GazaJeg tror at demonstrasjoner;særlig voldelige, og boikott hjelper null og nada. Det fører bare til at vi forverrer forholdet til israel. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Ustabil
|
Det er en forskjell på å resignere og det å kave seg opp med bannskap og usakligheter. Jeg vender ikke det døve øret til. Jeg stiller spørsmålstegn ved hvordan tilsynelatende normalt oppegående mennesker kan stille seg så ukritisk som støttespillere til palestinerne - all den tid også disse bedriver terror. Jeg stiller spørsmålstegn ved evnen (viljen?) til å se at denne saken er komplisert, og ikke bare har to sider, men mange sider, og en lang historie. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Ustabil
|
Starte med boikott, bare for å forklare hva jeg legger i å starte. Hvis det er noe du ikke har gjort før, og så begynner å gjøre, da har du startet med å gjøre det. For eksempel hvis du ikke har boikottet Israel før, og begynner med det, da har du startet med å boikotte Israel. Dette betyr ikke at dette var det første du gjorde da du ble født, men noe du på et tidspunkt startet med. (Jeg startet forresten på skolen en gang også, det betyr ikke at mitt liv hadde vært tomt før den tid). See? |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Ustabil
|
Hjertens enig. Gilbert har forøvrig gang på gang vist seg som særdeles radikal og meget palestinavennlig - så å se på han som noen nøytral nyhetsformidler er naivt. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
I menneskeham
Men det å ikke skru på nyhetene hjelper i alle fall ikke.
Mads Gilbert kan si mye man kan være uenig i, men man skal være forsiktig med å undervrdere en som til de grader har sett situasjonen på bakken og konsekvent risikert eget liv for å hjelpe andre gjennom så mange år. Han er ikke nøytral, men det er da heller ikke noe jeg har tenkt å kreve av en lege som står i sivilt blod til armhulene. Han er ikke reporter, men en som ber om hjelp til mennesker han ser lider. Da blir det vel nedlatende å sitte i pc-stolen i Norge og fnyse av ham.
|
|
|
|
#60 |
|
Ustabil
|
Men Mads Gilbert har valgt side, og det har han gjort for lenge siden. Han har sett mye elendighet, det er det vel ingen som tviler på, men han har sett det han selv har valgt å se. Han valgte ikke å reise til Israel for å hjelpe de som ble skadet i rakettangrep fra Hamas. Han valgte å reise til Gaza for å kjempe palestinernes sak. Men undervurdere han skal man selvsagt ikke. Han vet mye, har god kjennskap til situasjonen - men han er også særdeles intelligent og vet akkurat hvilke knapper han skal trykke på for å få folk til å reagere. |
|
|
|
![]() |
|
|